Officieel: Mercedes G-klasse Facelift (2012)

In 1979 lanceerde Mercedes haar offroader voor het eerst. Vandaag in april 2012 lanceert ze een nieuwe generatie van de inmiddels legendarisch geworden SUV. De G-klasse is beschikbaar in 5 varianten, de spannendste daarvan is ongetwijfeld de G65 AMG met zijn bi-turbo V12 en 612 pk.

Mercedes hield de optische wijzigingen eerder bescheiden. Nieuwe LED dagverlichting en nieuwe zijspiegelbehuizing zijn letterlijk de enige twee zaken die volgens het persbericht werd aangepakt. De G-klasse biedt in zijn standaarduitrusting nu ook het COMAND online infotainmentsysteem. Optioneel kan je verder kiezen voor de Blind spot assistent, Parktronic en adaptive cruise control.

De AMG's krijgen standaard 20 inch velgen en rode remklauwen mee. Onder de kap schuilt ofwel een V8 bi-turbo (G63) of een benzineslurpende V12 bi-turbo (G65).

Model
Engine
Displacement cc
kW/hp at rpm
Nm at rpm
l/100 km
CO2 g/km
G 350 BlueTEC
V6 diesel
2987
155/211
at 3400
540 at 1600-2400
11.2
295
G 500
V8
5461
285/388
at 6000
530 at 2800-4800
14.9
348
G 500 Cabriolet
V8
5461
285/388
at 6000
530 at 2800-4800
14.9
348
G 63 AMG
V8 biturbo
5461
400/544
at 5500
760 at 2000-5000
13.8
322
G 65 AMG
V12 biturbo
5980
450/612
at 4300-5600
1000 at 2300-4300
17.0
397

 

De G-klasse blijft naar goede gewoonte ook best prijzig. In Duitsland zal de G350 BlueTEC 85.311,10 euro kosten. De G500 kost je 99.948,10 euro en de G500 cabrio kost je 100.900,10 euro. De AMG's worden nog wat duurder. De G63 AMG gaat voor minimum 137.180 euro over de toonbank, de G65 is de topper en kost je een ongelooflijke 264.180 euro.

Derniers articles publiés

Commentaires (15)

Laisser un commentaire
Yvesw 14:08
Portrait de Yvesw

Blijf het interieur toch apart vinden... En spijtig van de lelijke toerentellers!

basf 16:46
Portrait de basf

droombak...

Wim 18:04
Portrait de Wim

idd, waarom moeten die LEDjes er op zitten :s

knobeeZ 16:03
Portrait de knobeeZ

me welk nut steken ze in Poseidon's naam een v12 biturbo met 1000(!!)Nm koppel in een terreinwagen, voor de wielen in te graven tot ze der downunder weer uitkomen en er een kangoeroe tegen plast?!?
dan nog zo een vierkant hok, even aerodynamisch als de Himalayas, ge kunt met zo'n astronomische luchtverplaatsing toch nooit ten volle van die 450/612 pk's genieten, ge hebt der al 400 nodig om in tegenwind nog vooruit te gaan.

en ja ik ben negatief, ik kan daar bij ne porsche Cayenne nog ergens inkomen, kijk daarnaar, zo ne Cayenne is gelijk een zaadcel; "built for speed" maar dit?!?! als ge dit ding wilt gebruiken waarvoor het mijns inziens gemaakt is zult ge toch wel ruimschoots toekomen met dat V6 dieseltje zeker, die heeft al met 540Nm al genoeg koppel om nen bus zonder wielen voort te trekken!

ps: heb zelf nog ge 4x4'd dus dit spreekt mij persoonlijk aan, kheb indertijd genoeg patserkes zien toekomen met hun dikke "klaargezette" PK-monsters -pokkedure Chevy's en Hummers o.a.- die het na de eerste goeie iets diepere modderpoel al mochten afleggen tegen vijfdehandse overjaarse samurai'kes met twintig keer minder pk en koppel.

zo ne Merc gelijk deze koopt ge toch nie voor dagdagelijks 'woon-werkverkeer' tenzij ge weet ik veel waar woont óf ge voor iets wilt compenseren?! zoiets koopt ge als terreinwagen, en ervaring leert mij dat pk's dan van gering belang zijn maar vooral hoé deze pk's op de grond gezet worden....
etc..etc...etc...
;-)

Yvesw 19:19
Portrait de Yvesw

@KnobeeZ: Als een tuinarchitect dit koopt kan ik het nog begrijpen (Maar dan wel de 350 cdi) maar een AMG zeecontainer... Dat nut ontgaat me ook... Omdat het kan zeker :p

knobeeZ 10:49
Portrait de knobeeZ

trouwens wie nen échte terreinwagen zoekt neemt toch nen Defender = GOD. :-)

knobeeZ 10:52
Portrait de knobeeZ

@ Yvesw: feit feit.. desondanks ben ik niet diegene die iets gaat afbreken omdat mijnen dikken (dun dus) bruinen het niet aankan, why go green if you kan go anywhere FAST and LOUD! in dat geval doe mij dan maar ne V8, zelfs als tuinarchitect! :-D

knobeeZ 10:55
Portrait de knobeeZ

ps en OF topic... zijn er nog met zo dàgenlang problemen om in te loggen op AF?! ik kan inloggen maar dan kan ik slechts artikels lezen/reageren van weken geleden, van zodra ik naar de nieuwe ga ben ik d'office uitgelogd...

<strong>Edit redactie: erg vreemd. We hebben dit meteen gemeld aan ons IT team.</strong>

Yvesw 11:14
Portrait de Yvesw

@Knobeez: Inderdaad! Van mij mogen al die overgemotoriseerde zeecontainers bestaan ;) Maar ik stel er mij wel de vraag bij waarom je het zou kopen. Met dagdagelijks gebruik is er volgens mij helemaal niet zoveel verschil tussen een 350cdi en een 63AMG. En het is nu niet dat je er mee op circuit gaat eh :p
Zo trek ik de lijn ook door naar een hebbeding dat ik ooit wil hebben van Mercedes (de 1stgen CLS). Geef die maar als CLS 500... Waarom zou ik de CLS 55AMG willen? Duurder, vervuilender, verbruikt meer, kosten liggen hoger,etc... En maakt me dat geen echte autofan? Ik hoop van niet... :p

Yvesw 12:23
Portrait de Yvesw

Knobeez: U heeft vroeger blijkbaar veel Batman gespeeld ;)

knobeeZ 12:38
Portrait de knobeeZ

klopt, Yvesw... toen kon ik nog in dat atletisch afgemeten pak zonder bier/frietbuikje... tegenwoordig draag ik nog alleen de cape en een paar batmansokken maar om één of andere reden levert dit me nogal snel een arrestatie op als ik daarmee buitenkom... :-/

Techno Patat 16:41
Portrait de Techno Patat

In mijn ogen maakt u dat geen autofan! Als je dan toch al gaat voor de v8 dan kan die paar gram co2 en paar duizend euro er wel bij zeker? De beleving is volledig anders, de auto blijft hetzelfde maar zet toch een compleet ander statement neer! Als je dan toch geen amg neemt en goedkoop doet neem dan de diesel! Met 240 pk heb je ook genoeg! Je bent ofwel een autofan of een gierige autoliefhebber! Maar dat is bijna iedere huisvader, een autoliefhebber die graag mooie auto's ziet maar ze niet wil betalen :P! Zelfs met een beperkt budget kan je autofan zijn, kijk naar wat Yannick doet met z'n 1.8 Mazda... Je hebt geen 200pk, of 150.000 euro nodig! Maar besparen op je auto kan je niet als fan! Dan kon ik zowel een 1.9 8v kopen ;)!

Ik vind de G een zalig apparaat! Enkel jammer dat ze van die supercharger zijn afgestapt! Al is een V12 ook wat overdone voor mij, de v8 is prima! Zelfde verhaal met een SL en CL! Een v8 is genoeg! In een S-klasse daarentegen past een v12 perfect :P!

En het jammerste vind ik nog dat ze ze niet meer in 'pure' vorm hebben, met een 2l diesel en veel hard plastiek en veel bodemveijheid! Een boer hier in de streek heeft zo eentje en dat ding gaat waar geen landcruiser oid doorkruipt! Ongelofelijk dat dat die man kan met zn G :P!

En ook grappig dat de 63 amg zuiniger is dan de 500 :O! (op papier toch)

@doe zaadcel opmerking! Da's er eentje om in te lijsten en te onthouden! Hulde michelangelo!!!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités