Cédric 10:41
Portrait de Cédric

Het probleem van elektrische auto's is dat men niet begrijpt hoe de kostenstructuur van een elektrische auto in elkaar zit.
Een brandstofauto heeft een aankoopprijs (vast), een onderhoudskost (variabel) en een brandstofkost (variabel).
Een elektrische auto heeft een hogere aankoopprijs (vast), en lagere variabele kosten.

In volgorde van hogere vaste kosten en lagere variabele kosten: benzine-auto, dieselauto, LPG, elektrische auto.

Dus een elektrische auto zou rendabel gebruikt kunnen worden voor de categorie die het meeste rijdt. Momenteel worden echter alle elektrische auto's behalve de Tesla gemaakt als stadswagen, met een realistisch bereik van 100 km of minder. Dan spreekt het voor zich dat dit niet rendabel KAN zijn. Iemand die 100.000 km op 12 jaar tijd rijdt, verbruikt met een zuinig stadswagentje zo'n 6000 liter benzine. Aan €1.50 per liter is dat maar 9000 euro per 12 jaar, ofwel 750 euro per jaar. Een elektrische auto rijdt ook niet gratis en zal zo'n 20.000 kWh verbruiken op die tijd, of aan €0.20 per kWh ongeveer 4000 euro. De besparing op 12 jaar tijd is €5000, en daar kan je on-mo-ge-lijk een accupakket mee betalen.

Er zijn dus een aantal voorwaarden om elektrische auto's te laten slagen:
- verkoop hem aan mensen die veel rijden (>40.000 km per jaar)
- daarvoor is een grote accu nodig (> 75 kWh, niet 18.7 kWh zoals deze broodtrommel)
- geef de auto een snelle motor en premium uitrusting (om marges op te krikken, een snelle elektromotor verbruikt even veel als een trage)
- hoop dat brandstofprijzen sneller stijgen dan elektriciteitsprijzen (dat ziet er op een termijn van 5 jaar niet zo naar uit)

Elektrische auto's (behalve Tesla): fail!

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités