Officieel: BMW 1 Reeks facelift met nieuwe achterkant en motoren [2015]

bmw-1reeks-facelift-2015_2

Bij BMW vonden ze het tijd om te gaan gommen en hertekenen op de 1 Reeks. Dat resulteerde in een stevige facelift, die eigenlijk vooral de achterkant in het vizier had. Wij vinden het alvast beter, maar is iedereen het daarover eens?

Het staat vast dat de 1 Reeks met zijn geblokte achterlichten wat naast de BMW-familie viel. Dat was iets waar de designers dus aan moesten werken. Na veel tekenwerk - sommigen hebben het over de duurste BMW-facelift ooit - kwamen ze tot een resultaat waarbij de achterlichten overlopen in de kofferklep. We herkennen wat trekken van de 5 Reeks en ook de 3 Reeks zien we erin terug. In the flesh (we zagen hem al in het geheim, waarvoor dank BMW) lijkt de 1 Reeks ook wat meer van een coupé te hebben als je hem van achteren bekijkt. De doorlopende achterlichten laten de achterpartij schuiner ogen dan hij in werkelijkheid is. Al moesten we beloven dat we - zoals bij de VW Scirocco - de term platte Golf niet zouden gebruiken.

bmw-1reeks-facelift-2015

BMW deed ook vooraan wat vernieuwingen. Zo kreeg de 1 Reeks de looks die de 2 Reeks al langer heeft. Daarnaast zorgden ze voor een nieuwe grille en luchtinlaten. De koplampen krijgen ingebouwde LED-dagrijverlichting, terwijl LED-koplampen optioneel beschikbaar zijn.

Ook binnenin werd wat gewijzigd. De Duitsers vernieuwden het dashboard - althans de bovenzijde - terwijl een automatische regensensor, airconditioning, een BMW Radio Professional en iDrive voortaan standaard aanwezig zijn.

bmw-1reeks-facelift-2015

nieuwe motorvarianten

Niet alleen de designers hebben hun werk gehad, ook de ingenieurs hebben niet stilgezeten. Een nieuwe 116d Efficient Dynamics Edition verbruikt slechts 3,4 l/100 km (CO2-uitstoot: 89 g/km). Die versie bestond al, maar krijgt nu een driecilinder dieselmotor. Behalve deze nieuwe 116d EDE zijn er ook de 118d (150 pk), 120d (190 pk) en 125d (224 pk). Die laatste twee zijn er ook met xDrive vierwielaandrijving.

Ook het benzineaanbod begint met een driecilindermotor, de 116i, met 109 pk. De 118i - ook een driecilindermotor - krijgt 136 pk, terwijl de 120i en 125i respectievelijk 177 e 218 pk leveren. Topmodel M135i krijgt tegenwoordig 326 pk losgeweekt uit het zescilinderblok, dat zijn er 6 meer dan voorheen.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités