BMW X5 eDrive: hybride offroadrijden voor Duitsers

bmw-x5-edrive-concept-frankfurt-2013

BMW is druk bezig geweest de afgelopen maanden. Behalve de M4 Concept en de i3 zal het merk ook de X5 eDrive Concept voorstellen op de IAA in Frankfurt, al krijgt die niet hetzelfde gouden kleurtje. De eDrive is een denkpiste voor een hybride SUV, in een vergevorderd stadium.

Grootste zichtbare wijziging is de opening voor het stopcontact links vooraan. Die laat je toe een kabel aan te sluiten om zo de accu van de 70 kW sterke elektromotor op te laden. Die elektromotor deelt de aandrijfruimte met een viercilinder verbrandingsmotor met BMW TwinPower Turbo techniek, al blijft het persbericht vaag over dewelke dat zal worden.

bijna klaar

BMW heeft alweer veel specificaties klaar, wat doet vermoeden dat de wagen op een volgend salon in productietrim zal verschijnen. Zo kan je drie rijmodi selecteren - hybride, elektrisch en Safe Battery. De eerste combineert beide motoren, waarbij de elektromotor via de boostfunctie de benzinemotor kan bijstaan voor steviger prestaties. Zo kan de BMW in minder dan 7 seconden van 0-100 rijden.

bmw-x5-edrive-concept-frankfurt-2013

spaarstand

Volledig elektrisch zingt de accu het 30 km uit, met een topsnelheid op 120 km/u. Opladen kan overigens aan een huisstopcontact, via een Wallbox of op openbare laadpunten. Safe Battery zorgt ervoor dat je enkel op benzine rijdt, zodat de accucapaciteit behouden wordt en je die kan sparen voor een rit door de stad. Een X5 eDrive verbruikt volgens BMW slechts 3,8 l/100 km in het beste geval, dat gaat samen met een CO2-uitstoot van"'minder dan 90 g/km".

bmw-x5-edrive-concept-frankfurt-2013

21 inch voor de luchtweerstand

De accu vindt een plekje onder de laadruimte van de X5 eDrive, zodat de bagageruimte ongewijzigd blijft. Buitenom is de X5 eDrive herkenbaar aan de i Blue kleur van lamellen in de grille, spijlen in de luchtinlaten en inleg van de achterbumper. De rest van de auto is grijs, zoals je hem het vaakst op de baan zal zien rijden. BMW voorziet de X5 eDrive ook van speciale dakrails en natuurlijk is er de opening voor de laadkabel, die blauw oplicht tijdens het laden. De 21 inch velgen dragen bij tot de aerodynamiek vanwege hun vorm.

bmw-x5-edrive-concept-frankfurt-2013

Overigens zijn ze bij BMW niet eerst met een hybride SUV. Porsche deed het hen al voor met de Cayenne S Hybrid, Volkswagen heeft de Touareg Hybrid en bij Lexus zwaait de RX450h al lang de plak.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités