Onze Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe heeft er in totaal drie jaar aan gewerkt en publiceert vandaag het nieuwe 216 bladzijde dikke verkeersreglement. In totaal staan daar 540 nieuwe verplichtingen in, u leest het goed, 540 nieuwe regels of aangepaste situaties. Vanaf volgende zomer dus graag even een nieuwe wegcode kopen in de boekhandel en jezelf bijscholen. Volgens Schouppe was een grondige opkuis van het reglement broodnodig. Sommige verkeersborden en zelfs wetteksten spraken elkaar tegen, waardoor de politierechtbank in vaak benarde situaties terecht kwam. Het belangrijkste element is misschien wel het volgende. Schouppe zegt dat de nieuwe borden zijn afgestemd op internationale afspraken, waardoor ons land geen uitzondering meer hoeft te zijn en bestuurders minder vaak voor verrassingen komen te staan. Andere wijzigen somden we even op. Lees meer...
**Elektrisch Parkeren
**Het moest er van komen. Mensen die over een volledig elektrisch voertuig beschikken kunnen in sommige parkeerzones genieten van een parkeerplek exclusief voorbehouden voor hen. Zulke parkeerplaatsen, enkel voor elektrische wagens dus, zullen worden aangeduid met een speciaal verkeersbord (rechts).
Parkeerzones
Het zijn geen ongekende situaties. Je parkeert je auto in alle rust, doet wat je moet doen en als je terug komt heb je een boete onder de ruitenwisser liggen. "Potverdrie, ik zie hier toch geen geldautomaat staan?", "Jawel schat, kijk, daar!".
**
**Die situaties wil het nieuwe reglement voorkomen door:
1) een betaalde parkeerzone aan te duiden met het Euro-teken op de grond te schilderen (rechts).
2) Alle borden met betrekking tot parkeren zullen nu een oranje achtergrond hebben. Op die manier moet het voor de bestuurder duidelijk worden welk reglement er in welke straat geldt.
Quads
We schreven hierover al eens een artikel, met enkele leuke reacties als gevolg. Schouppe introduceert een verbodsbord voor quads, elke gemeente is vrij dit bord te plaatsen waar zij het wil. Er komt dus geen algemeen verbod op quads, maar ze zullen enkele straten niet meer in mogen.
Bromfietsers krijgen de keuze
Wie met een bromfiets van de Klasse B (
Bushaltes
Bushaltes krijgen vanaf de zomer in 2012 een verkeersbord, want voor sommige bestuurders is het niet altijd duidelijk waar zo'n busstrook begint en eindigt. Verder wordt die buszone nu met een gele zigzaglijn afgetekend, zoals dat in het buitenland ook het geval is.
**Achteropzitten mag als...
**... je telkens een been aan elke kant van de fiets of bromfiets houdt. Geen amazonehouding dus, waar je beide benen aan dezelfde kant van het rijtuig houdt. Daarmee zou je onvoldoende je evenwicht kunnen houden en is het bijgevolg te gevaarlijk. Eerlijk gezegd? Ik dacht dat je nooit achterop mocht zitten.
Jonge fietsers
Tot voor kort mochten kinderen tot negen jaar ongestoord op het voetpad fietsen, die leeftijd wordt nu opgetrokken tot tien jaar. Volgens Schouppe waren verschillende verkeersspecialisten vragende partij.
**Reisbussen mogen nu wel inhalen
**Autocars werden over dezelfde kam geschoren als vrachtwagens, en daar maakt het nieuwe reglement een einde aan. Autocars zullen vanaf de zomer in 2012 bij regenachtig weer wél mogen inhalen. Vrachtwagens mogen dat nog steeds niet. Die laatsten zorgen voor te veel opspattend water.
**
Beurtelings parkeren wordt afgeschaft**
Compleet zinloos, achterhaald en te moeilijk, zo kan je het beurtelings parkerensysteem wel samenvatten. In sommige gemeenten ging het zelfs zo ver dat men de wagens enkel mocht verplaatsen tussen 19.30 en 20.00 uur. Schouppe schaft het bord af en dwingt de lokale overheden daarmee tot het creëren van een nieuwe parkeersituatie.
Lichten in de tunnels
Voortaan zal je voor het binnenrijden van een tunnel een blauw verkeersbord tegenkomen met een witte lamp en een rode streep daardoor. Dat bord maakt duidelijk dat het gebruik van de dimlichten (en niets anders) verplicht is.
**
Tijdelijke verkeersborden**
Die zullen voortaan een gele kleur hebben, in plaats van de oranje kleur nu. Alle tijdelijke worden zullen moeten worden vervangen. Het grootste deel daarvan zijn de verkeersborden tijdens wegwerkzaamheden. Ook de tijdelijke verkeersborden die de maximumsnelheid weergeven in de werkenzone zullen een gele achtergrond hebben. Op die manier moet elke vorm van verwarring worden vermeden.
Het mistbord
**
**Een van de vele verkeersborden is de gevarendriehoek die eventuele mist zal aanduiden. Vraag ons niet hoe die zones zullen worden bepaald.
Ritsen nu verplicht
Dat werd tijd zeg. Elke bestuurder is verplicht om in situaties waar er een wegstrook wegvalt telkens 1 bestuurder voor te laten. Het ritsen stond al in de wegcode maar was toen niet verplicht.
Afbeeldingen Via Het Nieuwsblad
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 17 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 20 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden