Greenpeace parodieert Volkswagen in 'The Dark Side'

Greenpeace beschuldigt de Volkswagen-groep ervan de vermindering van de CO2-uitstoot te verhinderen. Greenpeace besloot een ludieke parodie te maken op de 'The Force' clip van Volkswagen. Of deze geslaagd is, laten we aan jullie om te beoordelen.Het Duitse merk werkt wel aan groene technologieën die brandstof moeten besparen maar volgens Greenpeace stelt men deze niet breed beschikbaar (lees: de Volkswagen biedt ze aan tegen meerprijs).

Greenpeace viseert de Volkswagen-groep omdat zij met één op vijf verkochte wagens in Europa de grootste marktspeler zijn. Toch zouden ze volgens Greenpeace tot de meest vervuilende voertuigen van Europa behoren. In 2010, stelt Greenpeace, was de verkoop van BlueMotion-modellen goed voor amper 6 procent van de totale verkoop van Volkswagen.

 

Bron: Greenpeace

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 15:23
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Straffe spot en betichtingen. Lijkt me sterk dat Volkswagen plannen (die commercieel haalbaar moeten blijven) zou tegenhouden. Ik denk dat GreenPeace vooral een leuke kans zag om wat media aandacht te krijgen.

Yannick Degroeve 19:49
afbeelding van Yannick Degroeve

hadden dat geld van die reclame beter in bomen gestoken.

Wim 21:19
afbeelding van Wim

ik moet toegeven, zeer clever dit :)

Anonieme gebruiker 22:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

@Ponrow: Niet iedereen die milieubewust is is per sé een hippie.

Carlo 23:50
afbeelding van Carlo

@Waxweazel, die 50% zit voor 90% in de rechtervoet, heb al 50.000 kilometer gereden gemiddeld 1: 28

Mk3rijder 00:30
afbeelding van Mk3rijder

Dit is echt weer zo'n over the top-actie...waarom sluiten ze de deuren gewoon niet van deze organisatie..
En de directeur ondertussen maar lekker geld vangen, zelf in dure auto's rijden met een hogere Co2-uitstoot dan 5 VW's gecombineerd, en in een huis wonen die 5 maal zoveel stroom verbruikt als 2 huishoudens bij elkaar.

Anonieme gebruiker 10:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Beetje raar ook dat Greenpeace net VW viseert...in België staat VW nl. op de eerste (lees laagste) plaats op het vlak van gemiddelde CO2 uitstoot (125g - bron Febiac)...andere merken zoals Peugeot, Renault, Citroën en Ford staan veel hoger met een gemiddelde van 135g...bovendien is het effectief zo dat je ook met een Bluemotion meer kan verbruiken dan opgegeven...behalve als je echt een beetje op let (niet te hoog in toeren gaan, op tijd schakelen, in versnelling uitbollen naar een stoplicht, in hoogste versnelling op de autosnelweg, start/stop niet uitzetten...
Soit, veel respect voor wat Greenpeace heeft verwezenlijkt maar hier vind ik het niet eerlijk enkel VW te viseren...

Yvesw 11:37
afbeelding van Yvesw

Zijn er nog mensen die deze reclame niet snappen of ben ik de enige? Oké, ze doen een parodie op VW, maar wat heeft de death star die een laserstraal afschiet te maken met CO2 uitstoot?
Vind het niet zo'n geslaagde reclame eigenlijk... Beetje verder nadenken Groenerwt voor je een reclame de wereld instuurt die onderliggend niet sterk is.

O.T. Liever dit dan dat ze banden platzetten uiteindelijk..

Techno Patat 18:19
afbeelding van Techno Patat

ik volg yves, kheb ze 3x moeten bekijken voor ik ze helemaal snapte! de eerste keer dacht ik enkel: hah, een volkswagen logo op een spaceship :p!

@carlo: daar gaat het net om, mensen veranderen hun rijstijl niet, dus als de auto daarvoor 4000 toeren moet draaien om dezelfde rijstijl te hebben als een zwaardere motor aan 2000, dan verbruikt die lichte motor meer! <a href="http://www.streetfire.net/video/143-top-gear-toyota-prius-bmw-m3-fuel_18... Top Gear</a>

Zelf heb ik het ook al ondervonden! we mochten een dag op circuit rijden met de <a href="https://autofans.be/special/lezersbijdrage-volvo-test-track-days-2011">S... , en de drivE's hadden allemaal een hoger verbruik op het einde van de testrit op de openbare weg! gewoon omdat die drivE's constant platgas reden om het tempo te volgen, en de D3 moest max 2500 toeren draaien!

Mensen kopen dus een auto met het idee van zuinig te zijn, maar ze worden zelf niet zuiniger! Terwijl dat volkswagen dus hun auto's zeer zuinig maakt, tenkoste van de gang van motor... Een bmw 320ed heeft veel pk's en is zuinig, zelfs als je met een deftige voet rijdt...

Dat is het punt dat greenpeace maakt...

vdsmichiel 10:29
afbeelding van vdsmichiel

Er zijn inderdaad toch wel een paar zaken die aan de kaak gesteld mogen worden! Ten eerste zijn die eco-labels pure marketing (zoals we al de 2000-producten hadden, de light-brol en de bio-producten, nu dus de groene labels). Met die BlueMotion en dergelijke willen de constructeurs ten eerste hun blazoen oppoetsen, misschien zelfs hun geweten wat sussen, maar vooral ook beantwoorden aan een vraag van consumenten, leasemaatschappijen en overheden die allen erg gevoelig geworden zijn voor CO2-cijfers (lees: het in hun portemonnee voelen). Het schandalige is dat de constructeurs doorgaans meer aanrekenen voor de eco-versies dan voor de gewone (wat voor de klant dan weer gecompenseerd wordt door de federale premies van 3 en 15%) terwijl een langere versnellingsbak, ecobanden, gestuurde pompen en alternator en wat spoilerwerk eigenlijk niet echt een meerkost is op een nieuwe auto: banden en dergelijke moeten er sowieso op.
Als autobouwers het echt menen, dan zorgen ze er gewoon voor dat elk model zo efficiënt mogelijk rijdt (genre de EfficientDynamics-maatregelen op elke BMW).
Ten slotte is er nog de discrepantie tussen het normverbruik en het actuele verbruik en daar speelt niet enkel de rechtervoet van de chauffeur! Met mijn tien jaar oude Peugeot op benzine (Euro 3, met in 2001 state-of-the-art zestienklepper) haal ik zonder veel moeite het opgegeven normverbruik, met onze splinternieuwe Mégane is dat onmogelijk: Renault zegt 4,4 gemiddeld, in de allerbeste omstandigheden (filevrij snelwegverkeer aan 110 km/h) haal ik 5,5 l/100 km. De reden: de motorsturing herkent een NEDC-verbruiksmeting en draait alles toe! Als dat de consument, de belastingsbetaler en de overheid geen rad voor de ogen draaien is...

Wim 12:20
afbeelding van Wim

ik had de boodschap vd eerste keer door hoor, ken je klassiekers ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws