Hyundai wil opnieuw een graantje meepikken in het segment van de grotere middenklassers, ook wel het D-segment genoemd. Op basis van de nieuwe Sonata werd daarom de i40 geboetseerd naar Europese verwachtingen.
Zowel voor de vormgeving als voor de motoren werden de plannen langs het R&D centrum in Rüsselsheim (D) gestuurd. Het resultaat is deze erg knappe i40, waarvan de Cross Wagon (de breakversie) als eerste wordt gelanceerd. Breaks maken de helft van de verkoop uit in dit segment.
De i40 CW heeft een lengte van 4,7 m en heeft een wielbasis van 2,77 m. Tel daarbij nog de kofferruimte van minstens 553l, uitbreidbaar tot maximaal 1.719l.
Aan het andere eind van de wagen heeft de klant keuze uit vier krachtbronnen, twee benzines, twee diesels. De 1.7l dieselmotor met 136 pk moet het grootste deel van de verkoop gaan uitmaken, al kan je deze ook verkrijgen met 115 pk en start/stop-systeem. Daarbij wordt de uitstoot beperkt tot 113 g CO2/km en het verbruik tot 4,3l/100 km. Voor de benzines noteren we de 1.6 GDI met 135 pk en de 2.0 GDI met 177 pk. Hyundai wil ook voor de i40 de kaart van de luxe trekken en zorgt daarbij voor allerlei snufjes. Naast 5 jaar garantie krijg je ook lane keeping assist, verwarmde achterzetels (!), dagrijverlichting en liefst negen airbags.
Terwijl de Cross Wagon al in mei bij de dealers moet staan, maakt de berline pas dan zijn opwachting op het salon van Barcelona en wordt hij na de zomer bij de dealers verwacht.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 23 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden