Tanken we binnenkort ook bio-ethanol aan de pomp?

e85 belgie

België is volop bezig om ook E85, bio-ethanol, beschikbaar te maken aan je lokaal tankstation. Dat is een brandstof die voor 85 procent bestaat uit ethanol en nog maar 15 procent benzine bevat. Milieuvriendelijker en ook wat goedkoper aan de pomp.

Publiceerden we pas nog een test met een Skoda Octavia op aardgas, dan lijken aardgas (CNG) en LPG er binnenkort een derde alternatieve broeder bij te krijgen aan het tankstation: E85.

E-tjes tellen

E85, ook gekend als bio-ethanol - is een brandstofsoort dat gemeengoed is in landen zoals de VS en Brazilië. Net zoals bij de benzine die je tegenwoordig tankt aan de pomp wordt die vermengd met ethanol. In het geval bij E85 gaat het over maar liefst 85% ethanol. Het is daarmee een stuk extremer dan de Euro 95 (E10) en de Euro 98 (E5) die we momenteel kunnen tanken. benzinesoorten die respectievelijk 10 en 5 procent ethanol aan boord hebben.

Het voordeel van bio-ethanol is dat het wordt gewonnen uit bijvoorbeeld het vergist sap van suikerbiet. Waardoor het geen fossiele brandstof. Daarenboven is het net zoals CNG en LPG een stuk goedkoper aan de pomp. In Frankrijk betaal je gemiddeld 0,65 cent per liter. Auto's die op bio-ethanol willen rijden moeten evenwel aangepast worden en verbruiken zo'n 30% meer.

Ook voor België

De Belgische regering wil het goedje nu ook gemeengoed in ons land maken. Daarvoor is het momenteel een wettelijk kader aan het uitwerken om de invoer van E85 en de verkoop mogelijk te maken. Met dat besluit hoopt de Belgische regering via simpele manieren de CO2-uitstoot van ons land terug te dringen. Bio-ethanol wordt dan ook gezien als een brandstof met een "neutrale koolstofcyclus". Anders gezegd; de suikerbieten halen de CO2 die de wagen uitstoot terug uit de lucht voor de groei. Daarnaast ligt de uitstoot van schadelijke stoffen net zoals bij CNG een stuk lager.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
kris 18:42
afbeelding van kris

Alweer 100jaar te laat. De regering moest dit al veel vroeger moeten invoeren. Volvo is met deze motoren gestopt. Ford had 10 geleden ook zulke motoren. Saab......tja, zij hadden ze ook. België komt alweer.....te laat.

Trobken 20:05
afbeelding van Trobken

“Het is daarmee een stuk extremer dan de Euro 95 (E10) en de Euro 98 (E10) die we momenteel kunnen tanken. benzinesoorten die respectievelijk 10 en 5 procent ethanol aan boord hebben.” Euro 98 = E5, foutje in tekst hierboven. Deze reactie mag weg na aanpassing. ;-)

andre123 20:10
afbeelding van andre123

wagen aanpassen,+ 30 % verbruik,
en daarbovenop een jaarlijkse bio tax zoals ze geflikt hebben met lpg destijds zeker?
ze fikken het nog liever op in torenhoge fakkels dan de consument een voordeeltje te gunnen

4g63 22:59
afbeelding van 4g63

Qua CO2, verbruik, roetuitstoot ben je wellicht nog beter af met hoe puurder hoe beter, (vergelijk met het minder verbruik en betere prestaties met '98 tov '95) bijv alkylaatbenzine, beter voor motor en dit zonder aanpassingen, vooral de CO2 uitstoot s een stuk minder en verbruik daalt ipv van niet zo'n beetje te stijgen.
Bovenstaande klinkt wellicht te milieuvriendelijk en is pakweg instant volgende maand operationeel, maar is veel te logisch nagedacht dus laat de ethanol maar komen, owv het CO2 verhaal alleen al, direct doen. Want CO2, hebben we inmiddels genoeg,

GLENN 11:15
afbeelding van GLENN

In een krant stond dat het spul €2,2/l zou gaan kosten. Daar gaat veel volk op afkomen gezien het meerverbruik, slechtere prestaties en dat je je motor zou moeten aanpassen.

En over het feit of het nu wel of niet beter voor het milieu is, daar is men ook nog niet uit.

4g63 12:19
afbeelding van 4g63

Hoe puurder wat je tankt hoe beter? Of ben k daar verkeerd in.
Alkylaatbezine voor benzines en kerosine voor diesels bestaat al sindsdien verbrandingsmotoren bestaan, verbruik daalt en globale uitstoot zakt 20 a 30%.
'k Ben simpele A2 EM met beetje interesse in techniek en wetenschap, als ik dat weet, weet iemand met een zitje in de Europese raad dat ook.
LEZ en bovenstaand initiatief s tof maar t kan vooreerst een pak simpeler, bijna zonder grote veranderingen.
Vooral CO2 zou zowat 20 a 30% dalen, intussen kunnen de aandrijvingen zonder verbrandingsmotor zich nog wat doorontwikkelen zonder alle oude dieseltjes uit de stad te bannen?

JL 12:24
afbeelding van JL

"Het voordeel van bio-ethanol is dat het wordt gewonnen uit bijvoorbeeld het vergist sap van suikerbiet."

Het gigantische nadeel van alle huidige bio-brandstoffen is dat de teelt wedijvert met de teelt voor voedingsgewassen. Want landbouwruimte is beperkt. In sommige landen levert dat al problemen op, omdat het eerste meer oplevert dan het tweede. Waardoor voedsel moet ingevoerd worden, en de prijzen stijgen. Wat sommige mensen dan weer niet kunnen betalen.

Bio-brandstof is tot nu toe vooral een politiek wondermiddel geweest.

Bertje 19:00
afbeelding van Bertje

En in Brazilië bossen platbranden om plaats te maken voor de productie van suikerriet om bio ethanol te fabriceren?

kris 10:04
afbeelding van kris

Slechtere prestaties??? Niet waar. Met ethanol krijg je meer kracht omdat de verbranding beter verloopt. Nadeel is dan wel, meer verbruik en de motor wordt warmer.

Jelledr 10:35
afbeelding van Jelledr

Wat een grote besparing zou het zijn als we enkel en alleen bekwame mensen hadden die aan het roer staan.
De focus zou moeten veranderen in richting van wat deze politieke elite ons in werkelijkheid kost. Het uitgespaarde geld terug naar de belastingplichtige. Veel eerlijker en zou mss terug het vertrouwen wat kunnen opkrikken.
Afkomen met deze zever getuigd alleen maar van onkunde en dat verdienen we niet. Niet te verbazen dat meer en meer mensen een afkeer krijgen van het systeem.

Kia Venga Boys 11:21
afbeelding van Kia Venga Boys

Het grootste probleem met Bio-brandstof is dat het ethisch onverantwoord is om hier landbouwgrond aan toe te kennen terwijl de wereld heel wat hongersnood kent.
Hoewel ik dacht dat gewassen als koolzaad heel voedzaam zijn voor de gronden, na een paar cycli van veelvragende gewassen zoals aardappelen?

Momenteel zijn ze zelfs bezig met brandstof uit de lucht te filteren met een katalysator, maar de vraag is natuurlijk hoeveel energie dit zal kosten.

In mijn mening in ieder geval milieuvriendelijker dan iedere auto van 500-700kg batterijen te voorzien :)

4g63 12:15
afbeelding van 4g63

Hongersnood bestaat owv slechte verdeling van hele hoop variabelen; spijtig genoeg soms, niet om dat er te weinig voedsel is.
Klein voorbeeldje: jaarlijks 10 duizenden tonnen die groentenveiling zelfs niet halen owv minder goed uitzicht.
De nog steeds enorme, bij periodes gigantische overcapaciteit bij ons kan dan plaats maken voor andere gewassen ipv mensen die stoppen of de boeken neerleggen.

Kia Venga Boys 14:08
afbeelding van Kia Venga Boys

Nee inderdaad, maar zoals JL hierboven al aanhaalt kunnen de voedselprijzen de lucht in vliegen als men meer geld kan verdienen met het produceren van biobrandstof gewassen...

suskewiet 12:25
afbeelding van suskewiet

?????
Ik weet niet wat ik lees ....
Is het de bedoeling dat men het ganse amazonewoud afbrandt om voldoende grond te verkrijgen om voldoende gewassen te kunnen planten ? Zodat men voldoende ethanol kan aanmaken ?
Groter kunnen de oogkleppen niet worden zeker ??????

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws