Rijtest: Renault Clio RS

Renault Clio RS

Het hot hatch segment is volwassen geworden. Er zijn meer spelers dan ooit en de verschillende constructeurs proberen zich te onderscheiden.

Ondanks dat Renault over turbomotoren beschikt kiezen ze met de Twingo RS en Clio RS voor bochtenvreters met een hoogtoerig karakter. Geweldig, zou je denken als petrolhead. Maar de laatste tijd zijn we gewoon geraakt aan krachtige turbomotoren die daarboven nog eens zuinig omspringen met het schaarse goedje. Heeft Renault hier een punt of slaan ze de bal mis?

Renault Clio RS

Dikke Renault

Aan zijn uiterlijk zal het niet liggen. In elke hoek ziet hij er dik uit. De dubbele uitlaat, luchtinlaten en voorspoiler zijn allemaal mooi afgewerkt en geven de Clio zijn sportief uiterlijk. Wij zien hem liever in het geel, maar val je graag wat minder op dan ga je beter voor deze zwarte. Vanbinnen kan je op de eigenwijze stijl van Renault rekenen. Je moet er voor zijn maar de algemene kwaliteit van het interieur wist ons te overtuigen. Je kan de RS herkennen aan het Renault Sport logo, de gele toerenteller en de gestikte lijn op het stuur. Ook de ondersteunende kuipzetels kenmerken de RS. De zetels zitten goed, alleen is de zitpositie iets te hoog. Handig in de gewone Clio, minder leuk in de RS.

Renault Clio RS

Hoogtoerig plezier

De Clio beschikt over een atmosferische 2 liter. Het hoogtoerig karakter van de motor zie je al meteen terug in de cijfers. Zijn piekvermogen van 201pk is beschikbaar op 7100 tpm en zijn volledig koppel van 215Nm is pas beschikbaar van 5400 tpm. In de praktijk merk je dat pas boven de 5000 toeren het feest kan beginnen. En een feest is het, niets inhouden, gewoon elke keer opnieuw naar de begrenzer op 7500 toeren. Bij het opschakelen weet hij ook perfect naar het beste toerental terug te vallen. Het toerenjagen vergt wat gewenning maar eens te pakken, laat het je niet los. De sensatie van telkens die naald de hoogte in te jagen is iets wat elke autofreak in een racefreak transformeert. De 6-bak helpt daar niet echt bij, hij doet zijn werk wat hakerig. Goed dat hij 6 versnelling heeft denk je, dan kan je nog wat economisch rondtoeren na de jacht. Vergeet het maar, het zijn 6 korte versnellingen waardoor je bij 120km/u boven de 3500 tpm zit. Het verbruik van de atmosferische viercilinder  is dan ook niet meteen een verkoopsargument. Het blijft natuurlijk maar een 2 liter in een tamelijk lichte auto, bij rustig rijden haal je zeker de 10L/100km.

Renault Clio RS

Renault Sport

Wel een verkoopsargument is zijn rijgedrag. De RS is onder handen genomen door Renault Sport, en die mensen hoeven weinig introductie. Neen, ze hebben in principe niets te maken met de F1’s, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de Renault Clio Cup, World Series by Renault, Eurocup Mégane Trophy, Formule Renault 2.0 en het Renaultteam van de 24 uur van Le Mans. De Clio RS heeft grip, veel grip, meer grip dan ons talent. Hij blijft wel voorspelbaar en zijn stuurbekrachtiging geeft, ondanks elektronisch, voldoende feedback. Het absolute paradepaardje zijn de remmen. De Brembo’s zijn zeer krachtig en mooi te doseren. Ze geven je dan ook veel zelfvertrouwen dus bij de volgende bocht wil je net iets later in de ankers. Moest je dan toch iets te laat op de middelste pedaal zijn gaan staan kan je altijd rekenen op Renault’s 5 EuroNcap sterren.

Renault Clio RS

Hardcore segment

Het moet niet altijd on the edge zijn. Het onderstel is voor een hete hatchbak goed in balans. Hij voelt sportief en scherp aan, maar is niet te hard afgeveerd. Alleen komt de versnellingsbak weer wat roet in het eten gooien. Wil je op 2000 tpm rondtoeren, moet je zeer veel schakelen. In het dagelijks verkeer wordt dat een hele opgave, maar voor in het weekend rond te rijden neem je het er graag bij. De Clio RS bevindt zich dan ook meer in het hardcore segment van de hot hatch niche. In dit kleine hoekje zien we alleen de Mini JCW en Abarth 500 EsseEsse opduiken. De Mini is met zijn vanafprijs van € 30150 bijna € 8000 euro duurder dan de Clio. De Abarth heeft de power wel, maar is in vergelijking met de 2 tegenstanders alleen vanbuiten een echte racer. Ik kan mij zeer goed voorstellen de Clio’s op circuitdagen tegen te komen, die mensen hebben dan misschien wel de slimste keuze gemaakt van heel de paddock.

Renault Clio RS

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Wim 18:26
afbeelding van Wim

ziet er geweldig uit, juist sportief genoeg, niet overdreven
ik ben toch meer voor turbomotoren

Burn 20:25
afbeelding van Burn

Super test! Komt hier een autofans wallpaper van?
Rijden met dit hoogtoerig machien is echt een waardig alternatief tov een turbomotor met warp speed allures (soms zelfs toffer). :p

PieterA 14:00
afbeelding van PieterA

Tooi deze met een lederen interieur, in het geel en deze mag zo mn oprit op!

audifiel 23:00
afbeelding van audifiel

ik vind hem prachtig!

Anonieme gebruiker 07:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb laatst met veel sportieve wagens (sommige gewoon sportieve badge opgekleefd en thats it volgens mij) gereden waar onder de Golf GTI en de Scirocco 2.O. Toen ik in de Clio RS stapte dacht ik het gevoel van de Golf GTI niet te kunnen overtreffen, die volgens mij het best uit mijn testritten kwam, maar de Clio blaast gewoon de Golf GTI uit het water op gebied van rijgedrag en sportiviteit. Over kwaliteit en restwaarde komt de clio iets achterop tov de VW's maar dat stoorde mij in geen enkel geval. Knap gebouwd en zeer mooie auto die Clio RS. Indien je wilt dat mensen zien dat het een RS is dan raad ik wel aan om geen donker kleur te nemen want dan gaan veel van de effecten van de verbredingen en de luchtsleuven op de zijkant verloren. Doe zo voort Renault.

Anonieme gebruiker 18:32
afbeelding van Anonieme gebruiker

Rij de oude clio rs 172(omgebouwd 182) , blijft gewoon een topper !
prijs/fun factor zeer hoog!

Nadelen : stugge vering ,verbruik, restwaarde,

It put's a smile on your face!

MiniMe 22:49
afbeelding van MiniMe

Ik heb een witte 2010 RS gekocht en moet hier toch wel zeggen dat ik geen koppel mis .... . Ook niet tussen 2500 en 5000 rpm .... .
Ik rij al jaren TDi en consoorten en was een beetje bang van een koppeltekort ... NIET dus ! Verre van zelfs !
Je kan deze wagen heel snel (vloeiend) rijden tussen 3000 en 5500 rpm op de openbare weg, het verbruik blijft dan gemakkelijk tot 11 liter beperkt. Ik heb nu bijna 10,000 km in 3 maanden tijd gehaald dus zeg niet dat het geen wagen is voor dagelijks gebruik. Het gemiddeld verbruik ligt tot hier toe op 9 liter, de meeste kilometers rij ik uiteraard op't gemakske.
Ik heb natuurlijk gekozen voor de standaard sport-ophanging maar betreur het toch dat ik niet voor de Recaro's ben gegaan ... .

Het rijplezier dat dit ding biedt is ongekend, veel leuker dan de Mégane of een EVO 10, veel realistischer ook voor de openbare weg.
Je voelt natuurlijk een zeker gebrek aan power op de autosnelweg in vergelijking met de turbokanonnen, eer je aan 200 zit haal je met de Mégane al gauw 230+ ... maar wie baalt nu nog om topsnelheid? Koop dan een motorfiets om af en toe 300+ te blazen ... .
Wil je echt snel gaan is deze motor inderdaad een plezier tot 7500 rpm, maar dat is zeker geen must.

Als ik in form ben wil ik wel nog es een Focus RS tegenkomen in de klein baantjes, es zien of die 100 extra turbo-paardjes helpen :-) .. .

Anonieme gebruiker 21:20
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb ondertussen reeds 100 k km op mijn RS 197 rijdt nog steeds zoals nieuw. hoogtoerig karakter is fantastisch. maar je moet echt wel scheuren wil je daar op de openbare weg gebruik van maken. (en hopen dat er geen flitscamera's op je traject staan :) )

ex-MiniMe nu clio RS 01:49
afbeelding van ex-MiniMe nu clio RS

@ hierboven:
nu krijg ik toch wel een dikke smile op m'n face hoor :-) ... 100k +

oli 11:50
afbeelding van oli

Ik rij sinds 2004 met mijn blauw cliootje 182. Moet zeggen dat ik nog nooit getwijfeld heb aan mijn aankoop. Op gebied prijs/kwaliteit is het gewoon het beste op de markt wat je kan krijgen. Toegegeven, als je voor restwaarde gaat ga je beter naar de merken van onze oosterburen.
Mijn verbruik ligt gemiddeld tussen de 7.8 à 8.5L en ik heb een zware voet. Je moet gewoon leren rijden met zulk wagentjes en zelf ontdekken dat dit heel goede auto's zijn, zowel stad als lange afstan op autostrades. Zeker ooit s circuit mee doen, althans als je het sportpakket hebt, dan pas merk je in alle veiligheid wat deze machines aankunnen. En als we dan toch over het circuit bezig zijn en je ooit de kans zou krijgen om met een cup versie te cheezen, gewoon doen. Kortom, I like a lot.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws