Schoeppe voert verbodsbord voor quads in

Federaal staatsecretaris voor Mobiliteit Etienne Schoeppe (CD&V) maakt bekend een Koninklijk Besluit klaar te hebben om een verbodsbord te ontwikkelen voor (lees: tegen) quads. De quads zouden volgens de tegenstanders veel lawaaihinder veroorzaken en zouden niet thuishoren op de openbare weg. Schoeppe zegt dat het Koninklijk besluit volgende maand getekend wordt door de Koning en dat de regel op 1 september dit jaar in gaat. Het is dan aan de lokale overheden om te beslissen of ze het verbodsbord effectief invoeren of niet.

Open VLD senator Guido de Padt is alvast tevreden dat er een juridisch kader komt voor de problematiek rond de quads, maar vraagt zich af of een algemeen verbod wel nodig was. Zo haalt hij aan dat er in totaal zo'n 25.000 quads zijn in België en de verkoop er van zienderogen daalt. Een meerderheid van die quads worden gebruikt door overheidsinstellingen en landbouwers, en die voertuigen zouden volgens de senator voor geen overlast zorgen. Het is jammer dat zo 'alle gebruikers gestraft worden' aldus De Padt. "Uiteindelijk wordt een volledige categorie van gebruikers gestraft voor het onaangepaste gedrag van een kleine groep overlastveroorzakers."

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 16:39
afbeelding van Yannick Degroeve

Ik had vroeger ook een quad... de laatste plek waar ik wou rijden was in't stad... velden bossen dorpjes FTW!
die met hun quad in de stad gaan pochen zijn de oorzaak denk ik.
(twas eigenlijk wel een super leuk ding :-))

Quin 16:56
afbeelding van Quin

Je moet al je best doen om tussen al de idiotie van de Belgische politiek je te onderscheiden, maar Schouppe doet het toch keer op keer.

Ik herinner me nog de maatregel om jongeren een aparte alcohollimiet op te leggen. Die spande wel de kroon qua 'ideeën' dat hij door de jaren heeft uitgescheten.

Sven 19:39
afbeelding van Sven

Zo slecht vind ik die regel nog niet. Quads zijn niet aangepast voor de openbare weg. Dat ze ze maar in velden gebruiken, op cross parcours, maar niet in steden of dorpskernen.
Het vals gevoel van veiligheid op vier wielen, gecombineerd van de onveiligheid van een moto, wat het lichaam betreft.

Sven 22:20
afbeelding van Sven

kan wel, maar voor wat jij aanhaaltzijn dan weer andere voertuigen voor, dingen die niet zo onveilig zijn/ogen, minder hard brullen en minder agressief bediend kunnen worden.
Net zoals een crossmoto ook niet thuishoort op de openbare weg vanwege dezelfde redenen, (een cruisemoto is daarvoor een alternatief).
Waarom bouwt pakweg BMW zoiets niet? ze bouwen toch ook terreinwagens die er geen zijn en krijgen het ook verkocht, moet ook lukken met een geciviliseerde quad of iets dergelijks.

Het probleem is dat mensen zich alleen willen aanpassen als ze er zelf voordeel uit halen.

Yannick Degroeve 00:42
afbeelding van Yannick Degroeve

Ooow! Sven man... BMW heeft weldegelijk een quad gebouwd! schaam op u...
en heb je ooit al op een quad gereden? dat is waanzinnig leuk! gewoon deftig rijden op droge banen, af en toe een driftje en als je een veld (of dergerlijke) ziet VLAM! the world is your playground!

Sven 06:37
afbeelding van Sven

@Yannick: hé ja, autofan hé. van die quads ken ik niet zoveel... Weer iets bijgeleerd :)
(De afbeelding naast t artikel blijkt van zo'n BMW quad te zijn?)
Wat je zegt kan dan wel waar zijn, maar in een dorpskern of stad vind je zo 'een veld' niet, dus daar horen die dingen niet thuis. Dat daarvoor een bord moet komen zegt meer over de gebruikers dan over de staatssecretaris.

Vanaf het moment dat ze de borden bij van die velden of wegels gaan plaatsen, ben ik minder positief, want daar werden die dingen net voor gemaakt. Het probleem volgens mij is dat er een aantal rotte appels tussen zitten, zoals aangehaald, waardoor het cliché (veel lawaai, alles kapotrijden, geen veiligheidsbesef) op de gehele groep wordt toegepast.

Techno Patat 09:23
afbeelding van Techno Patat

@sven: mja, met de quad even naar de nachtwinkel is idd belachelijk, maar een landbouwer die bezig is in de wei en snel even naar de doe het zelf zaak moet in't stad, moet die dan echt terug naar huis, auto nemen, en dan terug?

Maar eerlijk is eerlijk, hoe leuk een quad ook is, het is giga onveilig! Daarom dat wij een buggy hebben :D! Vroeger hadden we een cross-quad (750cc dacht ik, echt een zwaar ding) daarna een roadbuggy met cross banden (ook 750cc, dat ding deed 120 :p) en nu hebben we in bruikleen een licht crossbuggytje voor in de wei nbeetje te crossen :p!

Yvesw 11:24
afbeelding van Yvesw

@Sven: Fabrikanten maken zowel crossmotors/ quads voor gebruik op de openbare weg als puur om mee te gaan racen. Bij mijn weten is een voertuig dat gehomologeerd is voor op de baan nog altijd welkom op de baan...
België krijgt hier stilletjes aan communistische trekjes waarbij het volk altijd maar meer dingen moet laten vallen die in een rechtvaardige staat grondwettelijk wel mogen...

En oké, er zijn quads in een stad die veel lawaai maken... Maar zo kan ik in Antwerpen ook wel enkele auto's opnoemen met twee regenpijpbuizen als uitlaat...

Het is hier gewoon weer een typische plannetje à la: "we nemen de gemakkelijkste uitweg"

Ik pleit al jaren voor "pest controles" bij de politie om de rotte appels van de weg te plukken. Zowel bij automobilisten als motorrijders/ quadrijders en vooral wielrenners... Maak je een fout? Hoe klein dan ook? Boete! Ze zullen zich wel vlug gedragen...

Anonieme gebruiker 11:51
afbeelding van Anonieme gebruiker

als ze maar gewoon de quads wat minder lawaai maakten, ik woon in de stad Menen en daar rijden 3 Quads altijd samen met een hels lawaai. Kleine kinderen en bejaarde mensen
moeten nooit eens een dutje je doen door die mannen.

Sven 13:40
afbeelding van Sven

@yves: 'België krijgt hier stilletjes aan communistische trekjes waarbij het volk altijd maar meer dingen moet laten vallen die in een rechtvaardige staat grondwettelijk wel mogen...'

dat komt omdat als mensen wat meer vrijheid krijgen, er altijd wat tussenzitten die er de kantjes van af rijden en de grenzen gaan opzoeken.
Persoonlijk in t oog houden en beboeten ('straffen') gaat bij je eigen kinderen, op school of misschien ook de werkvloer, maar in een stad is dat al wat moeilijker te handhaven. En dan klaagt de burger weer dat de politie beter de grote criminelen gaat pakken. (zoals de burger klaagt als hij een 'pestboete' krijgt wegens te snel rijden). De verantwoordelijkheid wordt snel afgeschoven, als het over mobiliteit gaat.

Hier in t dorp durft de wijkagent al eens een toertje doen en ervoor zorgen dat geluidsoverlast (om n voorbeeld te nemen) beperkt blijft, als je in Brussel stad gaat kijken, zie je dat ze zich met iets grotere problematiek moeten bezighouden.

Yvesw 14:18
afbeelding van Yvesw

@Sven: Ik ga akkoord met wat je zegt. Daarom dat ik ook pleit voor de "pest boetes", maar in de realiteit is dit inderdaad spijtig genoeg niet overal haalbaar.

Het probleem is dat onze regering altijd de gemakkelijke weg neemt en inderdaad zoals je zegt "als mensen wat meer vrijheid krijgen, er altijd wat tussenzitten die er de kantjes van af rijden en de grenzen gaan opzoeken.".
Maar om die reden moet toch niet heel de bevolking gestraft worden?

Het makkelijkste dat er bestaat voor een regering is alle mensen in een kooi zetten en ze 3x per dag voeden en er af en toe eens mee gaan wandelen... (Klinkt raar, maar met honden vinden we dit perfect normaal)
Maar iedereen weet dat dit niet de manier van handelen is. Mensen groepeerden vroeger samen om sterker te staan tegen dreigingen. Een regering wordt daarboven gevormd om soeverein te kunnen leiden. Het probleem is dat onze regering te vlug kiest voor "de regering" en niet voor "het volk" waar ze in de eerste plaats voor opgesteld is...

Als je de lijn doortrekt die ze nu hanteren, dan moet je voetbal ook maar verbieden, dat brengt ook alleen maar last voor steden en mensen...
Bottom line, niet heel het land moet gestraft worden voor het gedrag van enkelingen...

putskie 11:56
afbeelding van putskie

valt de quad ook onder motoreglemetring inzake kledij ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws