EVA zal dit jaar 220 oplaadpalen installeren in Vlaanderen

De kip of het ei? Elektrische palen of elektrische auto's? Het is twee keer hetzelfde verhaal. Het autosalon van Brussel mag dan wel uitpakken met elektrische voertuigen, de consument denkt er nog niet aan de meerprijs te betalen als je een route moet plannen op basis van de oplaadpunten. Easy as that. Vandaag deelt EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) ons mee daar iets aan te zullen doen. Zij zullen voor september 2012 niet minder dan 220 oplaadpalen bouwen op 71 oplaadeilanden. Op die manier willen ze die eerste barrière deels wegnemen.

Volgens de organisatie moet er elke twintig kilometer of elke 20 minuten een oplaadpaal voorhanden zijn. Door een juiste spreiding wil het EVA 80 procent van Vlaanderen voorzien van een paal binnen de eerder gestelde straal. Momenteel heeft het EVA 86 elektrische voertuigen in beschikking waarin evenveel personen zich dagelijks vervoeren. Op basis van de data die de wagens voortbrengen worden beslissingen inzake het beleid gemaakt. Ze hopen daar kennis uit te halen waardoor een grondige en snelle introductie van elektrische mobiliteit in Vlaanderen mogelijk wordt.

De oplaadeilanden waar we in het begin van dit artikel spraken zijn een soort verzameling van verschillende oplaadpunten. Dat wil zeggen dat niet enkel wagens, maar ook fietsen en scooters er kunnen worden opgeladen. Uiteraard worden die eilanden voorzien van de nodige aansluitingen waardoor nieuwe technologie in de toekomst nog steeds compatibel is met de laadpunten.

eva plant 220 elektrische palen in vlaanderen in 2012

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 20:46
afbeelding van Yannick Degroeve

weggesmeten geld... ik zeg het u :-)

Anonieme gebruiker 10:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

Waterstof is de teoekomst zeg ik u!
http://www.groen7.nl/cella-energy-biedt-goedkope-en-veilige-waterstof/

Als het elktriciteit wordt moeten er eerst accu's komen waar je langer mee kan rijden en die geen 3 maar 20 jaar meegaan.
En ik geloof niet echt in oplaadpalen, een systeem waar je in tankstations je lege batterij in laders kan zetten en een opgelade batterij kan nemen lijkt mij veel praktischer.

Yvesw 12:08
afbeelding van Yvesw

@Anonieme gebruiker: Ik dacht ook altijd dat waterstof de toekomst is, maar de batterijenindustrie (wordfreud alarm!) evolueert zo snel. Laatst las ik dat Apple bezig is met een batterij die weken meegaat voor hun iPhone/Pod/Pad/Pet producten...
Mijn visie is dat als binnen max (maar echt maximum) tien jaar heel het elektrisch rijden niet de overmacht krijgt (60% van alle voertuigen) de constructeurs toch een paar stappen terug gaan zetten en eens goed gaan nadenken over waterstof...

Groen?! 13:44
afbeelding van Groen?!

@Yvesw: Ik vrees dat er toch nog een groot verschil is tussen een iPhone en een auto :)

Wim 14:11
afbeelding van Wim

als het er gaat komen, dan is het omdat er makkelijker taksen op kunnen worden geheven dan gewoon elektriciteit

Yvesw 14:20
afbeelding van Yvesw

@Groen?!: De achterliggende technologie blijft hetzelfde. Alleen zijn de batterijen 100x zo groot. Dus als ze een "mini" batterij uit een iPhone twee weken kunnen laten meegaan kan deze technologie ook toegepast worden op batterijen die 100x zo groot zijn...

@Pieter: Voorspellen is inderdaad moeilijk :) Zeker als "grote kenners" landen kunnen platleggen door voorspellingen te doen gebaseerd op muntjeswerpen is het inderdaad heel moeilijk om te weten wat er binnen 10 jaar gebeurd. Een beetje de ziekte van heel onze kapitalistische maatschappij, dat denken en voorspellen...

@Wim: Dit blijft waarschijnlijk de grootste vrees van de regering... Overal zonne-panelen gesubsidieerd en dan het volk elektrische wagens laten aankopen die ze kunnen opladen met hun eigen zonne-panelen. Zo missen ze miljoenen aan taksen... Ik denk dat het daarom is dat ze er al spijt van hebben dat ze ooit zonne-panelen gesubsidieerd hebben ;)

Sven 14:45
afbeelding van Sven

oh maar dan keren ze dat weer om in een volgende regering. Net zoals ze eerst diesels subsidiëren en ze vervolgens feller gaan belasten als tweedehands met de nieuwe BIV.

Dat elektriciteit als aandrijving het kan maken, is omdat er een mooie lobbygroep achter staat en dat in de aandacht brengt.

Yvesw 15:00
afbeelding van Yvesw

@Sven: Overschot van gelijk! Meestal wint het beste niet, maar het populairste... Gaat met dit geval waarschijnlijk net hetzelfde zijn. Er zijn al te veel bedrijven die hun toekomst op elektrisch rijden hebben gezet (Renault??) om er nog verandering in te brengen... Dus wees maar zeker dat er volop gelobbyd wordt in het Europees parlement!

buyck 16:20
afbeelding van buyck

Dit is gewoon de toekomst. PUNT
Al dat gezaag erover... Er is geen andere oplossing.
De olieprijs zal de komende 10 jaar minstens verdriedubbelen zelfs vervijfvoudigen!

Techno Patat 14:58
afbeelding van Techno Patat

@buyck: Dat mijn toekomstige AMG geen benzine roffel gaat hebben heb ik me al bij neergelegd, maar dat hij gaat beginnen zoemen gaat er bij mij niet in!

Ik (en bijna de hele autoliefhebberswereld) gaat voor waterstof! Maar zoals ze hierboven al zeggen: het beste wint meestal niet, eerder het populairste! Al doe ik mijn uiterste best om te lobbyen in de richting van waterstof (op franse nationale TV dan nog :D! Een moment dat ik nooit vergeet :p!)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws