Waar andere merken beroep gaan doen op motoren met twee cilinders, zoekt Volkswagen een andere manier om het verbruik terug te dringen. Die vinden ze nu door het uitschakelen van twee cilinders op de 1.4 TSI-motoren van de nieuwste generatie. Het gemiddelde verbruik zou daarbij met 0,4 l/100 km moeten dalen, bij gebruik in combinatie met start-stopfunctie wordt dat 0,6 l/100 km. De besparing is het grootst bij een snelheid van 50 km/u.
Bij een toerental tussen 1.400 en 4.000 rpm en een trekkracht tussen 25 en 75 Nm worden twee cilinders uitgeschakeld. Volkswagen beweert dat dit bij zeventig procent van de afstand het geval is. Wie sportiever gaat rijden, kan geen beroep doen op de cilinderuitschakeling aangezien de elektronica de gasrespons meet. De nieuwe 1.4 TSI motoren met cilinderuitschakeling maken hun intrede naar alle waarschijnlijkheid op de Polo, waarna ook de Golf VII deze overneemt.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden