Op het salon van Frankfurt volgende week onthult Honda de e, de elektrische stadsauto met nostalgisch design die de constructeur al een paar jaar aankondigt. En hij komt er in twee vermogensversies.
Op 10 september gaat het doek van de productieversie van de Honda e, maar de eerste foto’s mogen we alvast hebben. Daarop is te zien dat de nostalgische look en de buitenspiegelcamera’s behouden zijn gebleven, waardoor hij veel mensen aan zou kunnen spreken. De e heeft een batterij van 35,5 kWh, goed voor een rijbereik van 220 kilometer, die compatibel is met gelijkstroomladers van 100 kW. Met zo’n kleine accu zal hij nooit die volledige 100 kW kunnen trekken, en dat is iets wat Honda indirect zelf bevestigt met de laadtijd van 0 naar 80 procent: 30 minuten. Niet slecht, maar die tijd suggereert dat het reële maximale laadvermogen eerder rond de 40 kW ligt. De Honda e is verkrijgbaar in twee vermogensversies: 136 of 154 pk. De Japanners geven een sprinttijd op van 0 naar 100 km/u in 8 seconden. Dat is vermoedelijk de tijd van de krachtigste versie, al zal de slechts 18 pk minder sterke instapper niet zoveel slomer zijn, zeker omdat het koppel voor beide varianten identiek is: 315 Nm.
2020
België wordt door Honda niet gezien als een lanceringsmarkt voor de e. Hij wordt eerst in Duitsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk op de markt gebracht. Wij zullen nog tot ver in 2020 moeten wachten voor we in zijn sobere interieur met volledig digitaal dashboard met 2 schermen van 12,3 duim plaats kunnen nemen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden