EuroNCAP crasht weer twee nieuwe wagens...

...en vooral de resultaten van de Jeep Compass zijn opvallend slecht. Zo scoort de wagen over het algemeen slechts twee sterren. De dummy had namelijk weinig geniet van de optionele airbag die de borstkas van de bestuurder moet beschermen. Daarvoor scoorde hij dus geen punten. Ook de active head restraint (wat beschermt tegen whiplash) werd passief getest, omdat Jeep geen bewijzen kon aanleveren dat dit echt effect heeft.De testresultaten toonden een marginale bescherming tegen whiplash.

Wat bescherming van kinderen betreft kan de passagiersairbag niet worden uitgeschakeld. Wie dus een babyzitje tegen de richting installeert, loopt kans dat de airbag het zitje bij een aanrijding opzijduwt. Ook wil je niet aangereden worden door een Jeep Compass, omdat de bumper geen bescherming biedt voor voetgangers.Voor kinderen biedt de motorkap een goede landingszone, voor volwassenen dan weer totaal niet. Electric Stability Control is standaard bij de Compass, een verklikker voor de passagiersgordel ook. Toch voldeed deze laatste niet aan de EuroNCAP normen en werd deze niet beoordeeld. Een snelheidsbegrenzer is niet aanwezig op de Compass. De Jeep Compass kreeg daarmee één van de slechtse EuroNCAP beoordelingen ooit.

EuroNCAP crasht weer twee nieuwe wagens...

De Honda Civic scoort dan weer het maximum van vijf sterren. Hij scoort goed in elke categorie en wordt positief beoordeeld op het Collision Mitiligation Brake Systeem dat in drie fases werkt bij een naderende crash.

Tenslotte werden de BMW 1-reeks en X1, de Ford Focus en Ranger, de Nissan LEAF, de Subaru XV en de Volvo V60 onderworpen aan de aangepaste EuroNCAP regels van 2012. Allemaal behaalden ze de maximumscore van vijf sterren.

EuroNCAP crasht weer twee nieuwe wagens...
EuroNCAP crasht weer twee nieuwe wagens...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws