
Na de tweewielaangedreven benzinevariant van de Honda CR-V konden we nu ook proeven van de dieselversie. Niet zomaar eentje, Honda vond dat een blokje met slechts 1,6 l inhoud voldoende is voor deze terreinwagen.
Terreinwagen is dan misschien wel een groot woord voor deze CR-V, want deze CR-V 1.6 i-DTEC is enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Honda plakt er dan ook de 'City Runner' badge op, een badge die beter lijkt te passen op deze versie dan op diegene die we eerder testten.
motorkennis
Dat het goed zit met de motor, konden we eerder al vertellen na een test met de Honda Civic 1.6 i-DTEC. De CR-V doet amper minder goed. We tekenden zelfs een verbruik op van 5,5 l/100 km, daar waar Honda een normverbruik van 4,5 l opgeeft. Dat cijfer haalt hij dus net niet, al kan je wel de 5 l aantikken door erg oplettend te rijden. Hulp krijg je daarbij van het start/stop systeem, de ECO-knop en de bijhorende oplichtende groene omranding van het dashboard om aan te geven wanneer je groen rijdt. Het helpt natuurlijk ook dat deze City Runner de vierwielaandrijving achterwege kan laten en zo gewicht kan besparen.

hard zijn
De 120 pk trekken de CR-V nog steeds vlot op gang, al klonk het wel iets feller door in het interieur. Wie snelweg-snelheden aanhoudt krijgt er ook een minder aangenaam windgeruis ter hoogte van de deuren bovenop. Al bij lagere snelheden merkten we de redelijk harde demping op, waardoor de CR-V iets minder geschikt lijkt als familiewagen. Het lijkt er op dat Honda de harde ophangingsconfiguratie voor de berlines doortrok naar de CR-V, al vergaten ze daarbij dat de CR-V een stuk sterker door de knieën gaat in de bochten. Het stuur is lekker direct en is aangenaam communicatief, hoewel de bekrachtiging bij hogere snelheden wat straffer had gemogen.

degelijk maar...
Honda zorgt voor een degelijk uitgewerkt interieur waarbij alle knoppen overzichtelijk zijn opgesteld. Dat je de boordcomputer met de knoppen op het stuur en het scherm op de middenconsole met de knoppen àchter het stuur bedient, maakt het niet eenvoudig tijdens het rijden. Ook bleek het schermpje van de navigatie wat klein, hoewel de navigatie op zich goed zijn werk deed. Dat Honda wel degelijk aan de inzittenden denkt, zien we aan het kussentje dat ter hoogte van de knie van de chauffeur op de middenconsole werd aangebracht.

Ook achteraan is het aangenaam toeven - we konden zelfs drie kinderzitjes zonder al te veel moeite kwijt - maar de opstelling van de middelste gordel lijkt ons wat nefast voor diegene die linksachteraan zit en de gordel mee moet verdragen. Dat hij voor het gezin bestemd is, verraadt de extra "conversatiespiegel", waarmee je de achterste inzittenden in het oog kan houden zonder je binnenspiegel te moeten verdraaien. De kofferruimte is zonder meer ruim te noemen. Dat je onder de vloerbekleding een groot reservewiel terugvindt en geen derde zetelrij verbaasde ons wel een beetje.
concurrentieel geprijsd
Honda vraagt 26.890 euro voor de CR-V City Runner 1.6 i-DTEC. Dat is 4.000 euro meer dan de basis benzinevariant maar is tegelijk minstens 1.000 euro minder dan eender welke vierwielaangedreven versie in Honda's catalogus. Zoek je de concurrentie op, dan ga je voor deze motorisatie al snel een klasse lager kijken. Wagens als de Volkswagen Tiguan en Kia Sportage lijken qua prijs en vermogen beter te vergelijken met de CR-V dan pakweg de Hyundai Santa Fe, met wie de CR-V concurreert qua afmetingen.

alles op een rij
De CR-V 1.6 i-DTEC lijkt het City Runner-schoentje beter te passen dan zijn benzinebroer, al merken we bij het neerschrijven dat er toch vaak een 'maar' achter de positieve punten aan kwam. Met deze fiscaal vriendelijke dieselmotor zal Honda alvast heel wat extra kopers naar de showroom lokken.
Specificaties
1.6 i-DTEC diesel, vier-in-lijn
120pk
300 Nm
manuele zesbak
voorwiel
1 541 kg
182 km/u
€ 29 390.00
€ 22 990.00
11.20 sec
5.50 L/100km
589 L
1 669 L
119 g/km
Commentaires récents
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 2 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 3 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 5 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 5 mois