Ongemakkelijke waarheid: Nieuwe Mercedes C-Klasse diesel even groen als elektrische auto

Mercedes diesel groen nox Clean Air

De Mercedes C 220 d is de eerste dieselauto die een feilloze score heeft gehaald op de Clean Air Index, een Europese uitstoottest. Daardoor is de C-Klasse diesel in principe net zo groen als een compleet elektrische auto.

Laat er geen twijfel over bestaan; de laatste decennia zijn er kankerbrakende diesels door onze strot geramd. Met dieselgate als twijfelachtig hoogtepunt. De smerige diesel van toen wordt gelukkig stilaan verleden tijd, want automerken hangen gigantische reinigingsfabrieken aan moderne diesels om de uitstoot nihil te maken.

Nox-Be-Gone

Het laatste bewijs is de Mercedes C-Klasse met een 2-liter grote viercilinder turbodiesel. Die werd onderworpen aan de Clean Air Index, een Europese uitstoottest waar wordt gekeken naar schadelijke gassen, en kwam naar buiten met een puik rapport. Want de Duitser kreeg en 10 op 10, de eerste keer voor een dieselwagen. Wat dat in mensentaal wil zeggen? Dat die verdomde NOx waar mensen het loodje door leggen eigenlijk onbestaande is in de uitlaatgassen van Mercedes' diesel. Of nog iets concreter: Met deze 10 op 10 mag de Mercedes C 220 d zich naast rakkes zoals de Tesla Model 3, BMW i3 en Nissan Leaf zetten.

Mercedes diesel groen nox Clean Air

Voor je de Caps Lock al in gang zet, EV-lover69, moet er inderdaad een kanttekening worden gemaakt. Want hoewel de Duits een topscore behaalt qua uitstoot, geraakt hij maar net over de sloot op de Energy Efficiency Index met 5.3 punten op 10. Waardoor wordt onderstreept wat we al langer weten; hoewel moderne verbrandingsmotoren proper kunnen zijn, blijven ze wel relatief inefficiënt vergeleken met elektromotoren. Dit destilleert de test door het brandstofverbruik om te rekenen naar kWh.

Diesel terug oké?

Laat het duidelijk zijn, de autosector doet er alles aan om moderne dieselmotoren zo groen te maken als elektrische motoren en - belangrijker nog - het heeft daar de know how voor. Kennis die daarenboven al jaren op het schap ligt bij de ingenieurs maar niet mocht worden geïmplementeerd door de opperbazen. Uit vees voor de duurdere kostprijs van de wagens en het daardoor potentieel verlies in verkoop. Een beslissing die de gehele sector ondertussen stevig in de bips heeft gebeten. Want door het bereidwillig groene technologie tegen te houden zit de gehele sector nu in een crisis.

Mercedes diesel groen nox Clean Air

Het lichtpuntje aan heel dit verhaal? Dat de groene technologie dus eigenlijk al op het schap lag. Waardoor het een kwestie was van de uitlaatfabriek eindelijk te installeren achter de motor. Een fabriek die tegenwoordig vaak groter is dan de verbrandingsmotor zelf. Het is nu een kwestie van de autosector om de publieke opinie terug op het juiste pad te brengen. Al blijft het natuurlijk van ontiegelijk belang dat het juiste type motor bij de juiste persoon moet geraken. Nee, niet iedereen hoeft aan de diesel, net zoals niet iedereen aan de elektrische auto moet. Een gezonde mix van hybrides, reguliere wagens en EV's, gemengd met CNG-modellen, dat heeft Europa nu meer dan ooit nodig.

Laatst gepubliceerd

Reacties (53)

Plaats een reactie
Markske 11:30
afbeelding van Markske

Ik zou graag eens een test zien en dan de vergelijking in uitstoot van deze wagen en een Tesla wanneer beide optrekken aan een driekleur.

463 14:06
afbeelding van 463

Het juweeltje van een 220d was lang de eerste van de klas qua uitstoot en dan elektr, vooral naar CO2 toe, zelf volg k graag de vergelijking naar uitstoot (maar ook kost per km) elektr versus verbrandingsmotor en vrij recente cijfers laten zien dat momenteel de diesel, met al z'n uitlaatbehandelingen erop, z'n eerste plaats moet afstaan.
Niet alleen wanneer elektr motor of turbo beginnen spinnen, vanaf ontwikkeling tot einde.

Martijn 17:42
afbeelding van Martijn

Die studies zijn er al meerdere malen gedaan. Vanaf ontwikkeling tot zoveel kilometers te rijden. Ook het maken van de benzine werd meegenomen in die studies en wat bleek? De elektrische auto kwam er beter uit naar voren, ook in die keten was alles meegenomen. Zelfs de stroom van de fabriek waar de auto's gemaakt worden.

Stefaan 11:41
afbeelding van Stefaan

Kleine kantteking bij maken. Constructieproces met name de batterij is veel vervuilende dan benzine/diesel. Dit betekent dat elektrische wagen steeds met achterstand begint en dit duurt wel 20000-30000km om deze achterstand in te halen. Daarnaast bestaan batterijen uit metalen die uitputtend zijn waaronder lithium. Ik betwijfel in de studie dat recuperatie van deze metalen mee in rekening is gebracht. Ik wil niet zeggen dat diesel milieuvriendelijker is, ik wil enkel zeggen dat verschil nog groter kan en,moet.

Tom Verschoore 16:02
afbeelding van Tom Verschoore

Helemaal mee eens Stefaan. En het aantal lijken waar we over gaan om de batterijen te maken meegerekend, denk ik zolang de electriciteit niet helemaal groen is we best nog even 'proper dieselen'...

Martijn 18:22
afbeelding van Martijn

De metalen voor batterijen zijn er meer dan genoeg. Het probleem ligt bij het verkrijgen van de materialen uit de grond want dat gaat te langzaam nu. Zeker omdat we ook willen voorkomen dat er kindjes bij betrokken zijn, iets dat niet het probleem was bij de grote mijnen.

Een ev start inderdaad afhankelijk van de batterij grootte met een achterstand van een 20.000-40.000km. echter als ze rijden stoten ze lokaal niks uit waarbij ze dus al snel winnen van een verbrandingsmotor want die stoot nog altijd iets uit.

Vergeet niet wat er bij olie opboren en vervoer en het maken van benzine/diesel komt kijken aan vervuiling. Olie raakt op en ze moeten dan steeds zoeken naar nieuwe plaatsen wat enorm veel geld kost om op lokaties olie te gaan boren. ExxonMobil gebruikt inmiddels wind en zonne energie om hun bedrijven te voorzien omdat dat goedkoper is. Dan komt een batterij er echt beter vanaf. Daarnaast gaat de ontwikkeling daarin ook enorm snel.

4g63 11:37
afbeelding van 4g63

4g63 terug onder de kap ipv renault met z'n 66kW aan dieselpower de afgelopen weken, we hebben de tank van de clio break halfweg gekregen, en volgetankt stond deze op de eerste dag ter beschikking.
725km op de teller.
66kW is qua cijfers weinig maar dienen boost had wel een heel groot bereik voor turbootje te zijn.
Wetende dat t qua brandstof nog properder kan en hybride diesel mss terug duwtje in de rug krijgt, kan dat cijfer eigenlijk nog beter.
We zullen zien wat vadertje staat beslist, of hier al of niet op reageerd, want die bepalen voor een groot deel nog altijd welke keuze je maakt tov aantal benodigde km's

Chris1096 13:22
afbeelding van Chris1096

Deze score is een klucht als je het rapport goed leest. Iedere auto die minder dan de helft van Euro 6 norm uitstoot, krijgt maximale score. Voor NOx is die ondergrens 45g. Een EV die 0g uitstoot krijgt dus dezelfde, maximale, score als een diesel die 44g uitstoot.

En als de diesel dan toch zo gemakkelijk proper te krijgen is, waarom heeft men dan dit niet eerder gedaan? En waarom klagen de autofabrikanten steen en been over die 'onmogelijke' nieuwe normen die vanaf 2021 gelden?
Vergis u niet, deze Mercedes dit nog altijd 166g CO2 uit, allesbehalve proper dus!

Joël van Beem 22:21
afbeelding van Joël van Beem

1 kWh is ongeveer 650 gram co2
Daar rij je 4 a 5 km op.
Dat is dus ongeveer hetzelfde als de mercedes.

Als je de productie vervolgens meeneemt is de tesla een stuk slechter

Martijn 18:24
afbeelding van Martijn

Niet zo snel, want je moet de productie van je benzine dan ook meenemen. Er was begin dit jaar een heel grondig onderzoek die alles meenam en de EV was echt het minst slechte om te hebben.

Karma38 02:09
afbeelding van Karma38

Er is ook mogelijk om op waterstof te rijden ...maar helaas dat laten ze niet toe

Martijn 18:25
afbeelding van Martijn

Dat laten ze wel toe maar rijden op waterstof is sinds de jaren 90 nog niet gevorderd. En heeft ook veel meer nadelen tegenover een volledig elektrische auto die je met een stekker oplaad.

andre123 13:48
afbeelding van andre123

schoner maken is prima,daar kan niemand iets op tegenhebben,maar wordt er wel stilgestaan tegen welke prijs,? al die moderne technieken om een diesel toch maar properder te krijgen,en wat na enkele jaren?al die technische hulpmiddeltjes veroorzaken nu al veel problemen,roetfilters,sondes vastzittende egr kleppen enz bezorgen de mensen nu al torenhoge reparatierekeningen zeker voor wie meestal korte afstanden aflegt.daar gaan de constructeur niet wakker van liggen natuurlijk,want reparatie's ,en vervangingsonderdelen is nog altijd beter betaald dan nieuwe auto's verkopen.
natuurlijk proberen de fabrikanten ons wijs te maken dat de nieuwe diesel 'clean' is
ze hebben een miljarden industrie draaiende te houden.
cleaner?ok,maar tegen welke prijs?

Pol 14:03
afbeelding van Pol

Een diesel dient om langere afstanden te doen, niet voor korte ritjes rond de kerktoren : dan heb je die problemen niet met roetfilters, sondes, EGR-kleppen en turbo's.
En inderdaad : die milieu-dienende maatregelen kosten geld, wat ook de reden is geweest om die technische maatregelen uit te stellen. Vandaar dat bij heel wat merken er geen diesels meer in kleine auto's zitten. De prijs van elektrische auto's (en zeker die batterij) is ook niet min. Auto's moesten zo licht mogelijk gemaakt worden, net voor dat verbruik, en dan smijten ze er nu een batterij in van 600 kilo die vol zit met schadelijke stoffen...
Heel goed voor het milieu...

Eddy 15:08
afbeelding van Eddy

Een benzine motor vind kleine ritjes ook niet leuk net zoals diesels. Bovendien zie je dat deze diesel technieken ook worden toegepast in benzine motoren en ook dan dit soort uitstoot gaan vertonen.

andre123 18:55
afbeelding van andre123

dat een diesel vooral voor lange afstanden geschikt is weten we ondertussen bijna allemaal,en toch kocht in het verleden haast iedereen een diesel,ook om rond de kerktoren te rijden,het verschil aan de pomp weet je wel,de gevolgen op langere termijn in je geldbeugel werden wijselijk verzwegen,ook door de verkopers,want op een diesel was meer winst te maken ...en nu gaan ze ons weer proberen wijsmaken dat de mercedes diesel even goed is of beter?
gaan we ons echt 2 keer laten vangen door verkoopspraatjes?
de prijzen van electrisch beginnen stilaan te zakken,de prijs van de zoe met 50kw batterij zou ongeveer gelijkblijven met de prijs van de 22kw batterij van 7 jaar geleden.....,of bijna 3x aan range van 7 j geleden aan dezelfde prijs...diesel blijft stijgen door de hoge kosten om hem aanvaardbaar te maken.schadelijke stoffen,niets is 100% clean,de vele vervuilingen door olierampen enz zullen we maar ff vergeten zeker?
lees anders maar eens na op alle top 10 lijstjes/olierampen

Jelledr 14:39
afbeelding van Jelledr

Elektrisch? Das iets voor een stofzuiger, een diepvries of gewone koelkast. Onze koffiezet is ook elektrisch en de mixer is dat ook. Heb zelf een boormachine die elektrisch wordt aangedreven en madam heeft een stoomgenerator eveneens op elektriciteit. Maar een wagen ??
No way! Die hoeft echt niet elektrisch te zijn. Hybride kan nog door de beugel maar volledig elektrisch? To hell with it!
En het klimaat ? Dat is terug een grote scam opgezet om de burgers uit te melken. Groenland was vroeger groen en op Antarctica was er destijds nooit zo een dikke laag ijs.
Betaal maar lekker verder en laat je maar eens goed uit melken.

Dat er iets moet gedaan worden aan de vervuiling daar ben ik mee akkoord maar of we nu betalen of niet voor een zakje plastic. Dat blijft een zakje plastic en het geld, dat beland gewoon in de zakken van de multinational.

Wordt terug gewoon eens mens ipv gebrainwashte tv hoeren. Terwijl hier pubers zich druk maken om het gebruik van de auto en zijn uitstoot gooien de VS en Israël bommen op Syrië. Of weet ik waar nog allemaal. Binnenkort mss zelfs op Iran.

It's all about the money...
Follow the money... Zo kom je direct bij het probleem. Niet de mens, maar het systeem.
Zelfs al wordt jij of je naaste ziek. Dan gaat het niet omtrent je te genezen maar om hoeveel ze kunnen winnen op de verkochte rommel en behandelingen.
Jammer genoeg. The lie we live today

Martijn 17:48
afbeelding van Martijn

Misschien nog eens nieuwe studies over dit onderwerp lezen die keer op keer aantonen dat een elektrische auto beter is op vele vlakken.

Ooit al eens in gereden? Waarschijnlijk niet. Probeer het eens zou ik zeggen.
Verder tja... Een hoop mis informatie wat je hier neer pent.

FCas 20:07
afbeelding van FCas

Groot gelijk, zo denk ik er ook over

Gunter 22:56
afbeelding van Gunter

En de aarde is plat of niet?
Mafkees, ik kom ze zelden zo dom tegen.

Jimmy 00:45
afbeelding van Jimmy

Groot gelijk!

Willem 15:16
afbeelding van Willem

Een belangrijk vervoermiddel vergeten te vermelden. Botsautootjes! Op de kermis. 100% elektrisch.

suskewiet 15:30
afbeelding van suskewiet

aan alle dieselfans :
je mag eens onder een grote glazen stolp gaan zitten, in de éne stolp rijdt een diesel rond, zo een super ecologisch groen modelletje.
In de andere stolp rijdt een EV rond. Keuze gemaakt ?

Jack Broers 19:37
afbeelding van Jack Broers

En dan de elect. rijder onder de stolp samen met de elect. centrale. Nog geen 10% is groen he.

andre123 08:01
afbeelding van andre123

de overgrote meerderheid hijst zelf zijn aandeel groene stroom wel omhoog en heeft dat de bedriegers van electrabel niet voor nodig.
dergelijke kinderachtige reactie's getuigd gewoon van mensen die er totaal niets van afweten.

Peter 19:41
afbeelding van Peter

Bijna iedereen vergeet dat electriciteit ook moet worden opgewekt. Dus wie schoner optrekt aan het stoplicht is niet zo relevant. Het probleem met el. auto's zit hem ook in de {zeer vervuilende} produktie en beperkte levensduur. Na 10 jaar kan je een nieuwe accu kopen voor 15000e dus hoe efficient is het echt. De directeur van BMW zei laatst geen toekomst. Te zien in el. auto's

andre123 13:26
afbeelding van andre123

waar haal je die zever van 10 jaar nu weer vandaan,spreek je van ondervinding?,of heb je weer ergens een duur rapport gevonden,dat in een ander duur rapport weer ontkracht wordt.
net zoals met de vervuiling die olieprodukten al 100 jaar met zich meebrengen,gemakkelijkshalve vergeten zeker?
toch leuk dat hier zoveel professoren zitten die alles zo goed weten,zonder ook maar enige ervaring te hebben......

Jeroen345 23:02
afbeelding van Jeroen345

Toch raar dat veel merken dan 10 jaar garantie geven op een batterij.

walther claesen 21:36
afbeelding van walther claesen

Zelfs bij snel optrekken is de diesel beter dan de elektro.
Het rendement van een elektrische auto wordt zelfs slechter tijdens het optrekken denk maar aan de wet van Lens.
De meeste elektrische wagens sjoemelen met het verbruik want dit wordt gemeten in de auto en niet aan het stopcontakt!
Nog dit een batterij van 100 kWh kan geen 100 kW leveren gedurende 1h zelfs een lithium niet.
Indien u de elektromotor 100 kW laat leveren is het na een half uur gedaan.
Een moderne diesel lacht met dit vermogen.Na 5 h nog.
We pakken de klimaatverstoring verkeerd aan.

Het gezond verstand is weg!

walter7 21:38
afbeelding van walter7

Zelfs bij snel optrekken is de diesel beter dan de elektro.
Het rendement van een elektrische auto wordt zelfs slechter tijdens het optrekken denk maar aan de wet van Lens.
De meeste elektrische wagens sjoemelen met het verbruik want dit wordt gemeten in de auto en niet aan het stopcontakt!
Nog dit een batterij van 100 kWh kan geen 100 kW leveren gedurende 1h zelfs een lithium niet.
Indien u de elektromotor 100 kW laat leveren is het na een half uur gedaan.
Een moderne diesel lacht met dit vermogen.Na 5 h nog.
We pakken de klimaatverstoring verkeerd aan.

Het gezond verstand is weg!

andre123 13:29
afbeelding van andre123

nog zo ene die zichzelf binnen 20 jaar belachelijk voelt,ALS het gezond verstand terug is...
mss solliciteren bij mercedes,daar geloven ze die zever

Realist 22:12
afbeelding van Realist

Dat er mensen zijn die deze lulkoek geloven. Een diesel is nooit schoner dan een EV, zeker niet op groene stroom. Het verlies in de vorm van warmte bewijst al dat een elektro motor veel efficiënter is.
Vanwaar altijd die weerstand tegen EV's. We krijgen nog liever de ziekte dan dat we aan de EV's gaan. Grow up!

Dannyv 22:18
afbeelding van Dannyv

Hey is niet de NOx waar we het loodje door leggen maar geeft acute effecten zoals hoofdpijn. Het is de uitstoot van roetdeeltjes of elementair koolstof (DME) dat de kankerverwekkende eigenschappen heeft. Ik lees in dit artikel niets terug over deze uitstoot.

EricOA 22:47
afbeelding van EricOA

Ik kan enkel glimlachen wanneer ik wederom een poging zie om EV’s weg te drukken met een onzin verhaal.

Wat is nu eenmaal “groen”?
Elektrificatie is ingezet, bewezen en zal spoedig samen met waterstof de manier zijn om luie mensenvolk te geven wat we zoeken op het vlak van transport.

Ik heb jaren van de ICE voertuigen genoten en hoop dat deze fabrikanten vlot aansluiten zodat ik dit nog jaren kan blijven doen.

Tot die tijd is mijn Model 3 het bewijs voor mij dat Autorijden 2.0 is ingezet en beter is dan al wat we hiervoor gehad hebben.

Martijn Valk 07:10
afbeelding van Martijn Valk

Dit zou dan de laagste bijtelling worden. Of denkt de RDW er anders over?

4g63 09:21
afbeelding van 4g63

Bijtelling? We staan al in de top 10 dus breng ze niet op ideeën, t is goed zo. ;)

Gerard 16:05
afbeelding van Gerard

Elektrische auto’s zijn geen auto’s, diesel is het meest betrouwbaar en omgerekend per km het goedkoopst, accu auto erg milieubelastend!

andre123 18:13
afbeelding van andre123

voor meneer gerard nog een paar olierampen graag,lol.
in zijne diesel zit ook een accu,dat heeft em nog ni door...................
tja verstand komt bij sommigen pas na vele jaren he haha

Malfliet Albert 09:14
afbeelding van Malfliet Albert

Ja dat is juist daar zit een accuutje in.plus minus 5kgr.

andre123 12:33
afbeelding van andre123

5 kg erg milieubelastend spul,ik haalde die er onmiddelijk uit.............
en monteerde een zwengel om mee te draaien...
(onnozel doen kan ik ook!)

Malfliet Albert 09:09
afbeelding van Malfliet Albert

Ja ja als 0,15% van de wereldbevolking electrisch gaat rijden is het klimaat gered en kunnen hun voertuigen vervuilen in landen die zich hoegenaamd NIETS aantrekken van het klimaat.En maar blijven zoeken om toch het klimaat te kunnen gebruiken als de kip met de gouden eieren.

Tristan 12:55
afbeelding van Tristan

Elke elektrische auto moet een irritant geluid maken zodat voetgangers, lopers de auto horen aankomen. Al bijna 2 keer gegrepen omdat die totaal geen geluid maken.

andre123 14:38
afbeelding van andre123

mss moet je eens beginnen met de oortjes uit te doen en de smart phone in u broekzak steken?
bij electrische en andere fietsen ga je een spel kaarten verplichten om tussen de wielen te steken?enz enz....................................
mss kan je beter ineens geurstokjes verplichten,dan kan je ze ruiken,maar wel binnenblijven met een snotvalling he ...
iets in het belachelijke trekken kan iedereen.
tjongejonge

Jelledr 17:20
afbeelding van Jelledr

Voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn. Feit is wel dat het bijzonder mysterieus is hoe Rudolf aan zijn einde kwam. Bovendien was hij aanvankelijk niet van plan om fossiele brandstoffen te gebruiken. Toch betekende zijn dood een nieuw tijdperk en de opkomst van de fossiele brandstoffen.
Deze man werd gewoon overboord gegooid en de daders zijn volgens deze mafkees big oil industry.

Ach zal waarschijnlijk wel weer afgesleten worden als desinfo. Wat baten kaars en bril als de blinde kudde niet zien wil. En btw na Rudolf Diesel zijn er nog veel meer uitvinders koudgemaakt omdat hun uitvinding dan ofwel verborgen werd gehouden of te wel gestolen werd.
Zoek zelf maar op..

Adriaan 18:47
afbeelding van Adriaan

Vind dit wel lachen deze hele discussie :p
Twee weken geleden had ik een Toyota chr hybrid van het werk voor een weekendje. Bij het achterwaarts parkeren was er ook een vrouw die zonder denken gewoon pal achter mijn auto kwam staan. Omdat iedereen gewoon geconditioneerd is om een auto te horen. Zo heb ik met een elektrische scooter ook bijna iemand omver gereden. Ook weer hetzelfde, zonder kijken de straat op, omdat er toch niets te horen viel. Beiden waren in fout, zonder twijfel, maar een zachte waarschuwingssignaal had dit wel vermeden...
Maar ach, of we ons daar nu druk in maken of niet, die wwarschuwingsgeluiden komen toch hoor...

andre123 20:51
afbeelding van andre123

je hebt gelijk,maar het maakt het niet minder belachelijk.
was je ipv met de scooter met de fiets geweest......
gelukkig is er al ene die ermee kan lachen.

Mathieu 12:58
afbeelding van Mathieu

Toch frappant hoe we ons hier allemaal "autofan" noemen.
Als ik hier lees dan is het eerder "autofan haat autofan". Miljaarde wordt er hier gekakt zeg!
Aanvaard eens van elkaar dat er VERSCHILLENDE meningen zijn.

Ja, de verandering is ingezet, maar laat iedereen gewoon zijn eigen tempo bepalen om daarmee om te gaan. Groene wagen , wittte, zwarte...
Ik vind het al erg genoeg dat er mensen zijn die hun oude kleine wagen buiten het cenrtrum gaan parkeren, en verder de bus moeten nemen naar huis omdat ze geen nieuwe wagen kunnen/willen kopen.

Voor de rest: gun elkaar eens wat i.p.v. weer af te geven en te schelden.

PS: jullie mogen mij ook aanvallen nu: nieuwe wagen sinds dit jaar.... Ford Focus benzine... Geen hybride, geen elektriciteit, gewoon pure benzine en een 1500 turbomotortje.

Jensd 14:27
afbeelding van Jensd

Tuurlijk mag iedereen zijn mening hebben. Maar zorg er dan wel voor dat die gebaseerd is op feiten en eventueel eigen ervaringen. Niet op "iets dat je ergens gehoord of gelezen hebt".
Voor elke mening zijn er op het internet wel sites te vinden die je gelijk geven, maar het is niet gezegd dat het daarom ook waar is. (Genre antivaxxers & andere complottheorieën)

Ontopic : EV & waterstof zijn de toekomst. En we beginnen er beter te vroeg aan dan te laat. Het heeft geen zin om ons te blijven vastklampen aan oude energiebronnen die vroeg of laat uitgeput zullen raken.

John 22:33
afbeelding van John

'zorg dat het gebaseerd is op feiten'
'EV en waterstof zijn de toekomst'
Zie je de ironie ? :-)

Op dit moment kunnen dat de meest voor de hand liggende technologieën zijn om voor te kiezen, maar laten we blijven innoveren, experimenteren, uitvinden en wie weet spreken we over x aantal jaar over hele andere dingen.

Jensd 23:22
afbeelding van Jensd

Technologie staat inderdaad niet stil. Maar ik kan mij niet uitspreken over dingen die nog niet uitgevonden zijn ;-)

andre123 13:34
afbeelding van andre123

groot gelijk,
ieder heeft zijn eigen mening,en het staat iedereen vrij die mening te verkondigen.
je kan ermee akkoord gaan of niet,maar het is nergens voor nodig de mening van anderen in het belachelijke te trekken.........................
veel plezier met de focus.

Anon 22:22
afbeelding van Anon

Beste redactie,

Ik lees in deze thread heel wat trollen van een HLN / trumpiaans niveau. Mogelijk interessant voor het aantal clicks, maar kunnen jullie hier niets tegen doen? Misschien een moeilijkere captcha vraag?

Ontopic: als automens zou ik ook liever met een V8 rondrijden - als mens zou ik graag de olielobbies geloven... maar in dit land geniet iedereen gratis onderwijs en heb je eigenlijk geen excuus om in die anti ev, climate Change denial en andere zever te trappen. Beetje denkvermogen mag wel...

Deplus Albert 18:26
afbeelding van Deplus Albert

Juiste keuze gemaakt, in volle diesel crisis terug een diesel, en wat voor een !!
Mercedes E 2 L 163 Pk 400Nm bij 2000 t uitstoot 102/ co verbruik 4,5L/100km.
En maak Jullie geen zorgen, van zodra de E-Car de overhand krijgt, gaan ze in Brussel terug van wanten weten.

Uw reactie