Vlaamse autokeuring op het matje: mag niet strenger zijn dan Europese regels

keuring vlaanderen regels

De Vlaamse autokeuring mag niet strenger zijn dan de regels die Europa voorschrijven. Toch werd er voorbije jaren met de nodige willekeur gekeurd. Om dat aan banden te leggen komt er een duidelijk regelgeving die zowel keuringscentra als automobilisten kunnen raadplegen via een website.

Er werd de voorbije maanden weelderig met rode kaarten gestrooid op de keuring. Tot op zo'n punt dat er enkele alarmbellen begonnen te rinkelen. Want verschillende auto's werden afgekeurd door het hanteren van té strenge normen. Uitschieter van dienst is het té streng optreden voor de kwaliteit van de voorruit. Die werden strenger gecontroleerd dan dat Europese richtlijnen voorschrijven.

Duidelijke richtlijnen

Niet wettelijk, zo blijkt. Waardoor de Vlaamse overheid zich genoodzaakt zag om 38 auto-eigenaars te vergoeden die hun voorruit onnodig lieten vervangen na het afkeuren. De gedupeerden kregen daarvoor elk 410 euro op de rekening gestort. Vlaams ombudsman Bart Weekers besloot daarop prompt samen te zitten met het Departement Mobiliteit om de willekeur aan banden te leggen.

Uit die gesprekken is een duidelijk signaal gekomen; de Vlaams autokeuring moet duidelijk zijn. Zowel voor de controleur als de klant. Daarom komt er een website waarop alle keuringsvereisten in duidelijk taal worden uitgelegd (en visueel). Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsdienst en het Departement van Mobiliteit kritisch het handboek van de Vlaamse controleurs doornemen en waar nodig aanpassen aan de Europese regelgeving en verduidelijken. Het was vaak zo dat de controleurs de verkeerde instructies kregen door foutief geïnterpreteerde regels en daardoor auto's onnodig afkeurden. Daar moet finaal een einde aan komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
4g63 12:48
afbeelding van 4g63

Dat treft! 1300km van huis weg voor t werk. Hier is het ook Europa, gewoon Europa zoals bij ons dus eigenlijk. Durf er mijn vakantiegeld op verwedden dat pakweg 1/3e van al wat hier rondzwalmt bij ons instant minstens een rode kaart krijgt voor 14 dagen, waarvan een deel de ophangingstest zelfs nog niet gedaan heeft.
Heb zelf ook al belachelijke dingen hersteld die 0,0 met veiligheid te maken hebben enkel owv uitzicht. Wist tot nu toe niet dat je daarvoor bij ombudsdienst terecht kon.

Jelledr 17:45
afbeelding van Jelledr

Ooit afgekeurd met de mazda 626 omtrent de uitstoot. Rode kaart kaart gekregen tenmidden ecodriving tijdperk.
Direct erna volledig in toeren getrokken met dikke zwarte wolk tot gevolg die toch vrij kwam. Paar dagen nadien naar de herkeuring. Guess what? Groene kaart!

Wat een klucht dat systeem! Als 't maar opbrengt! Maar laat ze maar doen. Melken Bella!!!

andre123 07:36
afbeelding van andre123

tja jelle,nu zeg je het wel zelf he,een dikke zwarte wolk............
da roet is al een beetje vrijgekomen tijdens de meting,wat moeten ze dan doen,zeggen ga eerst ff doorvlammen en kom dan terug?
de meesten doen dat voor ze binnenrijden.

Van Croonenborch Tony 22:55
afbeelding van Van Croonenborch Tony

Idem voor de lichten het ene jaar te hoog het andere te laag .
Met opzet om nog eens terug te komen betalen.
Het was me opgevallen in de garage, je moet hiervoor geen technici zijn ! .
Veel te kritisch zijn ze , en dit voor hun voordeelen, niets te zien met de veiligheid.
Enkel met inkomsten voor hun firmas , bovendien doen ze nog wetsvoorstellen om te kunnen afkeuren en hun belangen te genieten.

Als er echt wat scheelt... mag men dit zeker melden. Indien dat echt onveilig is.

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

Uw lichten kunnen alleen maar goed of fout staan. Fout is afgekeurd. Toch simpel? Daar hoef je idd geen techneut voor te zijn.
Ik haat fout afgestelde lichten, kapotte lichten e.d. Het belemmert het zicht van de tegenligger en zorgt voor gevaarlijke situaties.

Hugo Bernaert 10:22
afbeelding van Hugo Bernaert

Europees staan we nog niet ver genoeg. Een import wagen uit Duitsland, daar pas gekeurd, moet hier nogmaals de hele procedure afwerken.

Jelledr 13:35
afbeelding van Jelledr

Idd. Nu zeg ik het zelf.
Maar die ophoping kwam er doordat ik altijd rond de 2500 toeren schakelde.
OK er komt veel meer bij kijken dan vroeger te schakelen natuurlijk maar wat was het nut dan van die zever? Je stoot het toch uit. Ben zeker dat ze zo heel veel mensen hebben laten terugkeren. Dus kassa kassa.
Wel mijn les geleerd toen. Nu regelmatig eens doortrekken.

Ben eens benieuwd wat ze gaan zeggen van de voorruit. Daar zit reeds geruime tijd een klein sterretje in. Nooit problemen gehad maar blijkbaar doen ze tegenwoordig wel moeilijk.
Mss heeft carglass eens zitten zagen.
Maar op internet zijn er kitjes tekoop om dit zelf te doen. Die (gratis) ruitenwissers mogen ze steken waar de zon nooit schijnt.

Carlitos 21:20
afbeelding van Carlitos

Als het sterretje niet groter is dan 2cm geen probleem

andre123 08:25
afbeelding van andre123

inderdaad,je stoot het toch uit.of we daar zo blij mee moeten zijn?, maar de meting op de controle is een momentopname,zonder garantie's voor de toekomst. wanneer jij op dat moment rookt als een fabrieksschouw is de enige conclusie "te hoog".

Jelledr 00:47
afbeelding van Jelledr

Thx for the info. Sowieso maar de helft. Ongeveer 1cm doorsnede.

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Al mijn wagens gingen binnen vooraleer ik naar de keuring moet, gevolg... nog nooit afgekeurd.

4g63 01:53
afbeelding van 4g63

Rij sinds paar jaar altijd zelfde poort binnen, ken diene mens ondertussen beetje, diene geeft raad wat r bij die oude dame kan verbeteren, zegt waar k moe opletten tegen volgende keer, k voer dat nadien ook uit,
heb daar dus veel meer aan dan rode kaart voor 3 weken, diene weet dat k da beestje graag op de baan hou en heb aan zijn uitleg iets aan.
Lang geleden enkel kaart met opmerkingen of soms rode kaart, beide autoveiligheid, ene toch iets gepassioneerder dan de andere, mss omdat z'n opmerkingen correct opvolg, kan ook, wie weet.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws