Officieel: Alfa Romeo Tonale zet de toon voor Alfa’s toekomst (2022)

Alfa Romeo Tonale 2022

Het is zover: Alfa Romeo heeft eindelijk het doek getrokken van zijn Tonale. De compacte SUV was misschien wel één van de meest langverwachte modellen naast de Tesla Cybertruck en Roadster, en vertegenwoordigt dan ook een belangrijke omwenteling voor de Italiaanse constructeur.

De naam ‘Alfa Romeo Tonale’ rolt inmiddels al bijna drie jaar uit onze pennen. In maart 2019 kregen we namelijk voor het eerst een conceptcar onder die noemer te zien, en sindsdien bleven de gelekte beelden en teaserfoto’s ons maar bezighouden. Nu voegt Alfa Romeo eindelijk de daad bij het woord: dit is de Tonale, en die belooft de verwachtingen niet teleur te gaan stellen.

Concept in productie

Dat is althans het geval voor zij die het studiemodel uit 2019 een knappe verschijning vonden, want daar houdt Alfa Romeo halsstarrig aan vast. Je moet namelijk scherpe ogen hebben om de verschillen tussen die conceptcar en dit productiemodel te spotten, en daar is wat ons betreft niks mis mee. Hoe knap de Giulia en de Stelvio ook mochten zijn; de Tonale gooit zijn design compleet over een andere boeg en grijpt terug naar historische modellen als de SZ Zagato en de Protéo conceptcar van decennia geleden. Daarnaast doen zijn ‘3+3’-koplampen en zijn brede, minimalistische achterwerk ons ook denken aan de 159 en vooral de Brera uit de nillies.

Alfa Romeo Tonale 2022

Stiekem schuilt er ook een beetje Giulietta in de Tonale, vooral dan als het op zijn segment aankomt. Sinds die hatchback uit het gamma verdween had Alfa Romeo namelijk geen auto meer in het C-segment, en daar schuilen nochtans heel wat verkoopcijfers voor de gemiddelde constructeur. Deze Tonale wil precies dat segment gaan veroveren, maar kiest dan wel voor een SUV-formaat. Zo moet de Italiaan het gaan opnemen tegen modellen als de BMW X1, Volvo XC40 en Audi Q3 met zijn 4,53 meter lengte en 1,84 meter breedte.

Allemaal digitaal

Daarmee is de auto iets langer dan zijn gemiddelde concurrent, wat zich zou moeten vertalen in een meer dan marktconforme binnenruimte. Daarover geeft Alfa Romeo echter nog niet veel details prijs; slechts een paar foto's geven inkijk in het interieur. Daarop krijgen we een cockpit te zien die wel weer doet denken aan zijn Giulia- en Stelvio-broers. Zo lijkt het stuur sterk op dat uit zijn merkgenoten en zien we daarachter dezelfde schakelpedalen in aluminium pronken. Ook de twee inmiddels iconisch geworden kokers waar de snelheidsmeter en toerenteller in schuilen zijn van de partij, al worden die voor de gelegenheid wel verbonden door een groot bestuurdersdisplay.

Alfa Romeo Tonale 2022

Over schermen gesproken: de Tonale ontbreekt het ook niet aan aanraakgevoelige oppervlakte. Zo zien we gelukkig wel nog een reeks fysieke knoppen in de middenconsole, maar prijkt erboven een touchscreen van 10,25 inch groot. Daarachter schuilt trouwens een gloednieuw infotainmentsysteem met over-the-air-updates en zelfs Amazon Alexa-integratie. Het digitale instrumentarium van daarnet is ook niet van de kleinste: het meet maar liefst 12,3 inch. Ook de rest van de Tonale belooft een klein technologiewonder te gaan worden: zo wordt de onderhoudshistoriek bijvoorbeeld niet langer bijgehouden in een ouderwets boekje maar wel digitaal opgeslagen in een NFT (non-fungible token) om, aldus Alfa Romeo, “de herverkoopwaarde te garanderen”. Over stereotypes gesproken: de auto krijgt een garantie van vijf jaar mee.

Stroom of diesel

Eén van de kenmerken die deze Tonale al sinds het prille begin typeert, is dat dit de allereerste geëlektrificeerde Alfa Romeo ooit zou gaan worden. Ook op dat vlak stelt de constructeur niet teleur, want deze SUV komt met meerdere aandrijflijnen onder stroom. Het aanbod is enigszins herkenbaar voor zij die vertrouwd zijn met de Jeeps Compass en Renegade — waaraan deze auto verwant is — maar de Tonale giet er een Alfa Romeo-sausje overheen. Zo vinden we ook hier een plug-inhybride op basis van een 1.3-liter benzinemotor, al stuurt die bij de Italiaan geen 240 pk maar wel 275 pk naar de vier wielen. Het accupakket is bovendien 15,5 kWh groot, goed voor een elektrisch rijbereik van pakweg 80 kilometer.

Daarnaast kan je de Tonale ook als zelfopladende hybride bestellen, waarbij hij onderhuids grofweg gelijkaardig is aan de recent onthulde Renegade en Compass e-Hybrid. In tegenstelling tot die Jeeps krijgt deze Alfa echter niet alleen een instapversie met 130 pk maar komt er ook een sterkere variant met 160 pk. Deze hybrides combineren een 1.5-liter benzinemotor — die trouwens werkt volgens de zuinige Millercyclus — met een compacte 48V-elektromotor om korte afstanden zuiver elektrisch te kunnen rijden. Ten slotte is er ook één versie zonder elektrohulp verkrijgbaar, en dat is zowaar een 1.6 liter grote dieselmotor met 130 pk en 320 Nm koppel. Die stuurt zijn vermogen net als de stekkerloze hybrides naar de voorwielen.

"Metamorfose"

Als eerste Alfa Romeo onder de Stellantis-vlag kondigde de fabrikant deze Tonale aan als “La Metamorfosi”. Daarmee bedoelt de marketingafdeling dat deze auto het begin markeert van een reeks die het merk grondig moet heruitvinden. Reken dus op meer nieuwe modellen in de komende jaren, die de designtaal van deze Tonale stuk voor stuk zullen volgen.

Alfa Romeo Tonale 2022

Op de leveringen van dit eerste nieuwe model hoeven we trouwens — in tegenstelling tot zijn onthulling — niet te lang te wachten: vanaf juni zou de Tonale bij de dealers moeten staan. Prijzen zijn nog niet bekend maar zullen dus spoedig volgen.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités