Onverwacht elektrisch: Ruf & C4 WRC


In deze tijden lijkt het wel of de autoconstructeurs geen wagen onbenut laten om hun 'elektrische' kunsten te laten zien.

Zelfs de grootste benzineslurpers zoals race- en sportwagens moeten eraan geloven. Zo heeft Citroën onlangs de C4 Hymotion hybride voorgesteld, en Ruf de 'eRuf concept model A 2008'. Beiden afgeleid van wagens die verrevan ecologisch verantwoord zijn. Maar wat is er beter dan jezelf een schijnbaar onmogelijke uitdaging te stellen om je kunnen te laten zien.

 

eRuf

Alhoewel de Ruf qua uiterlijk nu niet bepaald overloopt van het groene idee, kan hij toch pronken met een aandrijving die niet alleen geen vuiltje de lucht in stoot, maar ook nog eens mooie prestaties neer zet. De sprint van nul tot honderd lukt net onder de zeven seconden. Moest je de elektro motor vergelijken met een 'gewone' verbrandingsmotor, zouden we spreken van om en bij de 204 pk en een monsterlijke 650 Nm koppel, beschikbaar vanaf 0 tpm. Dit model benadrukt de status van een tuning bedrijf als Ruf, waar de basismodellen weldegelijk worden verbeterd in plaats van onnodig 'gepimped'. Natuurlijk zijn er ook aan dit alternatief aangedreven wonder nadelen gebonden. Zo moet je bijvoorbeeld de wagen eerst tien uur in het stopcontact steken voor je nog maar één meter kan gaan rijden. Een rit zal dan afhankelijk van je rijstijl 250 à 320 km duren, wat nu ook niet bepaald schitterend is. De batterijen zelf gaan 3000 laadbeurten mee, wat gelijkstaat met een gemiddeld aantal kilometers van 855.000. Haal dat maar eens met je dieseltje.

 

C4 WRC Hymotion4

Bij de C4 gaat het hoogstwaarschijnlijk om een marketingstunt, maar dat maakt het hele concept niet minder interessant. Net als in de formule 1 denkt men nu ook in het WK rally aan het milieu. Het hele systeem heeft veel weg van wat Peugeot heeft gedaan met de

908 HDiF HY. De 129 kw sterke motor motor staat in verbinding met de achterwielen en de piloot kan zelf kiezen in hoeverre die moet bijdragen tot de prestaties. Zo kan er gekozen worden tussen 4 mogelijk combinaties, gaande van enkel de verbrandingsmotor tot een tijdelijke boost van de elektromotor van maar liefst 300 Nm. Citroën claimt een 30% lager verbruik tijdens de verbindingsritten en 40 km meer met een volle tank. De energie die nodig is om al dit moois te realiseren moet komen van ofwel de motor of de recuperatie van remenergie (KERS). Verder werd de C4 nog voorzien van twee extra koelingssystemen, een aparte elektronische regelunit en natuurlijk de batterijen. Hoe al deze aanpassingen de sportieve prestaties beïnvloeden is nog niet geweten en aangezien er geen concrete plannen zijn om met dit model het kampioenschap in te gaan, zal het bij gissen blijven.

 

eRuf

eRuf

C4 WRC Hymotion4

C4WRC hymotion4

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 11:38
afbeelding van Wim

die ruf ziet er wel netjes uit

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws