Audi was ons geen blaasjes aan het wijsmaken toen het vorige week aankondigde leiderspositie gaan innemen op het vlak van hernieuwbare energie. Onderwerp van dat nieuwsbericht was de Audi A3 CNTG. Nu komt het merk met groene technologie voor de Q5 op de proppen. Op de Michelin Challenge Bibendum (Berlijn - 18 tot 22 mei) stelden ze de Q5 Hybrid Fuel Cell voor aan het aanwezig publiek. Dit model dient om te testen of het haalbaar is om een combinatie te maken van enerzijds hybride technologie en anderzijds waterstof technologie.
De Audi Q5 HFC is voorzien van twee cilinders waarin waterstof wordt opgeslagen tegen een druk van 700 bar. De brandstof cel is gemaakt een materiaal dat de naam 'PEM' of 'polymere electrolyte membrane' meekrijgt en produceert zo'n 133pk. Aan die configuratie koppelt Audi dan nog een 1.3 kWh sterke lithium-ion batterij die haar energie haalt uit twee generatoren die boven de wielen zijn gemonteerd. De elektromotor levert zo'n 122pk en 420Nm aan koppel. Meer dan deze cijfers en enkele foto's geeft Audi nog niet vrij.
Audi is er van overtuigd dat deze Hybrid Fuel Cell constructie ook in dagdagelijks gebruik een bruikbaar alternatief moet kunnen uitmaken voor onze huidige wagens. Meer nieuws over dit project volgt ongetwijfeld in de loop van de volgende maanden.
via WCF
Commentaires récents
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 2 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 2 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 5 mois
Officiel : la MG5 est un break électrique ! (2021)
Garde au sol plus élevée ? Au contraire, elle est très faible: 11,5 cm d'après MG...
Door Ponie Il y a 7 mois