Binnenkort nieuwe Franse supercar met 1.000 pk

Binnenkort wordt het doek van een nieuwe supercar gehaald.Het Franse Genty (niet te verwarren met het Britse Gentry) presenteert namelijk de Akylon. Op de officiële site van de Franse constructeur zien we enkel dit silhouet-met-doek. Toch is het niet moeilijk om even wat verder te zoeken naar de bijhorende filmpjes. De Fransen praten over een uiting van plezier en een eerbetoon aan passie voor auto's, marketingpraat van het bovenste schap dus.

Bij Genty wilden ze alvast iets doen met high performance cars en volgens hen hebben ze de know-how en dejuiste materialen ervoor in huis. Vier jaar hebben ze aan de Akylone gewerkt, een wagen die uiteindelijk 1.000 pk onder de kap zal hebben. Afwachten wat het wordt, maandag wordt hij onthuld.

Binnenkort nieuwe Franse supercar met 1.000 pk

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:40
afbeelding van Techno Patat

@Niels: ik kan je allsinds vertellen dat een Pagani beter geingeneerd is dan een Lambo hoor! Die Horacio heeft niet voor niets een patentaanvraag staan op carbon-titanium, iets dat ze bij grote merken nog niet gevonden hebben...

Scheer dus niet alle auto's over dezelfde kam, eerst zien en dan pas afbreken ;)!

Techno Patat 11:11
afbeelding van Techno Patat

@Niels: Ook niet beledigend bedoeld, hoewel het wel kan dat ik het ietwat hevig getypt heb! Bij deze dus al excuses voor de volgende text :p!

Niet iedere supercar met 1000 pk heeft als doel de veyron van de troon te stoten hé! Kijk naar Koeningsegg, die hebben tonnen pk's. Maar toch is de veyron geen doel, gewoon hun eigen ding doen en supercar's maken volgens HUN idee en niet volgens het idee van Volkswagen

Die closup van die huyra dat je daar toont is wel die van het pre-productie testmodel! Ik heb tussen de zonda's gestaan en kan je garanderen dat ik nergens een vingernageltje tussen kreeg hoor!

Dan qua exterieur vind ik een Pagani veel beter gestyled dan een Lambo! Bij een Zonda en al zeker bij een Huayra heeft echt alles een functie of staat het er toch zeker om een specifieke reden! Iets waar ze bij Lambo niet zo op kijken! Eerder functie moet de vorm volgen!

Dan interieursgewijs: Daar ga ik niet ontkennen dat de Lambo waarschijnlijk wel meer technologie enzo heeft zitten! En vooral betrouwbaarder zal zijn! Maar die Zonda/Huayra's geven je een veel specialer gevoel! De Lambo is mooi, prachtig zelfs! Maar bij een Pagani is alles net dat beetje mooier, net dat beetje beter afgewerkt en vooral net dat beetje cooler!

En qua onderhuidse doordachtheid is de Huayra voor de moment de top! Je kan niet geloven hoe goed alles doordacht is aan die auto! Zowel met het oog op gewichtsbesparing als praktische kant! Bij het hele samensteken van de Huayra gebeurt door 1 man, gewoon omdat het allemaal zo simpel samen te steken is!

Ik raad je echt eens aan om naar de Lambo/pagani fabriek te gaan! Je zal een ilusie armer zijn helaas! Personlijk vond ik de Lambo fabriek 1 grote teleurstelling! Als ik nu een Lambo zie heeft hij maar de helft van z'n charmes meer vergeleken met 3 maand terug...

Techno Patat 13:39
afbeelding van Techno Patat

@niels: ok, ik moet op veel punten plooien! Maar jij en ik bekijken een design op een verschillende manier! En zo moet je het eigenlijk ook doen, want een Pagani wordt niet met dezelfde filosofie de wereld in gestuurd als een Lamborghini! Ze hebben ook niet hetzelfde koperspubliek!

Styling: Ze hebben van proporties en silhouetten ook het grootste deel van de Murcielago overgenomen... Heel gewaagd design hebben ze op dat vlak niet neergezet hé ;)!

Dat van die foto's: Elk pre-productie exemplaar van Lambo's worden vernietigd na de testen, zelfs de auto's in het museum zijn geleverde exemplaren die later teruggekocht zijn! (al dan niet wegens teveel defecten etc...). Zo staat er een Gallardo van de Garda Civilia daar. Het betreft de Gallardo die gecrasht is bij een interventie, die Lamborghini terug genomen heeft en na restauratie in het museum gedropt heeft :)!

De auto's die dealers/motorshows krijgen zijn al allemaal auto's die in de opstartfase van de productielijn geproduceerd geweest zijn ;)!

Dat van die onderhuidse doordachtheid: Een pagani moet niet goedkoop zijn, het is een auto zonder compromis (zoals de McLaren F1 indertijd was) : de auto moest zo licht mogelijk zijn, al de rest is dan wel duurder maar het moest lichter zijn! Als je op die manier kijkt naar een Pagani is het een engeneering meesterstuk! Holle stukken chassis worden gebruikt als tunnels voor de verwarming zodat daar nergens geen gewicht in kruipt en andere talloze voorbeelden! Dat zijn dingen die ze bij Lambo niet doen, die persen er dan wel nog een slangetje bij!

Over de afwerking valt hetzelfde te zeggen! Bij Pagani is ELK stukje mooi gepolijst, ligt het carbon perfect in lijn en is alles van top kwaliteit! Een bezoekje aan Lambo was behoorlijk ontnuchterend!

Die cabonfiber monocoque van de Aventador heeft zowat het lelijkste carbon dat ik ooit gezien, het ziet er totaal niet mooi uit (toegegeven, het moet niet want het zit diep weg), het is nergens gepolijst, de vezels liggen nergens in vorm en het ziet er eerlijk gezegd vlug vlug gedaan uit!

De ene hoek is mooi tot in de kantjes geduwd, de andere dan weer van een eindje ver erin gepropt... Als je ooit de kans krijg om te kijken naar een aventador die open ligt: Focus je op het carbon en je gaat de Aventador heel wat minder apprecieren!

Op het vlak van het handmade magic: Ik geef eigenlijk de voorkeur aan auto's die simpel en handmade zijn boven de auto's die met 17 machine's en 50 lui Italianen gemaakt zijn... Hoewel ik de Huayra niet als simpel durf te bestempelen, ik heb die auto's zien staan en wat er daar allemaal inloopt :o! Ik begreep er minder van dan van een Aventador! Bij de Aventador is het allemaal vrij basic, ik kon het meeste vergelijken met m'n Volvotje... Bij die Huayra daarentegen, andere koek hoor :p!

Maar opnieuw: Het zijn auto's met een andere filosofie, andere gedachtegang en een heel ander klantenbestand! Eigenlijk heeft Pagani geen enkele andere autofabrikant als doel! De journalisten vergelijken ze met elkaar, maar Pagani zelf wil gewoon een auto maken die zo goed is als hij ze maar kan maken! En de klanten appreciëren dat! Aangezien de vraag 5-6 x zo groot is als het aanbod...

Techno Patat 19:12
afbeelding van Techno Patat

@niels: Hier gaan we het niet over eens worden! Van die naden op de Huyara moet ik je dus inderdaad gelijk geven, hoewel ik op <a href="https://autofans.be/galerij/motorstars-tour-italy-deel-iii-pagani-modena... mijn bezoek</a> werkelijk versteld stond van hoe perfect alles past! Enkel op de plaatsen waar de riempjes gevestigd zijn was er plaats voor speling!

Over de motor: Daar zit, net zoals bij de de rest van de auto, een heel erg mooi verhaal achter! Ze hebben dus de motor gekozen uit emotionele redens, niet financiele redenen! Hoewel ik personelijk ook betwijfel ofdat Pagani het geld zou hebben om een motor te ontwikkelen ;)! Maar ze nemen de motor niet 1-1 over, ze doen er wel degelijk hun ding mee ;)!

Bij Lamborghini komt er bedroevend weinig uit Sant Agatha da Bolognaise! Alles komt daar uit de VAG schappen! Alles dat trouwens van Alu gemaakt is komt van Audi, en wordt ook geingeneerd door Audi! Dan nog de multimediasystemen, tractiecontrole, ABS, remmen, leidingen,... Allemaal met VW en Audi logotjes op...

Over het design: Het is niet 1-1 overgenomen, dat weet ik ook wel, maar ga echt maar eens een aventador naast een Murcielago zetten en je zal schrikken hoeveel er is overgenomen! Beter zelfs nog, bekijk lambo's maar eens overal van dichtbij en je zal schrikken van de kwaliteit! Voor mij was het een eye-opener om lambo's open te zien liggen!

Bij de Pagani's had ik nergens een gevoel van: ow, dit kan wel eens foutlopen! Bij de Lambo fabriek had ik dat daarentegen wel degelijk dikwijls!

Ik zeg niet dat de Pagani's beter zullen zijn dan Lambo's, maar het punt dat ik wou maken in m'n eerste reactie is dat je kleine merken toch echt niet mag onderschatten! Ze zitten zeker niet even laag als hun budget doet denken! Lamborghini heeft een budget dat 100 x groter is dan Pagani, maar is een Lambo dan 100x de betere auto?

Voor mij persoonlijk niet! Pagani's zitten (op de vlakken waar ik om geef) gewoon een niveau hoger dan Lamborghini! Er zijn veel vlakken waar het net omgekeerd is, en al zeker als je er veel kennis van hebt!

Zo kan ik bv als bakker geen bakkerij binnenwandelen zonder commentaar te hebben op dat patéke, of dat brood! Terwijl m'n daar dan staat: Alles ziet er zo lekker uit!

Ik ben dan de persoon die vind dat alles aan een Pagani er zo lekker uitziet, terwijl jij de persoon bent die wel degelijk meer achterliggende kennis heeft en dus vlugger de fouten er van ziet!

Ik stel dan ook voor dat we onze toch wel leuke discussie hierbij afronden want jij bent mij gewoonweg te slim af ;)!

Mag ik nog vragen wat je dan precies doet van werk? Want je bent duidelijk geen amateur zoals een of andere patat :p!

Techno Patat 15:48
afbeelding van Techno Patat

door EX-autofans ;)! Pieter is naar de collega's getrokken ;)!

Ik weet het dat we er belange na niet zijn, maar zoals gezegd: jij bent me te slim af, en ik ga heus geen onmogelijke discussie's voeren! Als ik ongelijk heb, heb ik ongelijk! Punt aan de lijn, kunnen we verder gaan :p?

Ik weet het dat het normaal is dat ze kennis delen! Maar dan vraag ik me af wat de meerprijs van een Lambo tegenover een Audi verantwoord? Het is dezelfde technologie, die ze nog niet eens zelf hebben ontwikkeld...

Maarja, er is zoveel dat ik niet snap uit de wereld der 'hogere' wagens! Hell, ik snap zelfs niet waarom er 15.000 mensen een grijze golf kopen terwijl ze een funky gele kunnen kopen!

Maar 1 ding weet ik zeker, ik ga er m'n slaap niet voor laten :p!

Leuk artikel bij de weg, ik was al onder de indruk van je kennis, nu sta ik helemaal paf! Dan ben ik als simpel bakkertje gewoonweg geen partij voor jouw kennis :p! Jij geeft ook geen commentaar op mijn patétjes, dus zwijg ik bij deze ook :D!

Maar het was wel leuk discussieren met je =)!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws