Ook de derde telg van de PSA/Toyota-drieling wordt vandaag bekend gemaakt, alvorens zijn wereldpremière op het autosalon in Brussel. De nieuwe Aygo zou er beter moeten uitzien, kwalitatiever moeten aanvoelen en zuiniger op de baan zijn.
Al in 2005 kwam Toyota met de Aygo op de proppen en in 2008 kreeg die zijn eerste facelift. Vandaag, zeven jaar later, staan we voor de nieuwe generatie Aygo. Die mag meteen uitpakken met de nieuwe designtaal van Toyota. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe bumperpartij die de motor meer koeling moet bieden. We merken ook nieuwe LED verlichting op vooraan de kleine stadscrosser.
De 15 millimeter langere Aygo krijgt de 1.0 driecilinder VVT-i benzinemotor onder de kap die na enkele updates nu nog zuiniger is. Het 67 kilogram zware blok is goed voor 68 pk bij 6000 rpm en heeft een maximum koppel van 93 Nm op 3.600 rpm. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,4 liter per 100 kilometer. De CO2 uitstoot zou niet meer dan 102 g/km mogen bedragen. Wie kiest voor de automatische versnellingsbak, de Multimode-overbrenging, moet rekenen op een gemiddeld verbruik van 4,5 liter en een CO2 uitstoot van 104 g/km.
De Aygo kan je ook bestellen in een ECO-variant. Die is dankzij een langere derde versnelling en lage rolweerstand banden iets zuiniger en duikt in zijn CO2 uitstoot tot 99 g/km. Verder werd technisch de voor- en achteras aangepast zodat de rij-ervaring opnieuw wat beter is. Een betere isolatie moet daar ook de nodige rust in brengen.
Binnenin werd het interieur vernieuwd en merken we vooral nieuwe kleurencombinaties op. Ook langsbuiten zijn er twee nieuwe tinten beschikbaar waardoor het totaal op acht komt. Je kan de Aygo grappig genoeg, mocht je hem met automaat wensen, ook met schakelflippers bestellen. Die zijn net zoals het stuur en versnellingspook in het leder te bestellen. Verder zijn de nodige Bluetooth- en USB-verbinding talrijk aanwezig.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden