Mercedes wil meer onlineverkoop, minder keuze

mercedes-online-sale

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en smart, mikt dat het tegen 2025 maar liefst 25% van haar auto's online zal verkopen. Voor 23:59 besteld, morgen in huis? Het zou zo maar eens kunnen. Al heeft dat wel zijn impact op personalisatie.

Keuze, een grondbeginsel van het kapitalisme. Té veel keuze immobiliseert klanten echter. Want weken, soms wel maanden, wordt er nagedacht over welke kleur een wielbout nu juist moet hebben. Daimler wil klanten een minder complex aankoopproces bieden en dat koppelen aan online verkoop.

Simpel gezegd: Mercedes en smart willen online auto's gaan verkopen met beperkte personalisatiemogelijkheden. Het voordeel daarvan is dat auto's een stuk sneller kunnen geleverd worden. De reden daarachter is simpel, want Daimler kan gewoonweg een voorraad van pakweg 300 modellen in het zwart aanleggen met specifiek gekozen opties. Het is een verkoopmethode die Japanse automerken in Europa al jaren toepassen. Met dat verschil dat Mercedes dit nu wel gaan koppelen aan een onlineverkoop.

De onlineverkoop maakt deel uit van een nieuwe digitale unit bij Daimler. Een afdeling waar het bedrijf maar liefst 100 mensen zal tewerkstellen en dat verantwoordelijk is voor het uitwerken van innovatieve digitale ideeën. Daimler heeft hoge verwachtingen van deze afdeling. Te meer omdat het geloofd dat tegen 2025 maar liefst 25% van de autoverkoop digitaal zal gebeuren bij het merk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Waxweazel 12:17
afbeelding van Waxweazel

Hieruit zou je kunnen afleiden dat de gemiddelde Mercedes een stukje duurder zal worden.
Minder keuze aan optie zal waarschijnlijk betekenen dat bepaalde opties nu standaard in een pakket worden geleverd. Hierdoor kunnen ze de prijzen opdrijven.

Philip van Praag 10:50
afbeelding van Philip van Praag

1 aprilgrap !!
Heb op 15 jan 2019 nieuwe ster besteld die op 15 mei 2019 geleverd zou worden maar tot op heden 20 juli nog steeds niet binnen zonder enige begrijpbare uitleg.

andre123 20:54
afbeelding van andre123

ik ben wel eens benieuwd hoe de dealers(die verplicht worden dure showrooms in te richten)
gaan reageren als je met die online wagen langs komt voor een onderhoudsbeurt.
de gemiste inkomsten doorverrekenen???

Adriaan 22:55
afbeelding van Adriaan

Dealers verdienen niets of zo goed als niets aan de verkoop zelf, het is de dienst naverkoop (onderhoud, herstellingen) die het geld binnen brengen. Nuja dat was me vroeger toch eens verteld.

andre123 09:03
afbeelding van andre123

dat wordt altijd verteld ja,
en dat zal ook wel kloppen voor de(haast verdwenen lokale dealers) maar voor de grote die enkele 1000den auto's per jaar verdelen?
die gaan hun(onderhandelings) marge echt niet aan de grote klok hangen he

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws