De Vlaamse autokeuring mag niet strenger zijn dan de regels die Europa voorschrijven. Toch werd er voorbije jaren met de nodige willekeur gekeurd. Om dat aan banden te leggen komt er een duidelijk regelgeving die zowel keuringscentra als automobilisten kunnen raadplegen via een website.
Er werd de voorbije maanden weelderig met rode kaarten gestrooid op de keuring. Tot op zo'n punt dat er enkele alarmbellen begonnen te rinkelen. Want verschillende auto's werden afgekeurd door het hanteren van té strenge normen. Uitschieter van dienst is het té streng optreden voor de kwaliteit van de voorruit. Die werden strenger gecontroleerd dan dat Europese richtlijnen voorschrijven.
Duidelijke richtlijnen
Niet wettelijk, zo blijkt. Waardoor de Vlaamse overheid zich genoodzaakt zag om 38 auto-eigenaars te vergoeden die hun voorruit onnodig lieten vervangen na het afkeuren. De gedupeerden kregen daarvoor elk 410 euro op de rekening gestort. Vlaams ombudsman Bart Weekers besloot daarop prompt samen te zitten met het Departement Mobiliteit om de willekeur aan banden te leggen.
Uit die gesprekken is een duidelijk signaal gekomen; de Vlaams autokeuring moet duidelijk zijn. Zowel voor de controleur als de klant. Daarom komt er een website waarop alle keuringsvereisten in duidelijk taal worden uitgelegd (en visueel). Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsdienst en het Departement van Mobiliteit kritisch het handboek van de Vlaamse controleurs doornemen en waar nodig aanpassen aan de Europese regelgeving en verduidelijken. Het was vaak zo dat de controleurs de verkeerde instructies kregen door foutief geïnterpreteerde regels en daardoor auto's onnodig afkeurden. Daar moet finaal een einde aan komen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden