In de jaren '80 keken veel constructeurs met afgunst naar Volkswagen. Daar hadden ze de Golf in het gamma, met een dikke GTI als topvariant. Bij Renault lanceerden ze daarom de R 11 Turbo in 1983.
We kennen het gevoel: je bent 16 en je wil zo snel mogelijk de baan op met iets gemotoriseerds. Heel wat tieners zoeken dan ook hun toevlucht tot een bromfiets — en liefst zo eentje met kleine wieltjes, papa — maar in Duitsland is er een praktischer alternatief. Maak namelijk kennis met de ‘Geparda’.
De Scénic is dood, leve de Scenic E-Tech Electric! Voor zijn vijfde generatie wordt de compacte MPV van Renault namelijk omgetoverd tot een zuiver elektrische crossover en met succes, want hij schopte het meteen tot Auto van het Jaar 2024. Blijft hij daarnaast echter ook de gezinsvriend van weleer? Wij zochten het uit!
Tegen het einde van dit jaar zullen zeker een dertigtal Chinese automerken actief zijn in Europa. De schreeuw naar een boycot of protectionisme vanuit ons continent weerklinkt steeds luider. Moeten we échter Rusland achterna en allemaal met Lada's rondrijden uit liefde voor het vaderland? Nee, de Chinese auto is het beste wat Europa kon overkomen.
Planeet aarde heeft beslist: de Kia EV9 is World Car of the Year 2024. Dat niet alleen, want hij haalt ook de titel van World Electric Car of the Year binnen. Dubbele winst dus, maar de trofee van World Car Design of the Year neemt hij niet mee naar huis. Die is voor een véél minder voor de hand liggend model…
Puristen sla woedend tegen je handbak, want Renault heeft het Clio R.S. 16-project naar de vuilbak verwezen. Waardoor de 2-liter sterke Clio met handbak voor altijd een concept zal blijven.
Er is een nieuwe speler op de markt van de bestelwagens, en dat wordt er eentje om rekening mee te houden. Volvo en Renault hebben namelijk officieel het startschot gegeven voor een joint venture waarbinnen ze elektrische platforms voor bedrijfsvoertuigen willen ontwikkelen. Zijn naam: Flexis.
We hadden hem al gezien in zijn gelekte outfit, maar dit weekend maakte Renault de volledige specificaties van de Clio R.S. 16 bekend. En daar zitten wat kleine verrassingen tussen.
Hou je bankrekeningnummer bij de hand, want het ideale excuus om een snelle auto aan te schaffen is er. Volgens Duitse autofederatie ADAC vormt een te trage acceleratie namelijk een serieus veiligheidsrisico. Hoeveel pk’s je auto dan wel nodig heeft om veilig te zijn, rekenden ze graag voor je uit.
In de marge van het Autosalon van Genève werd ook de Europese Auto van het Jaar verkozen. Die eer gaat naar de Renault Scénic E-Tech, waardoor Jeep Avenger zijn kroontje af moet geven.
Als we je vertellen over een auto met zes zitplaatsen, verdeeld over twee rijen dan denk je steevast aan de Fiat Multipla. Maar er was in dezelfde periode ook een veel minder opvallende zeszitter in het Honda-gamma: De FR-V.
Driewielige auto's bestaan misschien al langer dan exemplaren met vier wielen. Toch werden ze altijd stiefmoederlijk behandeld, niet in het minst vanwege hun instabiele weggedrag. Ze worden onderverdeeld bij de *microcars* en vooral de Britten bleken bedreven in de driewielers. Op basis van zo'n Britse Reliant kwam er dan ook deze Bond Bug.
Het hoeft niet steeds een supercar of flitsend concept te zijn, een wagen die een paar decennia meegaat in de kantlijn kan evengoed vergeten zijn. Zo is er deze FSO Polonez, die tot 2004 gebouwd werd, een levensloop van 24 jaar.
Vergeef ons de AMG's en Brabusen van deze wereld, deze Mercedes 500E is toch wel de grondlegger van de dikke limousines. Niet voor niets werd de 500E ontwikkeld in samenwerking met Porsche en zorgde die laatste ook voor de productie ervan, handgemaakt.
De kogel is door de kerk, de opvolger van de Bugatti Chiron - die we deze zomer voor het eerst te zien zullen krijgen - zal het niet meer doen met de iconische W16. Huil echter niet te lang, rijke der aarde, want in de plaats komt een V16 met elektrische ondersteuning. Ach, zo dragen we allemaal ons steentje bij, niet?
Het moet in Midtown Madness II geweest zijn dat ik deze Panoz Roadster leerde kennen. Dat was ongeveer het eerste spel dat ik met mijn eigen centen kocht en wees maar zeker dat ik uren spelplezier had met die Panoz.
Wat doe je als de overheid een financiële regeling uitwerkt waarbij grote motoren zwaar belast worden? Juist, je gaat kleinere motoren in je wagens monteren. Sterker nog, je gaat je profileren als bouwer van kleine wagentjes. Dat is precies wat gebeurde met de Kei cars, waarvan deze Daihatsu Copen er eentje was.
Laat ze tegenwoordig maar uitpakken met Gran Turismo's, Sportbacks en CLS'en. In de jaren '70 en '80 had elk merk wel een wagen wiens kofferklep de achterruit bevatte. In het geval van deze Opel Monza was het zelfs een coupé.
Als je tegenwoordig de modellen van Hyundai meeneemt voor een rijtest, hoor je vaak van mensen hoe grote sprongen dat merk gemaakt heeft. Om dat even te benchmarken, nemen we er in deze vergeten auto even de Scoupe bij, de eerste echte coupé van Hyundai.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 15 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden