Dit najaar lanceert Opel een opgefriste versie van de Astra. Die pakt niet zozeer uit met een visuele evolutie, wel met een technologische sprong. Want Opel steekt een nieuwe generatie in huis ontwikkelde motoren onder de kap. Met CO2-uitstoten die vlot onder de 100 g/km duiken. Al zit er een addertje onder het gras... een Vlaams addertje.
"Vijf motoren onder 100 g/km CO2: Nieuwe Opel Astra nu te bestellen!" Met die kop pakt Opel vandaag uit. Best indrukwekkend, gezien de strengere CO2-normen die Europa volgend jaar oplegt. Of anders gezegd; Opel wil duidelijk maken dat verkoopstopper Astra klaar is voor 2020. Of toch niet als Vlaanderen het voor het zeggen heeft.
NEDC VS WLTP
Met een rits hypermoderne drie- en viercilinder diesel- en benzinemotoren wil Opel de Astra naar het volgende plan tillen. Een plan dat ze niet konden bereiken onder de vleugels van GM. Met PSA (Peugeot, Citroën) aan het roer is er blijkbaar wel plaats voor een technische revolutie. Straffer nog is dat Opel op het eerste gezicht zelf in huis ontwikkelde motoren in de Astra aanbiedt. Een 1.2-liter driecilinder benzine die in alle vermogensversies (110, 130, 145) 99 g/km CO2 voor kan leggen én een 1.5 liter viercilinder diesel die 94 g/km C02 voorlegt. Ongeacht of je nu voor 105 dan wel voor 122 pk gaat.
Klinkt goed. Alleen gaat het over zogenaamde herberekende NEDC-cijfers. Anders gezegd; Opel heeft haar motoren getest via de nieuwe WLTP-meetmethode maar mag de cijfers nog positief aanpassen. Een berekening die trouwens met goedkeuring van Europa gebeurt. Eén probleem echter... zo plant onze nieuwe regering vanaf 2020 de WLTP-norm te introduceren in Vlaanderen. Waardoor de benzinemotor plots geen 99 g/km maar wel 119 g/km uitstoot. De dieselversie ziet zijn CO2-cijfer dan weer stijgen van 94 g/km naar 117 g/km. Cijfers die zullen gebruikt worden voor de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
Honderden euro's meer
Wat de impact van die overschakeling is zonder aangepaste wetgeving is pijnlijk duidelijk met deze opgefriste Astra als voorbeeld. Nemen we de Astra 1.2 turbobenzine met 110 pk als voorbeeld en bekijken we de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor en na WLTP-omschakeling, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 154 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 122 euro
WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 166 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 258 euro
Voor de 1.5-liter turbodiesel met 105 pk zien de cijfers er zo uit:
(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 260 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 569 euro
WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 277 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 708 euro
Meteen vallen twee zaken op; enerzijds mag je vanaf 2020 een forse stijging in verkeersbelasting verwachten voor in essentie dezelfde auto, anderzijds worden diesels - hoewel een lagere CO2-uitstoot én amper NOx-uitstoot - fel benadeeld. Geen unieke vaststelling voor deze Astra, want beslist onze nieuwe Vlaamse regering daadwerkelijk in 2020 BIV en verkeersbelasting te gaan berekenen op WLTP-cijfers, dan zal de schatkist riant aangevuld worden op kosten van de particulier. Leasingrijders vallen namelijk onder een ander stelsel. Pervers? Zonder twijfel.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 23 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden