Na talloze spyshots en renders toont Mercedes vandaag de enige echte officiële persfoto's van de nieuwe SLK. Dit is ondertussen de derde generatie SLK en het model is duidelijk weer wat volwassener en mooier geworden. De overeenkomsten met de grotere en veel duurdere SL en SLS AMG wordt niet onder stoelen of banken geschoven. Mercedes mag terecht trots zijn op die twee toppers en die trots straalt af naar de kleinere SLK.
Motoren
De volledig vernieuwde SLK zal leverbaar zijn met tal van verschillende motoren. De SLK 200 zal (voorlopig) de rol van basismodel op zich nemen. Deze beschikt nog steeds over de 1.8-liter motor met 184pk. In combinatie met de vernieuwde 7G-tronic automaat zou de SLK slechts 6.1 liter per 100km verbruiken wat een absoluut topcijfer is voor een sportwagen uit dit segment. De prestaties zijn er niet slechter op geworden, een sprintje naar de 100 vraagt voor deze 'basis' SLK slechts 7.0 seconden. De topsnelheid bedraagt 237km/u. De SLK 250 beschikt over dezelfde motor als de SLK 200, met dat verschil dat hij over 204pk ipv 184pk beschikt. Dit model doet iets beter op de reguliere 0-100 km/h sprint (6.6 seconden) en haalt een iets hogere topsnelheid. (243 km/h). Volgens de officiële berichtgeving zou het verbruik slechts 6.2 liter per 100km bedragen.
Aan de top van het gamma vinden we voorlopig de SLK 350 terug. Dit model beschikt over een 306pk sterke V6 motor. Een sprintje naar de 100 km/h in slechts 5.6 seconden en een topsnelheid die begrenst is op 250km/h zegt alvast genoeg denken wij. Mercedes bevestigt in het persbericht over de nieuwe SLK dat we ook een SLK 250 CDI kunnen verwachten in de toekomt.
Cool stuff
De nieuwe SLK pakt uit met een heel erg speciale hardtop. Deze is voorzien van een uniek Magic Sky Control-dakraam. Door een simpele druk op de knop kan je de helderheid van het glas veranderen. Ook nieuw is het winddeflectiesysteem Airguide. Dat systeem schittert door haar schijnbare afwezigheid. Mercedes gooit het conventionele windscherm in de vuilbak en vervangt het door roterende schijven in de rolbeugels. Deze kunnen door de inzittenden van de SLK met een druk op de knop worden bediend. Ze zorgen voor een betere geleiding van de windstroom waardoor het nog aangenamer is om cabrio te rijden.
Veiligheid en uitrusting
Net zoals elke andere Mercedes heeft ook de SLK recht op de laatste nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Zo heeft de SLK standaard Attention Assist, dat vermoeidheid bij de bestuurder herkent. Wie nog wat extra geld te besteden heeft kan optioneel Pre-Safe bestellen. Dat systeem kan zelf een dreigend ongeval 'herkennen' en grijpt dan ook zo efficient mogelijk in.
De nieuwe SLK zal tegen de zomer van 2011 in de showroom staan!
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden