Rijtest: Peugeot 3008 2.0 HDI

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

De Peugeot 3008, de stok in het vuur van de kleine SUV’s of toch niet? Een licht geval van het Jeckyll en Hyde syndroom zorgt voor een op z’n minst ‘andere’ auto dan bij de concurrentie.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

Zodra je de 3008 in ogenschouw neemt, zie je dat we hier niet echt mogen spreken van een SUV. Hij staat weliswaar hoger op z’n poten en heeft hier en daar een streepje zwart plastic gekregen maar ondanks deze ingrepen zal je hem nooit naast een Land Rover of ander terreingericht tuig zetten. Net datgene wat Peugeot onderscheid van de concurrentie zorgt nu voor een verwarrend concept. Design is voor de Franse merken in het algemeen redelijk belangrijk waardoor robuuste ingrepen eigenlijk uit den boze zijn. Het resultaat is een schijnbaar hoge 308 SW-afgeleide die ten prooi is gevallen aan Peugeot’s meest extravagante designer.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

Want of je het nu mooi of lelijk vindt, tussen de grijze massa van auto’s zal deze 3008 nooit moeilijk te vinden zijn. Zeker achteraan lijkt het alsof de 3008 wat buiten proportie is gegroeid en wat vetrolletjes heeft gekweekt. Oorzaak hiervan is de in twee delen openende kofferklep. Samen met de kleine velgen klopt het plaatje toch niet volledig. Als je fan bent van chroom accenten zullen de spiegelkapjes en sierstrippen je zeker kunnen bekoren. Voor mij is het allemaal wat teveel van het goede, zeker als je de grote grille ziet die geïnspireerd lijkt op een bepaald stuk keukengerei. Verder krijg je bij de 3008 de speciale achterklep die in twee delen open gaat en vind je zelfs een zaklamp die mooi weggestoken zit in de zijwand van de koffer.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

Binnenin voel je je meteen thuis, tenminste als je eerder in een modern Audi-interieur hebt plaats genomen. De Audi-stijl van het dashboard is het eerste teken aan de want van een identiteitscrisis waarmee de 3008 worstelt. De hoge middenconsole, breed dashboard en de sportieve aparte klokken zorgen voor een cockpit gevoel dat ook nog eens aangenaam  ingekapseld aan doet. Als je hierop afgaat zou je denken dat er een sportieve zitpositie voorzien is, tevergeefs. Omdat het dashboard zo ver doorloopt en de voorruit zo schuin loopt heb je steeds het idee dat je hoog moet gaan zitten voor een goed zicht. Reken daar nog eens de hoge versnellingspook bij en het bestelwagengevoel is volledig present. Op zich vind je zonder al teveel problemen een goede en comfortabele zitpositie maar op geen enkel moment heb je het idee dat je deel uitmaakt van een coherent geheel. Op technisch vlak niets dan lof over het interieur, donkere tinten worden voldoende afgewisseld met lichtere kleuren en een streepje chroom. Terwijl de bouwkwaliteit een pluim verdient al zal het Audi niveau net een brug te ver zijn.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

De rijeigenschappen zijn een tweede getuige van deze gespleten persoonlijkheid, op autosnelwegen comfortabel en rustig maar zodra je afwijkt van de vlakke autowegen merk je dat de harde ophanging moeite heeft met oneffenheden in de weg. Een eigenschap die we kunnen vergeven als dit vertaald wordt in goede grip en dito stuurgevoel. Maar vooral naar dat laatste is het vruchteloos zoeken, hopeloos licht is de enige manier waarmee ik het stuurgevoel van de 3008 kan beschrijven. Best aangenaam als je geen zier geeft om wat de voorwielen doen maar voor de rest van bestuurders is het toch belangrijk dat je iet of wat aanvoelt wat de voorwielen doen.  Ook al zou het verkeerd zijn om een directe vergelijking met de beste rijdersauto's te maken, toch zou je hogere verwachtingen mogen hebben van een wagen zie het onder meer van z'n 'Fun factor' moet hebben.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

Aan de motor zal het niet liggen, een krachtige 2.0 HDI motor met 150pk en 340Nm is meer dan voldoende om zelfs met het hele gezin vlot het verkeer door te komen. Deze vierpitter kan bekoren door z’n directe respons en gewillig karakter. Je zou bijna geneigd zijn het woord sportief in de mond te nemen.  Of het nu hernemngen zijn of een straight forward stoplicht situatie, de PSA dieselaar trekt goed aan de kar zonder opvallend z'n aanwezigheid te verkondigen. Een duidelijke verbetering ten opzichte van wat pakweg vijf jaar geleden de fabriek werd uit gestuurd.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

Ons testmodel, inclusief met xenon meedraaiende koplampen en head up display is de Premium Pack uitvoering die €25.580 moet kosten in 1.6 Turbo benzine versie. De 2.0 HDI versie doet daar nog eens €3.000 bij. Ook al is de optielijst van Peugeot niet gigantisch, toch kan je nog dik €5.000 extra uitgeven aan leder, metaalkleur en andere extra's zoals getinte ruiten. Ga je voor de Comfort Pack uitvoering dan heb je al een 3008 voor een dikke €20.000 met 1.6 turbo benzine motor van 120pk. Ook hier moet er voor de 1.6 diesel motor worden bijbetaald. opvallend is de afwezigheid van de 2.0 HDI op dit niveau. De Premium uitvoering moet hier zowat het beste van de twee combineren met een redelijke basisuitrusting en een basisprijs van €21.730.

rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI
rijtest Peugeot 3008 2.0 HDI

met dank aan Peugeot België voor de testwagen

Tekst en foto's: Joeri Mertens

Laatst gepubliceerd

Reacties (34)

Plaats een reactie
Wim 13:14
afbeelding van Wim

zalig machien, van buiten functioneel lelijk, maar storen doet het niet. De wagen is gebouwd om vanbinnen te bekoren en volgens mij doet hij dat zeker niet slecht.

Pieter Aertgeerts 15:23
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Eigenwijs, iets wat mensen naar lijken te zoeken in een auto. Pluim voor Peugeot.

Roger De Smedt 17:54
afbeelding van Roger De Smedt

premium pack 1.6HDi met BMP versnellingsbak, het beste wat ik tot nog toe had. Zeer confortabel, zuinig, ruim... Pluim voor Peugeot (dit is mijn zesde).

Sven 20:36
afbeelding van Sven

fijne foto's. de wagen zelf vind ik er veel minder goed uitzien. Ik schrik nog elke keer ik m zie voorbijrijden.

Anonieme gebruiker 22:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dat van de kleine velgen moet ik beamen, verder vind ik de buitenkant zeer aantrekkelijk! En om te rijden...: wat men noemt een klassewagen!

moeviekris 20:53
afbeelding van moeviekris

na hem gezien te hebben in de toonzaal waren mijn vrouw en ik onmiddellijk verliefd op zijn prachtig interieur, de super ruime koffer en zijn "exclusieve" design. Alles is er zeer functioneel aan en de knoppen, hendels en dashboard zijn heel goed geschikt omheen de bestuurder.
We hebben hem dan ook gekocht en wachten vol ongeduld op de levering. een kleine 3 maanden is eigenlijk wel lang. Dat is het enige negatieve

Pablo 09:02
afbeelding van Pablo

Aan de diversiteit van de reacties te zien, is Peugeot in zijn opzet geslaagd: er wordt gepraat over de auto. Zelf vond ik 'm aartslelijk, tot ik het portier open deed en een wonderbaarlijk functioneel interieur zag: alles zit waar het moet zitten, inklapbaar navigatiesysteem (doe mij maar ingebouwd in plaats van mijn pruts Tom-Tom die je overal moet wegdoen omdat ze anders je ruiten inslaan), goede zetels en gewoon een salongevoel. Terwijl voor de tester de versnellingspook het bestelwagen gevoel geeft, gaf die bij mij gewoon een "die staat binnen handbereik"- gevoel. Aan de "Abarth" commentator zou ik willen zeggen: dan toch beter een gedrocht dat sportief rijdt en betrouwbaar is dan een italiaanse schone die je na een paar honderd kilometer langs de kant stelt omdat er weer allerlei electronica niet werkt.
Enfin...ik heb er eentje besteld en hoop er zo tevreden van te zijn als mijn Opel Astra zaliger.

Frederik 16:35
afbeelding van Frederik

Na hem in het echt gezien te hebben vind ik hem in positieve zin erg meevallen wat zijn uiterlijk betreft. Ik dacht eerst volgens de vele negatieve berichten, een gedrocht te moeten gaan zien maar nee. Maar als je de deur open doet is het wowwwwwww. We hebben een 2 test ritten gemaakt om te voelen wat de auto doet en ook hier niets dan lof. Van het zenuwachtige stuurgedrag waar de tester in het filmpje spreekt hebben wij niets van gemerkt. Dat was met onze testrit in de Kia Sportage wel anders, waar je blijft corrigeren. Sterker nog ik vond hem zeker niet gevoelloos aanvoelen met sturen. In deze prijsklasse en segment de beste. Wij zijn om en bestellen hem.

Hein 15:19
afbeelding van Hein

Ik weet niet wat andere mensen bezielt om deze auto af te kraken.
We kunnen ons helaas niet allemaal een Rolls Royce permiteren.
Maar mensen, in deze prijsklasse is er volgens mij niks beters te vinden !!!
Gezien, Gereden, Gekocht !!!

De auto van de 3 grote G's.

Complimenten aan Peugeot.

autofreak 19:24
afbeelding van autofreak

De heren journalisten kunnen hem niet in een bepaalde klasse onderbrengen, dus is hij lelijk. De topgear-jongens vinden hem zelfs de lelijkste Peugeot die er ooit gemaakt is. Allemaal bullshit. Ik rij al 35 jaar meer dan 75.000 km per jaar en vind dit voor zijn prijs een topauto, al moet wel vermeld worden dat ik een 2 liter diesel aut. (incl. tiptronic) bestelde en dat in full option. Ik heb er 2x een testrit in gereden en ik kreeg hetzelfde gevoel als toen ik voor de 1ste maal, jaren geleden, in een Renault 25 reed. Gewoon een heerlijke knusse auto. Daarna BMW, Mercedes, Jaguar en Lexus, maar dat cosy gevoel kon geen enkele auto mij sinds de Renault 25 meer geven. Nu er toch eindelijk weer één gevonden na testen met Nissan, Toyota, Kia, Hyundai, Opel, Ford, enz. Nog een tip: bestel hem in het wit parelmoer met 18-duimers. Journalisten zullen er waarschijnlijk niet naar kijken, maar de overige bevolking wel. Trouwens, mijn echtgenote is ook dol enthousiast. Wat wil een man nog meer?, Toch!

Daniel uit de Kempen 20:07
afbeelding van Daniel uit de Kempen

Deze wagen rijd al wel even op onze wegen, maar ik was naastig op zoek naar een vervanger van mijn dagelijkse Berlingo. ik wou we wat meer luxe aanmeten en na het bekijken van deze 3008 leek het me wel wat.. ik moet een wagen voor dagelijks gebruik waar ik wanneer het past ook nog eens wat spullen in kan laden en waar ik lekker in zit, ook moest ik nog een automaatje hebben en dat kon natuurlijk de berlingo of partner mijnniet bieden. de test heb ik gedaan met zowel de 2.0 hdi auotmaat als de 1.6hdi met bmp dus gerobotiseerde automaat en ik heb dus wijselijk voor het laatste gekozen. ik bekijk het zo, ik heb een handgeschakelde gekocht met als optie dat hij voor me schakelt, denk je andersom dan heb je een optie tekort. aan mijn optielijst heb ik nacré-wit als buitenkleur 18inch velgen leder - xenon - navigatie en ja dat moet het zo wat zijn.. besteld op 20 mei 2011 en vermoedelijk eigenaar einde juli-augustus 2011

Wilfried 20:37
afbeelding van Wilfried

Ik vind het een geweldige wagen. Ik wil soms zelfs niet zelf rijden dan kan ik tijdens de rit het interieur bewonderen. Zelfs niet eentonig en je geraakt er niet op uitgekeken. Hebben hem 3 maand. Wij rijden jammer genoeg het meeste rondom de kerk en heeft daardoor een verbruik van +/- 6.5 l/100km. Dit zal nog wel minder worden hoop ik. Het is een premium pack 1.6 e-HDI met BMP-gears. Hebben wel de verstuivers direct moeten laten herprogrammeren. Dit komt doordat het nu een euro 5 motor is en de software is geupdated. Al bij al een prima wagen.

Anonieme gebruiker 14:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Geachte forumlezers,

Ik heb een serieuze, dringende oproep. Ik moet binnen enkele dagen een beslissing nemen over mijn volgende leasewagen. Vereisten zijn 7 zitplaatsen en een automaat. Qua budget zit ik op ongeveer de klasse van een renault grand scenic, vw touran, peugeot 5008, ctiroën grand c4 picasso. Telkens vrij goed aangekleed.

Nu ben ik met de Renault en de Peugeot gaan proefrijden. De Renault is goed en praktisch, maar bevalt mij qua uitstraling, looks, gevoel etc niet zo geweldig. De 5008 vind ik veel meer auto, een luxeauto in de cockpit en een praktische gezinsauto achteraan. Enkel de BMP (heb testgereden met een 3008 1.6 e-hdi bmp omdat er geen 5008 met bmp was) is mij zwaar tegen gevallen.

Ik heb er maar een half uurtje mee gereden, maar stoorde me mateloos aan het schokkende gevoel en de trage overgang van de versnellingen. Ik begrijp dat het geen gewone automaat is maar een gerobotiseerde manuele versnellingsbak, maar tenzij er altijd super rustig wordt opgetrokken en gereden, vind ik de bmp veel onrust en irritatie verzorgen.

Ik rijd nu zelf al jaren met automaat, maar ik denk nu serieus om de Peugeot 5008 (en daarom ook de Grand Picasso met dezelfde BMP!) van mijn lijstje te schrappen. Dat zou wel betekenen dat ik overblijf met de Grand Scenic, die ik dus minder bekoor...

Graag uw serieuze ervaringen, adviezen, etc.

Alvast hartelijk dank!
Ik zou graag

Daniel van Campenhout 22:13
afbeelding van Daniel van Campenhout

ik heb spijt van de aankoop van de 3008 1,6diesel FAP met gerobotiseerde versnellingsbak.Wat een achteruitgang metmijn AUDi 100 automaat !Horten en stoten
En de FAP uitlaat.Een ware ramp .

Sven 15:25
afbeelding van Sven

Over smaak valt natuurlijk weinig te twisten, dus 'kies de Renault en leg je neer bij zijn uitstraling' is hier niet op zijn plaats.

De e-HDi met gerobotiseerde zesbak vergt inderdaad wat aanpassing wanneer je een gewone automaat gewoon bent. (zoek even op c4 e-HDi of Peugeot 508 SW op onze site en je leest onze ervaringen ermee) Je voet even van het gaspedaal lichten wanneer de versnelling verandert, zou al een deel van het ongemak oplossen. Ik lees dat ze geen andere automaat aanbieden op deze modellen, jammergenoeg.

Renault maakt dan weer gebruik van een EDC-versnellingsbak, vergelijkbaar aan Volkswagens DSG en veel zachter (en sneller) schakelend dan de BMP's van Citroën en Peugeot.

Wat zijn je ervaringen met de Ford C-Max (of S-Max) met Powershift en de VW Touran met DSG?

Techno Patat 15:53
afbeelding van Techno Patat

ik ging net als Sven de Ford voorstellen! Rijdt goed, is betrouwbaar en ziet er goed uit!!

Anonieme gebruiker 16:51
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bedankt Sven & Patatje :) voor jullie reacties!

Ik rijd zelf nu een Ford Galaxy met Powershift; een geweldige auto met ook een geweldige automaat! Ben er super tevreden over maar moet het met mijn nieuwe leasebak met een lager budget doen, vandaar dat deze geen optie is.

De Grand C-Max is ook een mooie auto van dezelfde lijn, maar is toch iets minder ruim als de 5008, Grand Picasso of Grand Scenic. Ruimte is voor mij uiterst belangrijk; zowel kofferruimte als zitruimte voor 7; heb namelijk 4 kids...

Techno Patat 18:13
afbeelding van Techno Patat

Als de Galaxy geen optie is zou ik voor de Renault gaan (als het een auto uit je lijstje moet zijn)! Die gaan hoogstwaarschijnelijkst het fijnst sturen! Hoewel dat de citroen meestal aangenamer is in hogere optiesferen :s! Je maakt het me lastig :p!

Hoewel de Renault je minder blij maakt bij het instappen zul je toch blijer zijn tijdens het rijden! En dat is hetgene je het voornamelijk zal doen hé ;)! Dus laat het licht uit in de garage, stap in het donker in en begin te rijden! Dan zal je wel blij zijn dat je geen PSA gekocht hebt ;)!

De Volkswagen touran is ook een optie, dat is wel een degelijke auto en heeft wel iets van uitstraling... Maar die is zoooo vreselijk saai, er zit meer rijplezier in de Renault dan in de Volkswagen! En heb je eigenlijk evenveel opties bij de VW als de Franse merken? Want hoewel een Volkswagen saai rijdt, als ze goed uitgerust zijn zijn het de ideale kilometer vreters! En ik vermoed dat je dat het meest zult doen gezien je een job hebt met bedrijfswagen en 4 kinderen... Een rondje circuit zal er niet inzitten zeker :p?

Oh en als de Touran je voorkeur heeft: Ga voor de Seat Alahambra! Veel coolere naam (Jup, ik ben vanbinnen nog kinds ;)! ), ziet er met het nieuwe model even goed uit en je zal nog meer opties kunnen aanvinken! En onderhuids is het nogtands volledig dezelfde auto als de Touran! Die Alahambra zou het voor mij worden in uw geval, maar dat is en blijft persoonlijk hé ;)!

Anonieme gebruiker 19:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bedankt opnieuw voor je input!

De Touran vind ik inderdaad een saaie, vervelende auto. Net zoals ik dat van alle VWs vind. Niet mijn ding. Trouwens, ik denk dat je de Touran verwart met de Sharan; de laatste is inderdaad de equivalent van de Seat Alahambra, maar zijn dus beiden boven mijn budget.

Wat betreft de rest van het lijstje: neen, het moet niet per sé 1 van die 3 zijn, maar ik ken weinig andere interessante opties. Ik heb eventjes naar de Qashqai+2 gekeken, maar die heeft geen automaat in de "zuinige" motor. De Zafira (oude) vind ik niets en de Zafira Tourer ziet er erg mooi uit, maar is voorlopig nog niet leverbaar met automaat.

Terug naar mijn lijstje: ik heb me nu laten vertellen door een familielid en de Citroën garage dat met even moet leren hoe met een BMP te rijden en dat het dan best meevalt. Ofschoon iedereen toegaf dat het nooit even lekker als gewoon automaat rijdt.

Ik ga dus voorlopig 1 dezer dagen een proefritje maken met de Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-hdi BMP. De meneer van de garage gaat eerst een paar minuten met mij mee rijden om mij te "leren" hoe ermee gereden moet worden, en dan zal ik het er zelf nog eens op los laten.

Ik houd jullie iig op de hoogte, maar ondertussen zijn andere suggesties/tips etc zeer welkom!

Techno Patat 17:23
afbeelding van Techno Patat

Ja inderdaad, ik dacht dat de Touran de sharan was! Maar de Alahambra moet toch bijna rond de prijs van de Touran draaien dan? Want naar mijn idee was die toch een heel stuk goedkoper dan de Sharan...

Je maakt het jezelf niet makkelijk hé :p! Die quasqai is ook wel een winnaar! Jammer van die automaat maar wel een heeel erg mooie auto!

Mijn finaal advies: Rijden rijden en rijden, en dan wakker worden en denken aan de auto die je wilt! En dan de allereerste die in je gedachten schiet kopen :p!

Anonieme gebruiker 10:25
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik denk (vrees) inderdaad dat het zoiets gaat worden. Inmiddels een aantal vergelijkings-reviews/testen gelezen tussen 5008 en Grand Picasso, voor in geval ik toch voor de BMP zal gaan. Lijkt erop dat deze 2 enerzijds veel gemeen hebben van elkaar, maar anderzijds elk weer een heel andere focus legt.

Dat de Picasso puur ruimte & comfort is, ook op kosten van rijprestatie, rijplezier, en misschien zelfs rijveiligheid (bochten, etc).

En dat de 5008 juist ietsjes van dat hoge comfort inlevert om iets meer prestige (meer auto), prestatie & rijplezier te creëren.

Klopt deze samenvatting?

Ik ben verder nog in afwachting van de beslissende testrit met de BMP...

techno.patat 17:34
afbeelding van techno.patat

Zo zijn de merken toch gepositioneerd :)! Maar onderhuids is het dezelfde auto dus vanzelfsprekend dat je veel gelijkenissen hebt! De citroen wordt nooit onveilig in de bochten hoor! Ik ken iemand die van bmw 3 naar grand picasso ging (voor de kindjes) en hij was aangenaam verrast over de hoeveelheid grip van de auto!

Laat zeker weten wat het werd!

Sven 18:40
afbeelding van Sven

Je krijgt snel het gevoel dat het gevaarlijk wordt in de bochten, al is dat eigenlijk niet zo. Dat komt door de ophanging die erg zweverig afgesteld is, zoals het hoort bij Citroëns. Ook weer iets wat je gewoon moet worden (net als dat stuur met vaste naaf overigens).
Ik denk dat je samenvatting wel klopt.

Anonieme gebruiker 09:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bedankt opnieuw voor jullie reacties! Over dat zweverige in de bochten: hebben de passagiers dan niet vrij snel last van misselijkheid e.d. in zo een zwevende citroen?

Techno Patat 17:21
afbeelding van Techno Patat

Als je passagiers meeneemt zullen ze op bochtige wegen misschien iets sneller misselijk worden, maar op snelwegen en de gewone belgische wegen zullen juist in het voordeel van de Citroen zijn (gezien hun 'goede' staat)

Anonieme gebruiker 16:42
afbeelding van Anonieme gebruiker

Eventjes een update:

Ik heb vandaag met de Peugeot 3008 BMP test gereden. Dit keer met een mind-switch dat ik niet met een automaat rij, maar met een gerobotiseerde handgeschakelde bak. Ik heb ook vaak op de (gemakkelijk te anticiperen) schakelmomenten iets gas terug genomen. Het ging best goed, en ik kan mezelf er best wel in tevredenheid mee zien rijden. Ook acceleraties en inhaalmanoeuvres gingen vrij goed. Natuurlijk blijft het minder leuk als een echte automaat maar ik kan er goed mee leven. Trouwens de EDC van Renault is ook maar een gerobotiseerde bak; alleen heeft deze 2 koppelingen waardoor veel minder gaten in het schakelen en dus veel soepeler.

Nu wel weer opnieuw aan het twijfelen tussen alle 3:

De Citroën Grand C4 Picasso vind ik persoonlijk niet zo geweldige uitstraling hebben maar ik lees dat deze zo comfortabel en lekker rijdt. Ik heb een testrit gevraagd maar bij desbetreffende dealer willen ze kennelijk niet graag auto's verkopen want het is al 10 dagen geleden en nog steeds geen testrit gekregen! Zojuist opnieuw bij een andere dealer testrit gevraagd maar kon ook niet meer voor het einde van het jaar... (%^^$^('§!!)

De Peugeot 5008 lijkt ergens gezien het meeste auto te zijn en beste rijkwaliteiten te hebben (waardoor iets minder comfort). Ook denk ik dat de Peugeot de goedkoopste zal zijn met de nieuwe berekening voordeel van aller aard (aankoopwaarde ca. 30k tov ca. 32 voor de Renault en Citroën, en co2 uitstoot 119 g/kg tov respectievelijk 124 en 127); scheelt een dik tientje per maand netto (dus een dikke 600€ over 60 maanden).

De Renault lijkt een prima auto te zijn maar trekt me qua image en gevoel - zowel van buiten als van binnen als het rijden zelf - niet zo. Niets verkeerds mee, maar ook niets "exciting" eraan. Wel zijn er 3 redenen waardoor de Renault toch nog een serieuze kandidaat blijft: 1) De EDC bak (met dubbele koppeling) ipv de BMP, 2) Toch net een stukje meer bagageruimte als je met 7 personen rijdt, waardoor er waarschijnlijk met beetje puzzelen een kinderwagen inpast, die er dan bij de Peugeot & Citroën niet inpast, en 3) ik kan de Renault praktisch full option nemen, incl. ledere bekleding (welke trouwens voortaan standaard is in de Privilège uitvoering). Bij de Peugeot & Citroën kan ik wel de duurste uitvoeringen pakken met nog een paar opties er bovenop, maar net geen ledere bekleding.

Dus op een rijtje blijf ik met deze kandidaten over:
1) Peugeot 5008 Premium Pack 1.6 e-hdi BMP met 7 zetels + navigatie (fleet pack)
2) Renault Grand Scenic 1.5 110pk EDC 7 zetels + bijna full option incl. leder bekleding
3) Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-hdi BMP 7 zetels, uitvoering Exclusive of Business met nog wat opties er boven op (maar waarsch geen leder).

Ik hou jullie op de hoogte. Ook ontvang ik nog steeds heel graag tips/adviezen/meningen etc van jullie. De offertes worden trouwens helaas pas begin Januari doorgestuurd omdat de wagenparkbeheerder tot dan met verlof is...

Techno Patat 12:27
afbeelding van Techno Patat

De keuzes doe ik zou nemen als ik me dan in jou plaats stel:

1: Renault
2: Peugeot
3: Citroen

Mijn persoonlijke top 3:

1: Renault
2: Citroën
3: Peugeot

Anonieme gebruiker 15:41
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bedankt. Ik begin zelf ook meer voorkeur te krijgen voor de Renault, voornamelijk omdat ik a) bijna alleen positieve ervaring hoor en lees van Grand Scenic rijders, zowel qua rijprestratie als qua comfort, en b) wegens de toch een reeks extra troeven die ik bij de Renault zal kunnen genieten, zoals:
- betere EDC bak
- lederen bekleding (nieuwe donker carbon leder in de facelift)
- iets meer bagageruimte als de concurenten met 7 stoelen opstelling
- keyless systeem (je hoeft de kaart zelfs niet meer in de gleuf te steken)
- panoramisch dak gaat ook open
- ... misschien nog iets vergeten??

Er zullen waarschijnlijk ook wel nat nadelen zijn tov de anderen, maar ja zo is het he; het is altijd een package deal...

Techno Patat 18:55
afbeelding van Techno Patat

En als je een heel vriendelijke renaultverkoper hebt kun je misschien een rijtest van een Megane RS oid afsnoepen bij het kopen van je Grand Scenic :D?!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws