Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

De C3 moet met z’n degelijkheid en bruikbaarheid het grote publiek overtuigen, niet bepaald termen voor een spannende hatchback. Daarom werd de DS3 in het leven geroepen.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

Hoewel de meesten onder ons reikhalzend uitkijken naar de meer potente versies van de DS3 waarvoor met vermogens van 200pk gegoocheld wordt, is de DS3 al duidelijk ons kleine landje ingetreden. Een frisse verschijning die blijkbaar bij veel mensen in goede aarde valt. Niemand heeft er écht een hekel aan terwijl de echte Citroën-fans er volledig weg van zijn. Op het eerste zicht hebben de Citroën-designers de C3 als basis genomen voor de lijnen van de eerste telg van de nieuwe DS-reeks, maar dit kan bedriegen. Hoewel vooraan de lijnen duidelijke gelijkenissen vertonen, beschikt de DS3 over die extra paar pennentrekken die zijn sportiviteit en extravagantie benadrukken. De hogere grille met het ingewerkte logo en dubbele chrome verlengstukken zet meteen een andere toon dan bij de C3. De intussen bekende LED-strips langs weerskanten van de voorbumper lijken eerder een stylingelement dan iets anders, vooral gezien het feit dat ze enkel overdag hun functie vervullen.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

Verder naar achter beginnen de hints naar die eeuwige concurrent de kop op te steken. Wie is er de laatste jaren bekend voor z’n afwijkende dakkleuren en dito spiegels? Vooral MINI-fans leken hiervoor te vallen, een trucje dat ook Citroën wil proberen met de DS3. Door de zwarte ramen, A-stijl en schijnbare afwezigheid van de B- en C-raamstijl lijkt een lichtgekleurd dak te zweven en met een lichte carrosseriekleur valt de ‘haaienvin’ -  zoals sommigen het noemen - eens te meer op. Het lijkt vooral een zaak van waar de toekomstige eigenaar de aandacht op wil vestigen. De zwart-zilveren combinatie van ons testexemplaar lijkt zowat de saaiste mogelijkheid die de opvallende koetsvormen wat banaliseert en teniet doet. Kies je voor de DS3, ga dan meteen voort op je elan en ga voor een gewaagd rood of iets dergelijks en van daaruit voor een mooie combinatie. De DS3 moet ons verkeer opfleuren, laat het op die manier ook opkleuren. Carrosseriekleur, dakkleur, spiegels, beschermlijsten, dakstickers, de lijst van personaliseringsmogelijkheden lijkt schier eindeloos dus je moet nooit genoegen nemen met een wagen die je ergens al bent tegen gekomen.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

De vergelijking met de MINI mag enkel op het vlak van lifestyle en présence gamaakt worden, want ondanks het feit dat de DS3 niet de geschiedenis of faam heeft van de MINI kan hij op het uiterlijk best die vergelijking aan. Wanneer we over de rij-ervaring beginnen kan de DS3 beter op voorhand forfait geven. Niet dat de DS3 slecht rijdt, verrevan maar de MINI is op dit vlak een volledig andere klasse tenminste voor de SoChic 1.6 HDI versie die wij voorgeschoteld kregen. Het comfortniveau is geen punt van discussie, of het nu korte oneffenheden zijn of gewoon kleine hindernissen op een anders biljarttafelvlakke snelweg, de DS3 verteert ze schijnbaar moeiteloos. Maar bij een dergelijk sportief uiterlijk hoort toch een passend onderstel. Het stuur is heerlijk licht op lage snelheden maar mist feedback bij hogere snelheden, je gaat tevergeefs op zoek naar een duidelijke hint van wat de voorwielen aan het doen zijn. Ook qua atmosfeer moet de DS3 de duimen leggen. Hiermee bedoelen we dat je door het grote dashboard en de schijnbaar grote afstand tot de neus het geheel afstandelijk overkomt en je jezelf niet 100% betrokken voelt bij de auto. Of de Sport Chic daar met de ‘dynamische grondverbinding’ zoals het in de optielijst staat nog een schepje bovenop kan doen valt nog af te wachten bij een volledige test.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

De 1.6 HDI FAP krachtbron die voorzien is van een FAP-filter past ook niet binnen het moderne plaatje van de ‘gedownsizede’ motoren. Bij deze laatste generatie lag vooral de nadruk op bruikbaarheid over het hele toerentalbereik. Bij de 90 pk-versie komt het vermogen er erg progressief in op pakweg 1.500 tpm om dan bij 2.500-3.000 tpm wat toegeknepen door te gaan tot de rode zone die begint bij 4.750 tpm. Onze raad: verspil geen tijd met nodeloos toeren te maken en rij deze kleine dieselaar op koppel. Want dat is er voldoende voorhanden. Zet je voet neer op de autosnelweg en deze DS3 gaat nog goed van z’n plek, waardoor het gemis van een zesde verzet van de versnellingsbak nagenoeg verdwijnt.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

Binnenin zal de C3 eigenaar zich best thuis voelen aangezien het dashboard buiten een aantal details een exacte kopie is van dat van de C3. Geen slecht word over dit dashboard dus dat geen enkel stukje goedkoop plastic of slecht afgewerkte randen laat zien. Of de zwarte lakafwerking door iedereen even goed onthaald zal worden is maar de vraag. Vingerafdrukken en stof zorgen al snel voor een rommelige en vuile indruk. Maar buiten deze kleine praktische voetnoot zal je ons geen slecht woord horen reppen over dit instrumentenpaneel. Alles staat goed binnen bereik en eens je gewend bent aan de plaatsing van de knoppen van de cruise controle achter de spaken van het stuur is ook deze te bedienen met een fluitje van een cent. De geurverfrisser naast de klokken is ongemerkt aan mijn neus voorbijgegaan en lijkt me dus volledig overbodig. Achterin is er voldoende ruimte om je plek goed te vinden zonder ongemakkelijk gekneld te zitten. Of lange afstanden aan te raden zijn valt te betwijfelen, al zal geen enkele wagen uit dit segment daarvan een verkoopspunt kunnen maken.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

De DS3 is beschikbaar in 1.4 VTI So Chic versie met een wat magere 95 pk die met 15.640 euro verrassend gelijkend geprijsd is met de MINI One 1.6i die 75 pk op het asfalt zet. De 1.6 VTI 120pk So Chic begint bij 17.940 euro waar de 16 THP Sport Chic nog eens 2.500 euro bovenop doet. Voor de 1.6 HDI FAP 90 pk So Chic moet je al 18.900 euro neertellen met een surplus van 300 euro voor de groenen onder ons die de uitstoot van 99gr CO2/km kunnen appreciëren. De 110 pk So Chic moet 21.200 euro kosten.

Rijtest: Citroën DS3 1.6 HDI So Chic

Tekst en foto’s: Joeri Mertens

Met dank aan Citroën België

Specificaties

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 15:15
afbeelding van Pieter Aertgeerts

design-gewijs zit het bij de fransen de laatste tijd goed. Enkel de LED verlichting vooraan mag van mij deskundig verwijderd worden. Op zich een meerwaarde voor het straatbeeld. Mooi, leuk.

Anonieme gebruiker 17:07
afbeelding van Anonieme gebruiker

Sorry hoor, maar wat mij betreft is dit gewoon een lelijk vormeloos hok dat van diverse (gepikte) "design-elementen" diende voorzien te worden om het toch enigszins speciaal te maken...
Ik bedoel : Hoeveel hoekjes en kantjes kan 1 lichtblok bevatten !
Bekijk gewoon even de "lijn" en denk die al die kunstgrepen even weg - je houdt een ode aan banaliteit over.
En dat van een merk dat ooit de echte DS heeft getekend... om bij te huilen.

Quin 19:57
afbeelding van Quin

Eerst vond ik het een vrij hip wagentje, maar nu vind ik hem toch vrij druk ogen als ik hem zie voorbijgaan.

Er zijn gewoon een beetje te veel frillekes en frulleles aan (zeker aan de voorkant); alle leuke dingen van andere stadswagens zijn wat bij elkaar gesmeten en een Citroën-toets gegeven.

Na het lezen hiervan (mooi verslag overigens) lijkt het dan ook niet echt de strakke rijstijl te hebben dan een dergelijk wagentje moet hebben en de conclusie is wel dat dit beetje gemiste kans is, vind ik.

Interieur is dan wel heel knap.

Wim 21:36
afbeelding van Wim

ik vind hem is een saaie kleur net goed, dan valt hij net niet te veel op, leuk zo een DS3 tegenkomen, zorgt voor afwisseling

Anonieme gebruiker 15:49
afbeelding van Anonieme gebruiker

De DS3 is ondertussen goed ingeburgerd.
Overlaatst een matte dieselversie gezien met 130 PK. Snorde over de baan alsof het niets was. Had enorm goede wegliging en daar kon mijn inziens de mini niet aan tippen. Deze matte dieselversie bleek wel een beperkte oplage te zijn van 700 stuks.

DS3 rijder 15:43
afbeelding van DS3 rijder

ik vind persoonlijk dat de DS3 goed rijd al heb ik er wel een eco chip opgezet voor het vermogen toch een beetje verder op te krikken, ik rij rond bij een 1.6 HDI FAP 90 maar ondertussen is er toch al een kleine 40 pk bij gekomen en nu is het over het algemeen veel beter

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws