Officieel: De nieuwe Audi S8 (2012)

Audi heeft haar hele S-gamma vernieuwd en zal die allemaal gaan voorstellen op de IAA in Frankfurt, de topper is deze S8. Die luxe-limousine, die beschikbaar is vanaf de lente in 2012, zal een gloednieuwe V8 onder de kap krijgen.

Die nieuwe V8 heeft exact 4.0 liter longinhoud en beschikt over 520 pk en 650 Nm koppel. Het koppel komt overigens volledig vrij tussen 1.700 en 5.500 rpm. De sprint naar 100 km/u doet deze 1.975 kilogram zware bak daarmee in amper 4,2 seconden. De topsnelheid werd elektronisch begrensd en bedraagt 250 km/u. Audi pakt natuurlijk graag uit met de verbruikscijfers van deze nieuwe twin turbo V8. Officieel zou het verbruik op 10,2 liter liggen, daar waar de vorige S8 met zijn V10 zo'n 13,2 liter slurpte. Goed 23 procent minder verbruik dus, maar wel 70 pk extra onder de kap. Wie is er nu nog tegen downsizing?

Onder de kap schuilt er verder nog bakken technologie. Naast de start/stop is vooral de 'cylinder on demand' technologie het vermelden waard. Het systeem zal vier van de acht cilinder uitschakelen bij lange ritten en rustig cruisen, vooral op snelwegen dus. Het Active Noise Cancellation systeem zorgt er dan weer voor dat je geen ongewenste geluiden in de cabine hoort. Laat ons vooral hopen dat je de V8 nog hoort.

Optisch vallen vooral de extra uitlaten, spoilers en twintig inchers op. Optioneel kan je ook kiezen voor 21 inchers.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 13:42
afbeelding van Yvesw

Waar gaat het naartoe... koppel dat eeuwig beschikbaar is, meer pk's dan je ooit nodig hebt en een sprinttijd die 5 jaar geleden enkel nog voor de echte snelle knapen was... En beter voor het milieu!

Moest ik de centjes hebben, ik zou dit toch verkiezen boven een 7reeks of een S-klasse.

Techno Patat 19:34
afbeelding van Techno Patat

Yyyyves, ik beschouwde je als een vriend, ik vocht voor je, ik verdedigde je met al mijn kunnen!

En nu plant je op die manier een mes in mn rug, door een limosine van audi boven het koningsmerk der limousines te verkiezen? Oooooooooh!

Ot: fanboy of niet, maar ik blijf de s-klasse verkiezen! Alleen al omdat ik hem niet verstoerd vind, het is nog steeds een zwaardere en lastiger te parkeren a4, a6,... (cliché!!!)

Nee serieus, ik dacht dat audi beter uit hun pijp gingen komen! Specs zijn natuurlijk prima, maar het mist ergens dat glinsteringsje, dat hoekje of kantje dat net je aandacht trekt en waardoor je weet: deze wil ik hebben!

gtike 20:30
afbeelding van gtike

we zullen er weer veel van zien rijden hier in belgie...

Kenny 20:54
afbeelding van Kenny

Nah, ik mis er ook iets aan, net datgene dit model speciaal zou moeten maken. Nu is het net een verlengde A6 met een S-line-pakket :-) Geef mij dan maar de BMW 760i in M-trim :-)

Yvesw 15:44
afbeelding van Yvesw

@Patat: We moeten gewoon eerlijk zijn dat de s-klasse vernieuwing nodig heeft... Pre facelift model blijft nog altijd de mooiste die er te vinden is. En als je met zulke type wagens rondrijdt heb je toch het meeste interesse voor wat er binnenin gebeurt en op dat vlak blijft Audi qua afwerking heer en meester. In een Audi mag je zelfs in de koffer een vakje opendoen in een vakje waarachter een vakje zat en dan nog is het daarbinnen netjes afgewerkt. Iets waar Mercedes niet altijd aan kan tippen. en voor mij, is dat het hoekje of glinsteringsje waarom ik de A8 verkies boven de s-klasse.

Techno Patat 19:22
afbeelding van Techno Patat

Je bedoelt dat ene hoekje dat ik nooit opendoe en enkel door de garagisten eens wordt getoond als je hem koopt :p?

Kan mij niets schelen, wat ik nodig heb is een auto die mij kan bijhouden, waar ik niet teveel rekening mee moet houden en vooral: die mij laat doen wat ik wil en waaraan ik alles kan naar m'n gedacht zetten! En dat kan je in geen enkele auto beter dan in een S-klasse... Werkelijk alles kan je daarin instellen :p!

En de nieuwe s-klasse staat om de hoek te wachten, dus als je toch in de markt bent voor zo iets, bestel dan direct de nieuwe Dikke Bertha :p!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws