Waarom Peugeot een 208 R moet maken

Peugeot-208-R

Geruchten ooh geruchten, Peugeot zou met de overwinning van Sébastian Loeb op de Pikes Peak bezig zijn aan een sneller model van de 208 GTI. Eigenlijk twee modellen, een 208 GTI met wat extra pk's en een heuse 208 R. Wij sommen enkele reden op waarom Peugeot die laatste moet maken.

Die 208 GTI "T16" - zoals wij hem eventjes noemen - zou een vermogenswinst krijgen van 20 à 30 pk uit de 1.6 THP. Dit brengt het totaal op een maximaal aangename 230 pk. Daarmee begeeft hij zich op de fastfoodparkings van de Golf GTI.

208 R

Die andere, de 208 R zou leentje buur doen bij de RCZ-R om ook 270 pk te knijpen uit de 1.6 THP. Hiermee zou de 208 - theoretisch - onder de 6 seconden naar de honderd kunnen snellen. Lekkere cijfers genoeg om aan Peugeot enkele redenen te geven waarom wij een 208 R willen:

1: De Peugeot 208 GTI is momenteel al de goedkoopste Hot Hatch op de markt
Als je nu toch al een 208 GTI voor een appel en een ei kan kopen - omgerekend naar euro's zo'n 23.535 euro -, dan zal de R-variant nog steeds geen ultiem duur speelgoed zijn.

2: 270 pk!
270 Franse Leeuwen in een echte Hot Hatch met de afmetingen van een gemiddeld winkelkarretje. Dat is zelfs meer dan Renault destijds uit de Clio V6 wist te halen.

3: Imago
Peugeot heeft te lang saaie gebakjes gemaakt. De RCZ is een welkome verschijning en de 208 GTI kan overtuigen. Nu is het tijd om het grote geschut boven te halen. R-varianten van een groot aantal modellen. Beging alleszins maar met de RZC-R en de 208 R Peugeot.

4: Hot Hatch segment terug overnemen
Herinner je je de 205 GTI nog? Die werd door velen de ultieme Hot Hatch genoemd. Daarna trok Peugeot zich stil terug uit het segment om jarenlang de fakkel aan Renault en nu aan Ford over te geven. Nu de nieuwe Clio R.S. niet kan overtuigen is het aan Peugeot om de fakkel terug in Franse handen te nemen.

5: Omdat we kleine kinderen blijven
BMW M6, Jaguar F-Type en Maserati GranTurismo, we rijden er maar al te graag mee. Echter, het grote plezier halen we toch nog altijd uit die kleine bakjes waarmee je nog echt kan "raggen" op de openbare weg zonder meteen astronomisch hard je rijbewijs kwijt te zijn of constant met de vrees te moeten leven om de gigantisch dure velgen tegen een stoeprand te parkeren.

6: Renault voorblijven
Renault is momenteel ook al bezig met nog hetere varianten van hun R.S.-modellen. Met de 208 R moet het merk met de Leeuw gemakkelijk Renault's Gordini kunnen aanvechten.

Dus Peugeot, maak die 208 R gewoon. Alvast bedankt, de autofans.

Derniers articles publiés

Commentaires (7)

Laisser un commentaire
Carlos 15:32
Portrait de Carlos

JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW!!! Ik zal nog wat langer moeten wachten om een GTI aan te schaffen, moest die R er aankomen. Ik vond de GTI al heerlijk rijden.
Gerucht of niet wat je zegt is absoluut waar! Laat maar komen, zou ik zeggen.

Dequal 16:51
Portrait de Dequal

My god, stel je voor! :o

Wim 17:10
Portrait de Wim

@yeelen, -100kg zou idd een beter idee zijn dan dan 270pk, het jammere aan de 208 GTI vind ik zijn uiterlijk, het is een overontworpen wagen gaan overontwerpen

Ben Ruh 21:25
Portrait de Ben Ruh

Zou nog veel liever een 5-deurs 208 GTI in de prijstabellen zien opduiken: rijplezier en stukken praktischer.

Kenny 12:58
Portrait de Kenny

Hmm, moeilijke keuze. Of een 'bonkers' 270 PK in de 208 met de huidige setup, of een Cup-versie van de huidige 208 met z'n 200 PK. Mij lijkt het beter dat Peugeot de motor met 270 PK in een eventuele 308 GTI dropt, en dat ze voor de R-variant van de 208 terugkijken naar de 205 GTI of de 106 GTI Rallye: lichtgewicht en rijplezier voorop!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités