Met de net gelanceerde BMW M5 en ook de nieuwe 3-reeks is het altijd spannend uitkijken naar nog meer varianten. De eerste renders van de M3 staan online maar zijn voorlopig nog wat koude aftreksels tussen de M5 en de nieuwe F30. De Amerikaanse gigant Autoblog.com, deel van AOL, heeft de topman van BMW's M-divisie kunnen strikken voor een interview, en daar komen enkele interessante weetjes uit voort. Zo zullen er geen M-Tourings meer gebouwd worden, zeker niet voor de huidige generaties. Opvallendste is de komst van een manuele versnellingsbank in de M5, al zal die enkel beschikbaar zijn in de Verenigde Staten.
Jawel, u leest het goed. Het land van de automaten heeft het klaar gekregen een manuele versnellingsbak met zes trappen in de M5 te laten installeren, en nog wel met exclusiviteit. Biermann is daar niet heel gelukkig mee. Met een nogal scherpe toon pakt hij in het interview uit naar de Amerikanen die daarin hun zin weer willen krijgen. De reden dat Biermann niet opgezet is met de komst ervan is het feit dat de DCT zijn werk perfect doet en elke manuele vorm van schakelen de resterende technologie oneer zou aan doen. "only the U.S. wants it. And with the DCT, there's no question about how it will behave. With a manual, the driver is a serious question."
Geen Tourings met M badge
In verband met het niet meer zullen ontwikkelen van een M-break haalt Biermann graag het verkoopscijfer van de M5 Touring aan, amper 1,056 stuks wereldwijd. Je kan zelf ook al verzinnen dat het voor BMW daarom niet (meer) interessant is die wagen te ontwikkelen. Hij laat wel weten dat er in de toekomst opnieuw aan gedacht kan worden.
Geen vierwielaandrijving voor M5
Voor de duidelijkheid brengt Biermann ook nog even het onderwerp van de vierwielaangedreven M5 aan, die komt er niet. Point final.
Er komen elektrische M-modellen
We kunnen ons nu druk maken dat de M-modellen van een V10 naar een V8 moeten overschakelen, en dat het geluid toch niet dat was. Maar wacht tot elektrische wagens als de i8 gemeen goed worden, ergens in de 23ste eeuw (/sarcasm). Biermann zegt dat het doel van de M-divisie is er voor te zorgen dat de wagens leuker worden, en dat kan ook met elektrisch aangedreven wagens.
De M5 die we op foto toonden is die van Biermann zelf, hij liet die spuiten in een unieke bruine/beige kleur. We like!
Via Autoblog.com
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden