De Opel Ampera is de Europese variant van de Chevrolet Volt, sindskort niet meer dan een veredelde hybride. Geen elektrische auto zoals ze lange tijd meende, maar voor dat smoesje had GM blijkbaar zo zijn reden. Vandaag kreeg de Ampera ook een prijs, de volle 43.000 euro voor de standaard Ampera. Als we dat gaan vergelijken met de Amerikaanse Volt dan kom je al snel 13.000 euro duurder uit. Is hij dat verschil waard? Dat laten we aan hen over die beiden reden. Het grote verschil heeft wel veeleer te maken met het grote verschil in taksen.
Daar komt nog eens bij dat het aanvankelijk opgegeven verbruikscijfer uit de Amerikaanse testcyclus (1,02 liter / 100 km) helemaal niet gehaald wordt door persmensen. De wagen draait een goeie 3,18 liter /100 km. Wanneer de benzinemotor gaat meewerken draait de Volt zelfs de 6,7 liter / 100 km van een gewone benzinewagen. Voor de verwarring rond de hybride aandrijving zorgde GM zelf, omdat de Amerikanen hun techniek niet wilden prijsgeven aan de buitenwereld alvorens hun patenten in orde waren.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden