Trekt Audi de stekker uit de A1 e-tron en A2 e-tron?

Constructeurs willen wel werken aan elektrische modellen, maar de commercialisering ervan loopt alles behalve van een leien dakje. De laatste dagen waren er al geruchten dat BMW zou stoppen met haar i-sub merk wegens "commercieel niet haalbaar", vandaag waaien die geruchten over naar die andere Duister: Audi. Die stelden een tijdje geleden hun A1 e-tron en A2 e-tron voor maar na al die tijd zouden ze te weinig mensen gevonden hebben die 40.000 euro op tafel willen leggen voor de kleine rakker.

40.000 euro, dat is te duur natuurlijk. Maar wie gaat anders de technologie in de 116 pk sterke elektromotor en lithium-ion batterijen terugbetalen? Om nog maar te zwijgen over het plan om de hele wagen uit aluminium te vervaardigen waardoor de productiekost enkel zou stijgen. Daarbij komt nog eens dat de Europese markt nog steeds niet klaar is voor elektrische wagens.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Yvesw 12:17
afbeelding van Yvesw

Toch straf dat een merk als Nissan dit wel aandurft terwijl je net zou denken dat 40.000 euro zeker de prijs rechtvaardigt voor een elektrische Audi. Audi is is toch ongeveer marktleider als het op "te veel betalen voor wat je krijgt" aankomt? Dan vind ik een elektrische wagen meer value for money dan een A1 met wat opties voor 35.000 euro.

Stop eens met alleen maar aan winst te denken Audi! Op lange termijn ben je beter af als je nu al in de elektrowagen stapt (letterlijk en figuurlijk)...

Anonieme gebruiker 12:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

Daarbij komt ook dat het extra gewicht van de batterijen en elektromotor in verhouding veel te groot is voor dit soort kleine wagentjes.

Quin 14:55
afbeelding van Quin

Vandaag de dag kunnen elektrische modellen gewoon voor geen meter verkopen.

Als...
1. ze een radius bereiken die een brandstofgedreven wagen evenaart
2. er genoeg punten zijn om terug op te laden
3. het opladen op de één of andere manier geen halve dag meer duurt
4. ze eenzelfde performantie kunnen garanderen (misschien is dat nu al, nog niet met zo'n geval gereden)
...dan zou ik het misschien ook durven overwegen.

De verwende consument van vandaag gaat echt niet terug op hun stappen terugkomen en de voordelen van de huidige wagens laten vallen voor iets dat nog in z'n babyschoentjes staat. Tuurlijk zijn er early adapters (en rijke hippies :-)), maar daar verkoop je geen massa's aan.

BePa 16:06
afbeelding van BePa

Bedenking:
- Al die elektrische auto's hebben de afmetingen van maximaal een middenklasser, modellen die functioneel geschikt zijn als 2e gezinswagen.
- De actieradius is beperkt, dus geschikt voor de ritten naar school, naar de winkel, naar het werk: dus de functionaliteiten van een 2e gezinswagen.
- Voor de jaarlijkse reizen naar het zuiden of het ritje naar de zee heb je een grote gezinswagen nodig waarin je de kinderen en alle bagage kwijt kan. Daarvoor heb je al een zuinige, grote diesel staan.

Besluit:
- Bij de aanschaf van de 2e gezinswagen zoek je naar een goedkopere oplossing, een elektrisch aangedreven voertuig is dan boven budget....
- Een super-gemotiveerde, groene consument neemt er geen genoegen mee dat hij zijn mega-investering enkel kan gebruiken voor de kleine ritjes. Hij zou z'n centen juist willen laten renderen voor de grote afstanden...

Te veel onverenigbare tegenstijdigheden dus ! En het gebrek aan oplaadpunten zijn dan niet het enige pijnpunt...
Waar blijven de tankstations voor CNG ? Waarom betaal je extra taxen op LPG ? Waarom worden hybride- en elektrische technologieën alleen maar in vreemd vormgegeven onbruikbare modellen geïntegreerd ? We zijn er nog lang niet.

Yvesw 21:19
afbeelding van Yvesw

@BePa: De taxen op LPG zijn weg te lachen. Maar shht... vertel het niet tegen de regering, want anders smijten ze daar ook nog eens 300x plus taksen aan!

Anonieme gebruiker 15:35
afbeelding van Anonieme gebruiker

Fiat en Alfa hebben hebben modelen in het gamma met LPG, moesten er hier nu wat meer LPG stations zijn zou dat nog een waardig alternatief zijn.

Yvesw 16:20
afbeelding van Yvesw

@Anoniem: Veel merken bieden LPG aan (om nog maar te zwijgen over de inbouwmogelijkheden achteraf) en de meerderheid van autogebruikers tankt altijd in het zelfde tankstation (gewoontedieren in alle opzichten). Ergens in je buurt is er wel een tankstation met LPG te vinden, dus het aanbod zie ik niet meteen als een probleem. Op dit moment zijn er maar weinig redenen om "non" tegen LPG te zeggen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws