Opel Astra facelift is CO2-wonder... maar Vlaanderen gooit roet in het eten

Opel Astra facelift motoren

Dit najaar lanceert Opel een opgefriste versie van de Astra. Die pakt niet zozeer uit met een visuele evolutie, wel met een technologische sprong. Want Opel steekt een nieuwe generatie in huis ontwikkelde motoren onder de kap. Met CO2-uitstoten die vlot onder de 100 g/km duiken. Al zit er een addertje onder het gras... een Vlaams addertje.

"Vijf motoren onder 100 g/km CO2: Nieuwe Opel Astra nu te bestellen!" Met die kop pakt Opel vandaag uit. Best indrukwekkend, gezien de strengere CO2-normen die Europa volgend jaar oplegt. Of anders gezegd; Opel wil duidelijk maken dat verkoopstopper Astra klaar is voor 2020. Of toch niet als Vlaanderen het voor het zeggen heeft.

NEDC VS WLTP

Met een rits hypermoderne drie- en viercilinder diesel- en benzinemotoren wil Opel de Astra naar het volgende plan tillen. Een plan dat ze niet konden bereiken onder de vleugels van GM. Met PSA (Peugeot, Citroën) aan het roer is er blijkbaar wel plaats voor een technische revolutie. Straffer nog is dat Opel op het eerste gezicht zelf in huis ontwikkelde motoren in de Astra aanbiedt. Een 1.2-liter driecilinder benzine die in alle vermogensversies (110, 130, 145) 99 g/km CO2 voor kan leggen én een 1.5 liter viercilinder diesel die 94 g/km C02 voorlegt. Ongeacht of je nu voor 105 dan wel voor 122 pk gaat.

Opel Astra facelift motoren

Klinkt goed. Alleen gaat het over zogenaamde herberekende NEDC-cijfers. Anders gezegd; Opel heeft haar motoren getest via de nieuwe WLTP-meetmethode maar mag de cijfers nog positief aanpassen. Een berekening die trouwens met goedkeuring van Europa gebeurt. Eén probleem echter... zo plant onze nieuwe regering vanaf 2020 de WLTP-norm te introduceren in Vlaanderen. Waardoor de benzinemotor plots geen 99 g/km maar wel 119 g/km uitstoot. De dieselversie ziet zijn CO2-cijfer dan weer stijgen van 94 g/km naar 117 g/km. Cijfers die zullen gebruikt worden voor de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.

Honderden euro's meer

Wat de impact van die overschakeling is zonder aangepaste wetgeving is pijnlijk duidelijk met deze opgefriste Astra als voorbeeld. Nemen we de Astra 1.2 turbobenzine met 110 pk als voorbeeld en bekijken we de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor en na WLTP-omschakeling, dan ziet dat er ongeveer zo uit:


(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 154 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 122 euro

WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 166 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 258 euro


Voor de 1.5-liter turbodiesel met 105 pk zien de cijfers er zo uit:


(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 260 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 569 euro

WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 277 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 708 euro


Meteen vallen twee zaken op; enerzijds mag je vanaf 2020 een forse stijging in verkeersbelasting verwachten voor in essentie dezelfde auto, anderzijds worden diesels - hoewel een lagere CO2-uitstoot én amper NOx-uitstoot - fel benadeeld. Geen unieke vaststelling voor deze Astra, want beslist onze nieuwe Vlaamse regering daadwerkelijk in 2020 BIV en verkeersbelasting te gaan berekenen op WLTP-cijfers, dan zal de schatkist riant aangevuld worden op kosten van de particulier. Leasingrijders vallen namelijk onder een ander stelsel. Pervers? Zonder twijfel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Edison 18:32
afbeelding van Edison

Nogal onzin op nu al te besluiten dat deze wagen fiscaal zwaar aangepakt zal worden. Het spreekt voor zich dat de formule om de belasting te bepalen moet aangepast worden naargelang de methode om de CO2 te bepalen.

Yvesw 19:30
afbeelding van Yvesw

IJdele hoop lijkt me dat, Edison. Om de "vergroening" in de hand te werken is het voor de overheid logisch om met de huidige formule over te schakelen op de WLTP-methode. Zo stuwen ze je in één klap naar hybrides/ plug-inhybrides en EV's. Auto's waar ze meer op verdienen wegens de hogere aanschafprijs (BTW). Geen geld voor dergelijke auto's? Geen probleem, dan verhalen ze het geld wel via een verhoogde BIV en verkeersbelasting.

Edison 20:22
afbeelding van Edison

Als ze de formule niet aanpassen, creëeren ze toch een fiscaal monster:

1/ om te beginnen zal iedereen in het begin een wagen kopen van het eind van een reeks, zodat die nog niet getest is volgens de WTLP methode. Dit is al tegen alle “vergroenings”-logica in.

2/ Door waarden van de NEDC en WTLP methode zomaar met elkaar te vergelijken (appelen met peren), krijg je een chaos waardoor je als consument bijna niet meer objectief kan uitzoeken welke wagen nu net het meest zuinig is. Hier kan juridisch toch brandhout van gemaakt worden?

Ze moeten voor wagens die getest zijn volgens de WTLP methode een nieuwe formule hebben, gebaseerd op een nieuwe referentie-uitstoot. De wagens die belast worden op de oude methode, zullen snel uitfaseren.
Als ze de formule niet aanpassen, krijg je gewoon een platte belastingsverhoging en een archaïsche fiscaliteit, zoals in Wallonië, waar zuinige motoren met grote cilinderinhoud zwaarder belast worden dan fiscaal geoptimaliseerde kleine motoren die in realiteit meer verbruiken (denk Mazda CX5 met 2l benzine vs Skoda Kodiaq met 1.4l)

John 12:00
afbeelding van John

Uiteraard is dit een platte belastingsverhoging. Vorige jaar nog goed voor 20 miljard inkomsten (auto's). Eerst belasten op CO², dan komt er een nieuwe testmethode waarbij de waarden altijd hoger zijn dan vroeger en dan de tarieven niet aanpassen = kassa kassa. Het geld moet van ergens komen en dit valt minder op, want onder het mom van vergroenen, co² uitstoot, klimaatverandering, ... wordt veel geslikt door de mensen.
Als België morgen CO² neutraal zou zijn, dan betekent dit een druppel op een hete plaat, ons miniem landje, met 0,15% van de wereldbevolking. Impact, zo goed als 0, maar betalen zullen we doen.

Anon 22:10
afbeelding van Anon

Snap de opmerking over bedrijfswagens niet echt. Die berekening is ook op CO2 en volgens mij veel extremer

Yvesw 14:25
afbeelding van Yvesw

Anon: Leasingauto's vallen niet onder de "Vlaamse" fiscaliteit en daar zou ten vroegste 2021 pas overgestapt worden op de nieuwe WLTP-cijfers. Met hoogstwaarschijnlijk een aangepaste formule. Want de leasingauto is economisch groot genoeg om een voorkeursregime te krijgen. ;-)

Patrick 10:58
afbeelding van Patrick

Pfff, ze mogen wel een lage uitstoot hebben. Schitterende motoren zijn het niet. Vorige generatie, problemen distributie, vervuilde kleppen en dergelijke. De euro 6 HDI met Ad blue waarbij distributie breekt. Hopelijk zijn ze grondig getest. De beste motor die Opel ooit had, de 1,7TDS en CDTI van isuzu. Zelf met 2 motoren 4 ton gedaan. Motoren moesten nooit open.

Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

Logisch dat men hier in België de prijs van het openbaar vervoer niet naar beneden trekt en hierin meer investeert... Als er teveel Belgen of Vlamingen op de kar van het openbaar vervoer zouden springen, dan vermindert de opbrengst van de melkkoe "koning auto".

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws