Officieel: Chevrolet Corvette wisselt V8 van schouder (2019)

chevrolet corvette 2019

De Corvette, een sportwagen naar Amerikaans receptuur. Met een dikke V8 voorin en achterwielaandrijving. Corvette numéro 8 wil zich echter gaan meten met de grote jongens, en huist zijn motor voortaan achterin à la Ferrari en Lamborghini. Amerika stond even stil, toen hier het doek af ging.

Al sinds 1953 bouwt Chevrolet de Corvette volgens het gekend receptuur. Een sportwagen met een lange motorkap, een stevige V8 daaronder verstopt en achterwielaandrijving. Daar komt nu een einde aan, want de achtste generatie Corvette wil zich gaan profileren als een supercar. En supercars, die kan je vaak herkennen aan de motor achterin.

Absurd, zoals een klassieke hypercar

Het resultaat is een Corvette zoals we hem nog nooit hebben gezien. De voorkant is kort en de derrière lijkt oneindig door te lopen. Het drukke, hoekige lijnenspel van zijn voorganger erft deze C8 wel. Of dat 'm echt mooi maakt, daar zijn we nog niet helemaal aan uit. Klaplampen voor, die kreeg je al een aantal generaties niet meer, nu verdwijnen echter ook de centrale uitlaten achteraan. Jep, Chevrolet doet hier een gewaagde zet.

chevrolet corvette 2019

Binnenin zet Chevrolet die gewaagde stap verder. Het interieur is zo absurd dat het bijna Frans kon zijn. Kijk maar eens naar die gigantische centrale knoppenwinkel die vanuit het dashboard naar de middentunnel loopt. 22 knoppen tellen we, onder elkaar geplaatst. Het gehele interieur ademt absurditeit uit, zoals een Lamborghini van de jaren 80. Zoals supercars van gisterenjaar...

495 pk voor viercilindergeld

De motor pal achter chauffeur is evenwel niet van gisterenjaar. De vrij ademende 6.2-liter achtcilinder levert 495 pk en 637 Nm maar kan wat cilinders uitschakelen om het verbruik te temperen. Zoals een moderne supercar valt de Corvette enkel te bedienen met twee pedalen. Of anders gezegd; de Corvette komt standaard met een 8-trapsautomaat.

chevrolet corvette 2019

Prestaties? 0 - 100 km/u in zo'n 3 seconden. Waardoor deze "instap"-Corvette al alle voorgaande exemplaren in het stof laat bijten. Kostprijs van dit alles? Dik 100.000 euro? Denk opnieuw. Want Chevrolet laat deze Corvette Stingray starten aan nog geen 53.000 euro. Geld waarmee je bij ons net een BMW M135i kan kopen met viercilinder.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
OPC- Belgium 14:19
afbeelding van OPC- Belgium

verkeerde redenering qua prijs. Het is niet omdat het in de USA onder de 60k zal zijn dat je het gewoon mag omrekenen naar euro's..zal een stuk meer zijn

Techno Patat 13:31
afbeelding van Techno Patat

Nee je hebt hem hier niet voor die geld, maar het feit is dat de auto daar zo geleverd wordt voor het equivalent van een goed uitgerust 3-reeks diesel die wel van hier komt! Of van de vermelde 135i natuurlijk... Dan vraag je je toch af en toe eens af waarom die auto’s hier zoveel geld moeten kosten natuurlijk!

Adriaan 17:41
afbeelding van Adriaan

Omdat een Amerikaanse auto echt goedkoop aanvoelt. Zelf een Hyundai voor de Amerikaanse markt komt nog niet aan het afwerkingsniveau van een Renault uit de jaren 90.

Techno Patat 01:21
afbeelding van Techno Patat

Ja da’s zeker! Er zit wel een meerwaarde in, dat ontken ik zeker niet hoor :). Maar het blijft toch heel veel performance en auto voor je geld vergeleken met een auto die voor 85% hetzelfde is als een 116d leaser :D!

4g63 11:32
afbeelding van 4g63

Aanvoelen van materiaal is mss of wsl minder, maar 6,2 V8 moe wel zich lanceren, stoppen, bochten nemen zonder om te kantelen, of bijv gewoon niet in brand vliegen zoals sommige andere pret kanonnen op 4 wielen.
Tijd dat al dat vermogen een ware zelfmoord machine was ligt al heel lang achter ons, doch dit kost allemaal berg centen, als je dit dan presenteert aan die prijs, dan vind k ze 'flink' bezig eigenlijk.
6.2 met V8 die 500pk haalt, typisch Amerikaans, k vergelijk dan graag met sommige GM blokken van collega's; doen na 22j gewoon wat ze moeten doen, en amper plekje roest te bespeuren.

Edison 18:09
afbeelding van Edison

Zelfs dan nog, de fiscus lust u rauw als je dit in huis haalt...

andre123 09:03
afbeelding van andre123

EN TERECHT,
wie in de huidige tijden zijn geld wil verspillen aan dergelijke monsters mogen ze gerust nog wat meer doen betalen.
in overbevolkte en dichtgeslibte landen zoals be mag zoiets zwaar belast worden.
waarmee ik me niet uitspreek over de auto op zich..

Techno Patat 13:40
afbeelding van Techno Patat

Ik was eigenlijk van plan om niet meer op dit soort reacties te reageren, het vertrouwen in de mensheid zakt me elke keer toch dieper en dieper in de schoenen... maar nu vraag ik me toch echt af hoe elitair een mens zich moet voelen om blij te zijn dat een ander mens veel belastingen moet betalen voor zijn pleziertje?
Persoonlijk ben ik blij met elke euro die NIET naar de verkwisters van Brussel gaat. Als het mijn euro is die hier kan blijven ben ik extra blij, als het euro’s van auto’s zijn die niet naar Brussel moeten ben ik ook extra blij,... maar ik gun iedereen het licht in zijn ogen! Nooit, maar dan ook NOOIT komt het in me op dat ik denk: goed zo, die moet dankzij de belastingen teveel betalen voor iets dat ergens anders goedkoper kan...

Je kan dit toch niet serieus op het milieu steken? Zo een auto’s worden amper gereden en zijn altijd als een extra auto, als ze 30.000km doen op een leven zal het al heel veel zijn.
Precies of die 30.000km’s met een ‘groene’ auto doen zal er plots voor zorgen dat de aarde zijn ijskappen gesmolten zijn tegen het jaar 2250 ipv tegen 2200?

Dat je het nu nog kan hebben over oude auto’s die de lucht lokaal en massa vervuilen kan ik nog ietwat snappen. Maar ook deze moet aan emissie eisen voldoen en heeft 37 filters in zijn uitlaat zitten toch :p?

andre123 14:08
afbeelding van andre123

ik heb nu eenmaal liever dat ze de belastingen laten betalen door diegenen die de mogelijkheid hebben om hun geld te steken in luxeprodukten,dan door pestmaatregelen die vooral de zwakkeren treffen.
dat is geen kwestie van niet gunnen,diegenen die dergelijke speeltjes kunnen/willen betalen kunnen heus wel de lasten ook betalen,
en........ik hoor tot geen van beide groepen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws