XF krijgt viercilinder diesel

Jaguar XFSAls je weet dat tachtig procent van de verkochte 5-reeksen het 520d model is, dan weet je waarmee Jaguar zich als concurrent moet wapenen. Een kleinere viercilinder diesel. Want met enkel een V6 en V8 in het aanbod, loop je een pak klanten mis. Motor van dienst schuilt momenteel in de Freelander. De 2.2 liter twin turbo heeft echter nog wel een pak aanpassingen nodig. Want er moeten geen Land Rover prestaties voorgelegd worden, wel Jaguar-materiaal.

Gekoppeld aan de start/stop technologie houden ze de CO2 uitstoot onder 150 g/km. Jaguar heeft er goede hoop in. Van de huidige V6'n zou zo'n 50 procent minder verkocht kunnen worden. De nieuwe viercilinder trekt dat verlies terug naar boven tot 150 procent van de huidige verkoopcijfers. Een Jaguar is nu eenmaal een emotionele aankoop. Vele Jag rijders interesseert de V6 in het vooronder niet en is een vierpitter meer dan voldoende.

Jaguar XF-S

Daarnaast zal ik het gerucht even de wereld uit helpen. Er komt geen diesel in de XK. Die plannen lagen inderdaad op tafel. Maar Jaguar veegde die er even snel terug af. Geen meelopers dus.

Jaguar XF-S

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
? 09:22
afbeelding van ?

weg exclusiviteit?

Pieter Aertgeerts 09:58
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Hoezo? Hij zal er niet goedkoper op worden hoor.

? 10:18
afbeelding van ?

Exclusiviteit heeft meer met imago dan met prijs te maken, Pieter.
Vink eens in de BMW optielijst de standaarduitrusting van de Jaguar aan...

Pieter Aertgeerts 10:26
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Klopt, en net daarom brengen ze de viercilinder uit. Veel mensen kopen een jag omwille van het emotionele imago. Die mensen hebben geen nood aan een V6.

En inderdaad, een Jaguar is standaard zeer goed uitgerust. BMW pakt haar geld op opties, zoals andere volume merken.

Verschil is: Een Jaguar koop je emotioneel, een BMW rationeel...

? 10:54
afbeelding van ?

Volledig mee akkoord.

Ik zie echter totaal geen noodzaak in een viercilinder XF. De verkoopscijfers zijn al hoger dan verwacht, als ik me niet vergis. Het lijkt me dan ook eerder een stap richting milieunormen dan richting BMW 520d en voornaamste Duitse concurrenten.
Dan ben ik eerder voorstander van een opvolger van de X-Type. Die heeft weliswaar het imago gekregen een dure Ford Mondeo te zijn, maar uit ervaring weet ik dat dit één van de beste chassis op de markt is.

Terzijde: Was het niet ene Jeremy Clarkson die ooit zei verbaasd te zijn dat er, telkens hij met een Ford Mondeo ST220 reed, niet meer rondreden? En dat uit statistieken bleek dat de Mondeo ST220 exclusiever was dan een Aston Martin DB9? Mja, verkoopscijfers tegenover imago, natuurlijk.

Sven 11:17
afbeelding van Sven

als een bedrijf ziet dat een 2.2 diesel beschikbaar is, kan het deze opnemen in een leasewagenpark, veel meer dan een 3.0 diesel. Verkeersbelasting scheelt hier 300 euro per jaar, BIV verschilt 4.090 euro (of zowat 4/5e). Bedenk eens welk een markt opengaat.
Porsche was ook exclusief, die bouwen tegenwoordig ook diesels omdat die vraag bestaat.

Pieter Aertgeerts 15:07
afbeelding van Pieter Aertgeerts

En Porsche ging nog een stap verder door ooit op de SUV markt te springen. Enkel en alleen om volume te draaien. Want ik dacht dat de Cayenne de meest verkochte Porsche atm is.

Jaguar blijft lekker exclusief. Ook met de viercilinder.

? 18:22
afbeelding van ?

Je kan toch moeilijk ontkennen dat een XF 2.2D niet is om volume te draaien?
De XF staat ook eerder boven een BMW 5-serie, net als de Mercedes CLS boven de E-Klasse staat. Er is een reden waarom er effectief geen CLS 220 CDI bestaat (tot op heden, wel te verstaan, met een nakende opvolger).

Noem mij traditioneel, maar een Jaguar dient minstens een zescilinder te hebben. Tenzij een kleiner model met viercilinder.
Hangt het louter van meerverkoop af, dan had je al lang (opnieuw) een Ferrari met zescilinder.

Wim 09:11
afbeelding van Wim

bwa, tijden zijn veranderd, de XF staat zeker niet boven een 5 serie, de XF moet vergeleken worden met een 5 serie met zescilinder, en in dat segment zijn zecilinders nog altijd heel belangrijk, maar de viercilinders nog belangrijker, ook het segment daarboven gaat aan de viercilinders(ev. in combinatie met elektromotor) Merc met de S-klasse en Audi met de A8. Wacht maar af :) Vierpitters met turbo zijn meer dan sterk genoeg, en veel geluid maakten de zessen toch niet meer.

Ferrari hoeft niet persé winst te maken of "groen" te zijn binnen de Fiat groep, dat is een heel ander verhaal.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws