De kleine 875cc motor van Fiat, beter bekend als de TwinAir, is de beste motor van het jaar, aldus de jury van Engine of the Year. Daarmee gaat de motorisatie de 1.4 TSI van Volkswagen vooraf. Op de derde plek komt de 4.5 liter grote V8 uit de Ferrari 458 Italia. De VW 1.4 TSI is wel de winnaar in de categorie "van 1 tot 1,4 liter". De klasse tussen "1,4 en 1,8 liter" werd gedomineerd door de 1.6 turbo van BMW/Mini.
Gaan we nog een stapje hoger, dan zien we in de klasse van "1,8 tot 2,0 liter" de 2,0 twin-turbo diesel van BMW winnen. Audi's 2.5 vijfcilinder haalde het in de klasse van "2,0 tot 2,5 liter", terwijl BMW zowel in de "2,5 tot 3 liter" als de "3 tot 4 liter"-categorieën won. Boven de 4 liter was de Ferrari 4.5 V8 de beste, net als in de Performance categorie.
Fiats MultiAir won overigens ook in de kleinste klasse, de "Best New Engine" en de "Green Engine"-klasse. Al bij al lijkt de koek anders verdeeld dan de vorige jaren, toen Volkswagen en BMW het overgrote deel opeisten.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden