Nog wat minder: cilinderuitschakeling voor VW 1.4 TSI

Waar andere merken beroep gaan doen op motoren met twee cilinders, zoekt Volkswagen een andere manier om het verbruik terug te dringen. Die vinden ze nu door het uitschakelen van twee cilinders op de 1.4 TSI-motoren van de nieuwste generatie. Het gemiddelde verbruik zou daarbij met 0,4 l/100 km moeten dalen, bij gebruik in combinatie met start-stopfunctie wordt dat 0,6 l/100 km. De besparing is het grootst bij een snelheid van 50 km/u.

Bij een toerental tussen 1.400 en 4.000 rpm en een trekkracht tussen 25 en 75 Nm worden twee cilinders uitgeschakeld. Volkswagen beweert dat dit bij zeventig procent van de afstand het geval is. Wie sportiever gaat rijden, kan geen beroep doen op de cilinderuitschakeling aangezien de elektronica de gasrespons meet. De nieuwe 1.4 TSI motoren met cilinderuitschakeling maken hun intrede naar alle waarschijnlijkheid op de Polo, waarna ook de Golf VII deze overneemt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws