Officieel: Het BMW i3 Concept (Elektrisch, RWD en 170 pk)

We kondigden het gisteren al aan, en het geschiedde ook zo. BMW maakte vandaag alle informatie bekend omtrent haar i3 en i8, haar eerste modellen uit haar nieuwe elektrisch/hybride gamma binnen het submerk 'i'. Hier gaan we dieper in op het i3 concept.

De i3 het kleine stadswagentje dat enkele jaren terug werd voorgesteld als het MegaCity Concept. De i3 zal de eerste wagen zijn die met de i-badge van de band zal rollen, en dat zou in 2013 al zijn. De body van de i3 is gebouwd uit een combinatie van aluminium, carbon en verstevigde plastieken (intern CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics) genoemd). De i3 zou vlot plaats moeten kunnen bieden aan vier intzittenden en daar bovenop nog over 200 liter laadruimte beschikken.

Onder de kap ligt uiteraard het gekende Drive-systeem. Een met vloeistof gekoelde lithium batterij voedt de elektrische motor die net boven de achteras werd geplaatst. Het accupakket (Lithiu-ion) bevindt zich tussen de voor- en achteras in de Energy Tunnel, met de bedoeling het zwaartepunt zo centraal en zo laag mogelijk te houden. Dat wil ook zeggen dat de i3 een achterwielaangedreven stadswagen is. En dat is een grote verrassing, want met de i-badge werd gedacht dat BMW vrij spel had om nu wél voorwielaangedreven wagens te produceren. Het totale vermogen komt op 170 pk en 250 Nm koppel, schitterende cijfers dus. De sprint naar 100 km/u werkt hij daardoor af in reeds acht seconden. De topsnelheid bedraagt 150 km/u, dat werd elektronisch begrensd. De sprint naar 60 km/u, in dit segment iets relevanter, duurt geen vier seconden.

Wie het groenste uit de kan wil halen kan opteren voor de PRO ECO mode. Die wijzigt de gasrespons, elektronica en gebruik van climat control om het verbruik alsnog te verbeteren. Er zal bijvoorbeeld ook remgeneratie geschieden die wordt opgeslagen in het batterijpakket. BMW maakt ook de vermelding dat je de i3 volledig kan opladen in amper zes uur. Gebruikt je een high-speed charger dan laadt de batterij in 1 uur tot 80 procent op. Mocht je enkel op elektriciteit niet ver genoeg komen, dan laat BMW je de keuze te kiezen voor een verbrandingsmotor, waardoor je weer enkele extra kilometers zoet bent. Hoeveel extra die daaraan toevoegt wordt niet met zoveel woorden gezegd.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Quin 12:24
Portrait de Quin

Zo zie je maar i-MieV en Leaf, eco-wagens hoeven er niet per se hondslelijk uit te zien :).

Ives 01:07
Portrait de Ives

In ieder geval al 100x mooier dan de Nissan Leaf en consorten. Helaas zal er tegen 2013 wel weer een auto gepresenteerd worden die nauwelijks nog wegheeft van deze "concept". Of zou BMW nog eens het lef tonen zoals ze dat deden in 2001 met de 7-serie?

Yvesw 11:23
Portrait de Yvesw

Wat heeft iedereen tegen de Nissan Leaf? :p
Ik vind dat ding best nog wel een oké karretje van uitzicht. Het ziet er gewoon... Normaal uit. Net zoals een eco-wagen moet zijn.

Dit is zo'n "kijk naar mij, ik ben hip want ik rijd eco" wagen... Je kan dit toch echt niet "mooi" vinden? Smaken verschillen wel, maar als Renault een soortgelijk model toont aan de wereld (Renault Frendzy https://autofans.be/sites/default/files/gallery_assist/15/gallery_assist... iemand?) is het lelijk en niet aanvaardbaar...

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités