Renault Kangoo en Master profiteren van waterstoftechniek

Renault Master Z.E. Hydrogen

Tegen 2020 zal Renault een Kangoo en Master aanbieden die gebruik maken van waterstof. Dit als eerste in de bestelwagenwereld.

Een elektrische bestelwagen is mooi en ondertussen toont zowat elke autofabrikant een toekomstige mogelijkheid. Renault daarentegen staat toch net een stapje verder op de groene trap. Renault kan dankzij de samenwerking –die ze vijf jaar geleden zijn aangegaan- met Symbio de emissievrije aandrijving aanbieden in hun Kangoo en Master. Of toch alleszins in hun toekomstige modellen.

Renault Z.E. Hydrogen

De naam die Renault zal gebruiken is Z.E. Hydrogen en zal in de Master een actieradius van 350 kilometer hebben, terwijl de Kangoo Z.E. Hydrogen het 20 kilometer verder schopt. Naast de extra “af te leggen” afstand tegenover de “normale” Z.E.-modellen, is de tanktijd een groot voordeel. Een waterstoftank is net zoals een tank bij een verbrandingsmotor op amper 5 minuten vol. Als je een tankstation vindt wellis waar. Het algemeen gewicht stijgt wel door de waterstofinstallatie. Bij de Kangoo moet je op 110 kg extra rekenen, terwijl de Master 200 kg verzwaard.

Eind dit jaar mogen we de Renault Kangoo Z.E. Hydrogen verwachten, terwijl we op de Master Z.E. Hydrogen tot volgend jaar moeten wachten.

Renault Z.E. Hydrogen

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 15:37
afbeelding van Adriaan

Ergens moet dit toch een teken aan de wand zijn, dat als zelf renault afkomt met waterstof auto's dat auto's met een gigantische lithion batterij geen toekomst hebben?

Waxweazel 16:16
afbeelding van Waxweazel

De nadelen van puur batterij EV zijn nog steeds veel te groot.
Zolang de batterijen nog steeds mega groot en zwaar zijn en de laadtijden veel langer dan een wagen met brandstofmotor of waterstof, dan zal iedereen naar alternatieven blijven zoeken.
Momenteel is dus waterstof de meest interessante als alternatief die ook realistisch is. Mits een paar aanpassingen aan de tankstations.

Waxweazel 16:20
afbeelding van Waxweazel

Een actieradius van 350km is uiteraard veel te weinig voor zulke bestelwagens of lichte vracht. Maar het is tenminste een begin.
Ook het feit dat het extra gewicht een pak lager is dan een full EV en de laadruimte ook groter is, kan dit een goede evolutie zijn met echte toekomstperspectieven.

Mathieu 12:51
afbeelding van Mathieu

Ik geloof op dit moment ook meer in waterstof dan in zuiver elektrisch. De grondstoffen voor de batterijen worden nu al schaarser, de ontginning is zeker niet milieuvriendelijk en ze komen uit sommige oorlogslanden.
En als men nu al 350km zou halen, dan heb ik alleen maar hoop voor de toekomst van waterstof. De eerste elektrische wagens (en ik bedoel niet de allereerste uit +1800) hadden ook geen gigantische actieradius.

andre123 16:43
afbeelding van andre123

alles hangt of valt met de kostprijs.
afwachten

andre123 18:41
afbeelding van andre123

volgens wat ik elders lees zou de waterstofversie van een kangoo een meerprijs
van ongeveer 20000e bedragen tov de volledig electrische versie.
vermoedelijk gaan de waterstoffans massaal terugkrabbelen als ze vernemen dat een kango 50000e kost.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws