Stijn Blanckaert 19:27
Portrait de Stijn Blanckaert

Dit is eigenlijk helemaal niets nieuws. Het is zo dat die speciale regeling voor de leasemaatschappijen (het gaat hier om operationele leasing in de meeste gevallen, waar de inschrijving op naam van de leasinggever gebeurt) er wel voor zorgt dat er geen oneerlijke concurrentie bestaat tussen leasemaatschappijen die in het Vlaamse Gewest zijn gevestigd, en anderen die in het Brusselse of Waalse Gewest hun maatschappelijke zetel hebben. Mocht voor leasefirma's dezelfde regel gelden als voor particulieren, zelfstandigen of firma's die op eigen naam inschrijven, dan zou de ene leasemaatschappij die in Vlaanderen gevestigd is (bijvoorbeeld Leaseplan met zetel in Zaventem), die Ford met de Vlaamse, lagere BIV kunnen pricen, terwijl ALD Automotive bijvoorbeeld (gevestigd in het Brusselse Gewest), de voor deze auto veel hogere Brusselse BIV zou moeten toepassen. Zo zou Leaseplan artificieel bevoordeeld zijn en ALD benadeeld door een hogere huurprijs, enkel veroorzaakt door de BIV. Dat werkt natuurlijk in beide richtingen. De Vlaamse BIV kan oplopen tot maar liefst 10.000 euro (terwijl de Brusselse en Waalse tot 5.000 euro beperkt zijn) maar dan spreken we over Lamborghini's en dergelijke, wat dan weer minder of niet voorkomt in operationele leasing... De regel is inderdaad erg vreemd, we werken eigenlijk met drie stelsels binnen België (Vlaanderen, Wallonië/Brussel en de leasemaatschappij-regel), en dat zorgt voor de nodige verwarring. Logischer zou dus zijn dat ook Brussel en Wallonië de aanpassing van de BIV doorvoeren naar Vlaams model. Maar of "logischer" ook haalbaar is ?

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités