Officieel: Peugeot HX1 Concept

Ze zijn bij Peugeot met strakke bakken bezig. Ze begonnen de reeks met de RCZ, die nu nog steeds potten aan het breken is, en ze wisten dezelfde lijn door te trekken met de knappe 508. En om aan te tonen dat ze niet van plan zijn enige veranderingen door te voeren inzake dat beleid, stellen ze dit jaar in Frankfurt dit HX1 Concept voor.

Peugeot wil vooral haar slogan Motion & Emotion in de kijker zetten. Strakke lijnen moeten niet alleen voor een stoerder uiterlijk zorgen, het moet vooral de aerodynamica en dus verbruik ten goede komen. Zo beschikt dit concept over enkele beweegbare onderdelen die zich vanaf 100 km/u anders gaan opstellen. In elke velg zitten bijvoorbeeld zeven flaps die zich ontvouwen om de weerstand te verminderen. Achteraan kunnen twee zijdelingse en een dakspoiler worden uitgevouwen rond de achterruit. Allemaal goed voor een Cx-coëfficiënt van 0,28.

Het HX1 Concept is 1,373 m hoog, 1,990 m breed en 4,954 m lang en zou met die afmetingen volgens Peugeot een perfecte balans brengen inzake rijcomfort en zitcomfort voor zowel de bestuurder als voor de passagiers. Binnenin rijkt er een grote middenconsole die zich over de hele lengte van de wagen uitstrekt. In principe biedt de wagen plaats voor vie personen, maar met een trucje dat ze eerder al opvoerde met de HR1 kunnen er twee extra zetels ten tonele worden getoverd. Plek voor zes dus. Verder is het openen van de deuren op opvallend gegeven. De schaardeuren gaan schuin-omhoog open en moeten zo voor de best mogelijk instap zorgen.

Binnenin zien we LED verlichting, een boordplank in natuureikenhout, glasvezel, nieuwe lederen materialen en noem maar op. Daarmee maakt Peugeot duidelijk met welke materialen ze in de toekomst wil werken. Gaan nu ook de Fransen de Premium kaart trekken?

Onder de kap schuilt de gekende Hybrid4 plug-in technologie. Een 2.2 HDI FAP, gekoppeld aan een zestrapsversnellingsbak, is daar goed voor 204 pk en is er verantwoordelijk voor de aandrijving van de voorwielen. De elektromotor, die 95 pk sterk is, drijft dan weer de achterwielen aan. Alles samen goed voor 299 pk dus. Ergens onderin schuilen ook lithium-ion batterijen die het mogelijk moeten maken om louter elektrisch op de baan te gaan. Volgens Peugeot is dat mogelijk tot maximum dertig kilometer. Het gemiddeld verbruik zou liggen op 3,2 liter per honderd kilometer. De gemiddelde CO2 uitstoot zou 83 g/km bedragen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws