Ford wil zich met een derde generatie opnieuw bewijzen in een van de meest felbevochten segmenten in de autoindustrie. Deze generatie is voor het modeljaar 2011 en is nummer drie en vier (sedan en hatch back) van het C-platform. Op dat platform verschenen eerder al de nieuwe C-max, voorgesteld in Genève, en er zouden er nog een pak komen te verschijnen. Ford ziet het dus groots met haar C-platform. Het wil tegen 2012 alleen al twee miljoen stuks van haar C-platform verkopen. In 2009 was datzelfde platform al goed voor een kwart van de verkopen, Ford wil dit verbeteren.
Op vlak van design is de Focus gevolgd in de trend van het Kinetic design. Dat wil zeggen dat de grille wat lager komt te staan, dat de wielkasten mooi afgerond zijn en een sportieve lijn van de voorwielen recht naar de koffer loopt.
Ford bood op de vorige generatie het Titanium-pakket aan, een meer luxueuze aanpak van het interieur. Ford was zodanig aangenaam verrast op vlak van verkopen dat het interieur van de nieuwe Focus meer Audi dan Ford-allures krijgt. Daarnaast biedt Ford een 8 inch groot navigatiescherm aan en zal ook het gloednieuwe MyFord Touch control system aanwezig zijn.
Onder de kap schuilen de nieuwe EcoBoost-motoren die vier cilinders tellen. Zoals gisteren vermeld is dat de 1.6 liter voor Europa en de tweeliter voor de Verenigde Staten. Daarnaast biedt Ford ook haar nieuwste TDCi-diesels aan die samen goed voor twintig procent minder verbruik zijn. Ford zal ook in de nieuwe Focus haar PowerShift transmissie met dubbele koppeling aanbieden.
De productie vangt einde dit jaar aan. De eerste modellen zijn voor volgend jaar, 2011.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 2 dagen geleden