Drie benzines en vier diesels in de Mercedes A-klasse

Mercedes heeft het motorenaanbod van de A-klasse bekend gemaakt. Voorlopig geen AMG-versies, die bewaren ze voor later, wel een uitgebreid aanbod van diesel- en benzinemotoren. Merkwaardig is de benaming van de instapdiesel. De A180 CDI heeft in manuele versie een 1.5 van Renault-oorsprong onder de kap, met 109 pk en 260 Nm (38l/100 km, 98g CO2/km). Wil je een automaat, dan krijg je een 1.8 met 7G-DCT-bak met dubbele koppeling (109 pk, 250 Nm).

Toch zorgde Mercedes ervoor dat ze de Renaultmotor aanpasten naar eigen wensen. Zo werd een nieuw vliegwiel geplaatst en werd ook de compressor eentje met een Mercedes-logo op.

Boven deze dubbele motorisatie staat een A 200 CDI met dezelfde 1.8 maar hier voorzien van 136 pk en 300 Nm. Beide voorgaande motoren stoten 109 g/km CO2 uit en verbruiken 4,1l/100 km.  Top van het dieselaanbod is de A 220 CDI, met 170 pk en 350 Nm.Verbruik en CO2-uitstoot van deze laatste werden niet meegegeven.

Voor de benzinemotoren is het aanbod iets beperkter. De A 180 (een 1.6) krijgt 122 pk en 200 Nm, de A180 (ook een 1.6) krijgt 156 pk en 250 Nm. Bovenaan het gamma vinden we voorlopig de A 250 (een 2.0) voorzien van 211 pk en 350 Nm. Een goeie concurrent voor de Volkswagen Golf GTI dus. CO2-uitstoot ligt hier tussen de 127 en 143 g/km, het verbruik tussen 5,4l/100 km en 6,1l/100 km.

Mercedes gebruikt technologie uit de S-klasse om de motoren van deze A-klasse efficiënter te maken. Ook wordt het turbogat verminderd/vermeden door het zogenaamde 'scavenging', het laten overlappen van de openingstijden van in- en uitlaatklep van de cilinder. De motoren krijgen verder ook start/stop ter beschikking.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yvesw 17:23
afbeelding van Yvesw

En hier gaan we weer met benaming die geen knijt te maken hebben met de motorisatie... *zucht*

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws