Officieel: Mercedes A 250 e is A-Klasse met stekker (2019)

mercedes a 250 e a-klasse plug-in 2019

Na grote jongens C, E en S stuurt Mercedes nu ook A- en B-Klasse op plug-inkamp. Waardoor het merk met de ster in zowat elk segment een plug-inhybride aan weet te bieden. Spek naar leasingbek... en deze A 250 e is misschien wel het krokantste brokje van allemaal.

We moeten er niet flauw om doen; hoewel plug-inhybrides fiscaal zeer interessant zijn voor zelfstandigen en bedrijven is de prijs ervan vaak nog navenant. Waardoor zo'n auto met stekker niet voor ieders leasingbudget is. Daar komt stilaan een oplossing voor, want steeds meer automerken rusten hun "kleinere" modellen uit met een elektrische hulpmotor en accu. Laatste in lijn is Mercedes, die de A-Klasse Hatchback, Berline en B-Klasse-afgeleide voorzien van een plug-inaandrijving.

33 gram

Die plug-invariant van de A-Klasse gaat door het leven als A 250 e en neemt een A-Klasse uitgerust met de 1.3-liter grote turbobenzine als basis. Je weet wel, dat 160 pk sterk blok dat Mercedes samen ontwikkelde met Renault. Die verbrandingsmotor krijgt hulp van een 100 pk (75 kW) sterke elektromotor die zijn kracht mag halen uit een lithium-ion-accu van 15.6 kWh.

mercedes a 250 e a-klasse plug-in 2019

Het systeemvermogen komt daardoor op 218 pk en maar liefst 450 Nm koppel te liggen. Cijfers die de A-Klasse kwiek uit de hoek laat komen, geïllustreerd door de sprint naar de honderd van 6,6 seconden. Helemaal opgeladen weet de A-Klasse 60 tot 68 kilometer ver te geraken puur op elektrokracht (WLTP). De CO2-uitstoot, die ligt dan weer op een fraaie 33 gram. De A 250 e Berline pronkt zelfs met 32 gram op zijn fiche. Met 150 kilogram aan extra gewicht lijkt alles er op te wijzen dat zowel A hatchback als Berline in 250 e plug-invorm volgend jaar 100% aftrekbaar zijn in Vlaanderen.

Halve uitlaat

Een goednieuwsshow dus, deze A 250 e. Al gaat het goede nieuws nog wat verder. Mercedes heeft er namelijk alles aan gedaan om de nadelen van een batterij zo groot mogelijk te minimaliseren. Iets concreter; die batterij en alle componenten die er aan vast hangen moeten natuurlijk ergens onderdak vinden. Waardoor vaak de koffer de dupe is.

mercedes a 250 e a-klasse plug-in 2019

Mercedes zegt alles uit de kast te hebben gehaald om dit tegen te werken. Zo stopt de uitlaatlijn al halfweg de auto en vindt de einddemper zijn plaats in de transmissietunnel. De benzinetank, die mocht dan weer tussen de achteras, waardoor de batterij zijn plaats kan vinden onder de achterstoelen. Weet wel; er is nog steeds wat ruimteverlies in de koffer... maar die is veel kleiner dan je zou verwachten. Het merk met de ster is evenwel zo flauw om geen kofferdata door te geven. Waardoor we ze op hun woord moeten nemen.


UPDATE: Mercedes België nam ondertussen met ons contact op en laat weten dat de koffervolumes voor de A 250 e hatchback en A 250 e Berline respectievelijk 310 liter en 345 liter zijn. Daarmee verliezen de plug-invarianten zo'n 60 liter aan koffer.


mercedes a 250 e a-klasse plug-in 2019

In Duitsland heeft Mercedes al de prijzen vrijgegeven en daar zien we dat deze A 250 e zo'n 6.000 euro duurder is dan de A 200 turbobenzine met manuele zesbak. De plug-invariant krijgt standaard een 8-trapsautomaat. Moeten we een Belgische prijsindicatie geven, dan gokken we dat de A 250 e hatchback zo'n 36.000 euro zal gaan kosten. Een cijfer waarmee deze Duits zich wel eens zeer populair kan gaan maken in leasing.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Johan Vermeulen 15:08
afbeelding van Johan Vermeulen

Knap. Jammer particulier inderdaad minder lonend, zoiets aanschaffen, behoudens uit idealisme.
Vraag: zo te lezen niét, maar gezien zowel de A hatchback, de A berline, de B én de CLA (coupé en shooting brake) op zelfde basis staan... zouden de CLA modellen ook deze keuze niet (mogen) krijgen?

Jan077 18:50
afbeelding van Jan077

Wat er niet bijstaat is dat de benzine tank veel kleiner is dan het gewone benzine model, net zoals BMW. Waardoor plug-in hybrides niet interessant zijn voor mensen die lange afstanden doen. Ook verbruikt de auto meer omdat hij zwaarder is door de batterij en hij dus een zwaardere motor heeft. Dit is interessant voor de autobouwers om de globale CO2 van hun fleet te doen zakken om zo te voldoen aan de eu normen maar dit is niet zo interessant voor de meeste mensen. Laat jullie hier niet aan vangen mensen!

andre123 13:17
afbeelding van andre123

inderdaad,niet meer of minder dan een dure overgangstechniek,waarvan de waarde binnen enkele jaren twijfelachtig is.

Zpk 16:42
afbeelding van Zpk

Jan077, een plug in hybride heeft over het algemeen minder verbruik door oa regeneratief remmen. Dit dan vooral in het stadsverkeer.
Ook "minder geschikt voor mensen die lange afstanden doen" mag je met een korrel zout nemen, deze auto doet waarschijnlijk nog steeds 500km.

Uw reactie