Rijtest: Volkswagen Golf VI GTI DSG

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Voor velen moet de Volkswagen Golf zowat het saaiste zijn wat er op de markt is, tenminste als we het hebben over de bekende TDI-versies die leasend Vlaanderen veelvuldig de baan op stuurt. Maar hoe saai is die golf nog als je er een GTI badge op plakt?

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Na de Golf IV was de vijfde generatie een verademing waarbij het echte GTI-gevoel terug was. Dat recept is voor de nieuwste generatie grotendeels behouden ondanks de uitroep van VW dat een 60% van de gebruikte onderdelen volledig nieuw is. De motor is wel volledig nieuw en biedt nu 10 pk extra, wat het totaal op 210 brengt, het koppel bedraagt 280 Nm. Op papier heel mooie cijfers maar wat nog indrukwekkender is, is de vermogensafgifte. Eender in welke versnelling, de GTI wilt vooruit. Er zijn grotere en sterkere motoren die een minder goede indruk nalaten als deze ‘kleine’ tweeliter, zeker in samenwerking met de DSG-bak die in ons exemplaar zat. Voor het dagelijks verkeer doet die rustig z’n werk waarbij je echt op de naald van de toerenteller moet letten om te merken wanneer er een ander verzet wordt ingelegd. Voor het snellere werk is er de S-stand die de automaat pas in een hoger toerental laat schakelen. Voor diegenen die het écht niet kunnen laten kan je steeds zelf ingrijpen, zowel in D- als S-stand. Het kan de rijervaring gevoelig intenser maken, al heeft het maar weinig invloed op de sportieve prestaties. De dotjes tussengas bij het terugschakelen zijn een mooie surplus bij deze DSG-bak, tenzij je natuurlijk de kunst van het tussengas zelf perfect beheerst. Want voor de puristen is er natuurlijk nog steeds een manuele versnellingsbak beschikbaar, al zal de prijs van de DSG ook wel iets in de pap te brokken hebben bij die keuze.

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Misschien is ook de prijs van de adaptieve ophanging een struikelblok voor de meesten, al is het die kleine € 900 die je moet neertellen meer dan waard. Op zich komt de ‘gewone’ GTI ophanging op sportief vlak niets te kort, de verschillen met het DCC in sport stand zullen verwaarloosbaar zijn. Het is in de dagdagelijkse situaties dat het voordeel van het DCC boven komt. Met de gewone ophanging wordt je er steeds hardhandig aan herinnerd dat je met een GTI onderweg bent en dit werkt tijdens lange ritten toch wel heel vermoeiend. Dankzij het DCC moet je dit niet ondergaan en kan je comfortabel cruisen als het moet en lekker precies sturen als je wil. Welke van de twee je ook kiest, de GTI is steeds een rotsvaste bochtenridder met het ESP als ultieme redmiddel dat zoals iedereen al weet bij VW niet volledig kan uitgeschakeld worden.

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Noem het een ingrijpende update of een volledig nieuw model, velen zullen het met me eens zijn als ik zeg dat de VI er mooier op geworden is. De wat agressievere koplampen komen met de brede voorbumper mooi tot hun recht, terwijl de geknutselde diffusor achteraan vooral dient om de dubbele uitlaat mooi tot z’n recht te laten komen. Het ietwat subtiele kofferspoilertje maakt de achterkant mooi af. Samen met de verlaagde ophanging en de 17 inchers is VW er in geslaagd de GTI af te scheiden van de honderden Golfjes die je dagelijks de revue ziet passeren. Iets wat met de Golf V toch minder gelukt was. Het hele concept klopt, zelfs het feit dat er een vijfdeursvariant is verstoort de looks niet.

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Binnenin vinden we de retro-print van de originele GTI terug op de stoelen, net als het logo in de hoofdsteunen. Op de aparte bekleding, aluminium pedalen en mooi sportstuur na is het interieur ongeveer identiek aan dat van iedere andere VI. Misschien een beetje spijtig dat de GTI aan de buitenkant te koop loopt met z’n sportieve ambities en binnenin een beetje ingetogen overkomt. Over de kwaliteit zoals gewoonlijk bij een VAG product geen enkel slecht woord. Alle knopjes en hendels zien er erg degelijk uit en zijn dat ook daadwerkelijk. Ook met de zit achter het stuur is er niets mis en voor de gemiddelde Vlaming zijn de sportstoelen goed gevormd. Enkel voor de wat bredere personen onder ons is het wat krap.

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Het grootste nadeel van de GTI is misschien de concurrentie die wat ongelukkig uit de eigen rangen komt. Bij de vergelijking tussen de Golf GTI en een Scirocco 2.0 TSI zit er maar weinig tussen. Technisch zijn ze nagenoeg identiek terwijl de Scirocco een betere uitstraling heeft. De Golf is misschien de meest praktische maar zoek je dat wel in een wagen van dit postuur.De paar euro's die de beide wagens verschillen, dat maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Het komt bij het maken van een beslissing waarschijnlijk simpelweg aan op je persoonlijke smaak en de ruimte die je nodig hebt.

Voor een standaard GTI met DSG ben je tot op een honderd euro na al €30.000 kwijt. Begin je opties zoals parkeersensoren, ingebouwd GPS systeem of xenon verlichting aan te kruisen, dan zit je al snel aan de €35.000.

Rijtest-golf-6-VI-GTI

Tekst & foto's : Joeri Mertens
Met dank aan Volkswagen België en de Ternesse Golf & Country Club

Laatst gepubliceerd

Reacties (31)

Plaats een reactie
Joost 18:09
afbeelding van Joost

de Jetta GLI zou inderdaad ook geen slechte aanvulling van het VW gamma zijn. Al vind ik dat model toch op het randje af té johnie.. .

Wim 19:49
afbeelding van Wim

superwagen, vergeet 400-500pk, meer dan een GTI heb je niet nodig

VonStroke 19:54
afbeelding van VonStroke

Lonely at the top de GTI, maar ik zou de Scirocco met 200 pk nemen.

audifiel 21:00
afbeelding van audifiel

wie voor deze kiest, kiest voor een oerbetrouwbare wagen met een top-transmissie en toch nog prestaties alleen voor die prijs kun je ook ander spul krijgen eb mits een opleg van een kleine €3 000 heb je al 305pk met de Focus RS!

Wim 08:41
afbeelding van Wim

moesten de Focus en de Golf hetzelfde geprijsd zijn was de keuze niet zo moeilijk, maar de Focus ST begint bij 26k en de RS bij 32k

Henk 15:31
afbeelding van Henk

Alex:-) Dat soort mensen gaan toch de vw showroom voorbij en pakken het echte werk, zoals een STI-EVO en in mindere mate, de RS.

STI 17:36
afbeelding van STI

Wel, rij zelf in een STI en voorheen een WRX, maar een golf die sneller is, die moet ik nog tegenkomen. Meestal rijden ze gefrustreerd voorbij, als je gas terug neemt en gaan ze slalommen tussen het verkeer, om van je af te zijn.. Blijft toch een raar volkje in zo'n wagen, je zou eens mee moeten rijden:-). Zit op veel forum's en dan zie je toch, dat de betrouwbaarheid van VW, ver te zoeken is en de techniek loopt een stuk achter.. stiekem zijn ze ook net iets te duur. De enige kracht van de wagen, is zijn uitstraling en daar stopt het ook mee.

Anonieme gebruiker 15:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

30.000 euro standaard, dat is ie niet waard, hoe graag ik hem ook wil hebben....

Matti 22:04
afbeelding van Matti

De gti is zeker en vast zijn geld waard.
heb er dit weekend een testrit mee mogen doen in het test drive center in kortenberg, en in 1 woor geweldig.
alvast eentje besteld;)
ng 3 maandjes spannend afwachten

Anonieme gebruiker 15:49
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb er toch ene gekocht, dit is dezelfde anonieme poster die zei : "30.000 euro standaard, dat is ie niet waard, hoe graag ik hem ook wil hebben..."

Heb hem nu 3 weken, wat een soepele motor zeg!

Pieter Aertgeerts 17:59
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Maak jezelf even een profiel aan, dan kan je jezelf makkelijk profileren! Alvast proficiat met je aankoop!

Anonieme gebruiker 23:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik zit op het moment met een moeilijke keuze, Golf GTI of R. Ik heb met beide wagens gereden en het verschil is niet immens groot. Beide zijn een plezier om te rijden. Enkel wanneer je echt doorgaat toont de R zijn kracht. Ik ga de auto dagelijks gebruiken. Misschien is een GTI dan een betere keuze (verbruik, onderhoud). Ik kom er niet uit. Iemand suggesties?

Frank 19:01
afbeelding van Frank

Ik heb mezelf toch ook een cadeautje gedaan en hem besteld. Heb er de DSG bijgenomen leder en nog wat kleinere opties. Heb vele wagens bekeken seat leon cupra R, subaru wrx, lancer evo. Het moest zeker een 5 deurs zijn met volgoende zitruimte achterin (2 kids) en als ik het totaalpakket vergelijk steekt de GTI er met kop en schouders bovenuit, afwerking, gebruik van materialen, rijkwaliteiten enz.... Niet de snelste nee maar de luxe en het rijplezier daar heb ik het voor gedaan.

IXtreme 17:08
afbeelding van IXtreme

Ik heb deze zaterdag prijsgevraagd. +- rond de 30k was zeer aantrekkelijk, maar ik wacht op de revisie van de GTI, die vermoedelijk 2013 zal komen of mss begin 2014... aangezien de golf VII nu september 2012 te bestellen is !

Techno Patat 17:12
afbeelding van Techno Patat

@Ixtreme: Nu juist hakelen op een leuk einde-model reeksje! Een kennis van me (redelijk verre kennis, dat geef ik toe!) heeft nu een einde reeks besteld aan een zeer knappe prijs en door VW zelf wat opgevoerd! Aangezien er wss geen extra sterk eindmodelletje komt wil de VW-garage wel iets voor je regelen met garantie!

Wim 17:44
afbeelding van Wim

idd slim idee patat, zalige bak hoor die GTI VI

IXtreme 11:50
afbeelding van IXtreme

Nu begin volgende maand effe test rijden bij D'ieteren in Kortenberg. Ben benieuwd.

@ Techno Patat: weet zo niet, hij ziet er wel mooi uit de VI, maar ik denk dat ik met een gewetensprobleem ga zitten als ik de VI ga bestellen. Uiteraard wilt iedereen het nieuwere model.

De waarde als je hem ooit gaat doorverkopen gaat serieus laag zijn!

Ook al ergens gelezen, dat de productiekosten omlaag gaan en hierbij de VII ook in prijs zal dalen, kan hier iemand dat bevestigen?

Hier eentje alleszins in volle spanning af aant wachten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws