De eerste elektrische Renaults komen er aan: Fluence ZE en Kangoo ZE

De productieversies van de elektrische Renault Fluence ZE en Kangoo ZE zijn af. De afkorting ZE staat voor Zero Emission, het zijn dus geen hybride's maar volledig elektrische wagens.

Fluence ZE
De Fluence is de sedan versie van de Renault Mégane, al staat die Mégane wel op een hoger plan. De Fluence is meer bedoeld voor de Oostbloklanden en Turkije. In Turkije wordt hij dan ook gefabriceerd, de productie start in de tweede helft van 2011.

De elektromotor van de Fluence levert 95 pk en een koppel van 226 Nm. De elektromotor legt zo'n 160 kg in de schaal en in totaal weegt de Fluence 1543 kg. Met volle batterijen kan je 160 km ver rijden. Je topsnelheid wordt begrensd op 135 km/u. Het terug opladen duurt tussen de 6 en 8 uur via het stopcontact. Met een snellader moet het in zo'n 30 minuten lukken. Heb je geen snellader en geen tijd dan kan je nog altijd de batterij gaan vervangen in een speciaal station.

Om alles te huisvesten is de Fluence ZE maar liefst 13 cm langer dan de gewone Fluence. Op de foto's is duidelijk te zien dat de koffer extra lang is gemaakt met achteraan een grote overhang.

Renault Fluence ZE 2011
Renault Fluence ZE 2011
Renault Fluence ZE 2011
Renault Fluence ZE 2011
Renault Fluence ZE 2011
Renault Fluence ZE 2011 interieur
Renault Fluence ZE 2011 interieur

Kangoo ZE
De Kangoo ZE komt er al sneller. Die zou de eerste helft van 2011 al beschikbaar moeten zijn. De Kangoo ZE heeft 60 pk, maar ook 226 Nm aan koppel. Hij kan net als de Fluence ZE 160 km ver zonder te herladen. De Kangoo is dan weer begrensd op 130 km/u. De Kangoo verliest ondanks de batterijen geen laadruimte, veel batterijen zitten namenlijk onder de laadvloer.

Renault Kangoo ZE 2011
Renault Kangoo ZE 2011
Renault Kangoo ZE 2011
Renault Kangoo ZE 2011 interieur

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 16:44
afbeelding van Wim

even bedenking, Fluence rijdt echt niet zo goed, Mégane is vele beter, hopelijk pakken ze het bij de ZE beter aan

Anonieme gebruiker 17:25
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dit is een revolutie !!! Echt ik vind het buitengewoon knap van Renault!

De wagens zijn gewoon goed (aanvaardbaar niveau) niet meer niet minder.

emd 17:33
afbeelding van emd

Ik snap niet wat hier zo revolutionair aan is. 160 km en dan staat ie al weer stil! Dan mag je 6 tot 8 uur wachten voordat je weer mag. Wie gaat dit kopen?

Pieter Aertgeerts 17:33
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Dat is wat optimistisch denk ik :)

We reden de Fluence (rijtest volgt één der weken) en echt overtuigd waren we niet. Het rijdt... niet meer of minder.

Pieter Aertgeerts 17:35
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@emd: Misschien ben jij echt veel op de baan, dat weet ik niet; Maar het zijn de enkelingen die 160 km per dag doen. Het merendeel komt zelfs niet aan 30 kilometer. Om met dit naar Zuid Frankrijk te trekken, daarvoor is hij inderdaad niet geschikt. Maar woon-winkel-werk verkeer, is 160 kilometer RUIMschoots voldoende.

Sven 09:01
afbeelding van Sven

extra overhang ipv minder kofferruimte, goed gezien, alleen konden de proporties beter.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws