
Zoals het een echte Autofan beaamt gaat - vaste bezoeker - Carlos geregeld op autogerelateerde vakanties. Zijn laatste in rij is de deelname aan de Spirit of AMG tour. Een heerlijke concept van Mercedes waar je naast een bezoek aan de AMG-fabriek in Affalterbach ook met al het heerlijks dat daar van de band rolt kan rijden.
Het begon allemaal met plannen te maken om op Autofan-vakantie te gaan. Initieel dachten we om tijdens de zomer te gaan car spotten in het Verenigd Koninkrijk. Naarmate de zomer naderde werden deze plannen van de baan geschoven en zijn we verder in de tijd gaan kijken. Toen besloten we om naar het IAA autosalon te gaan in Frankfurt gekoppeld met enkele bezoeken aan Audi-fabrieken zoals Neckarsulm (R(S) thuisfront) in Heilbronn en het hoofdkwartier in Ingolstadt. Het AMG hoofdkwartier ligt op de weg van Heilbronn naar Ingolstadt, dus zijn we daar ook maar even gestopt.
AMG voor iedereen
Vanaf toen ben ik wat gaan rondneuzen op het wereld wijde web. Was er geen mogelijkheid om de AMG-fabriek te bezoeken? Op de officiële website van AMG vond ik toen het tabblad 'Experience AMG'. Dit was gewoonweg wat we zochten.
Via de AMG Driving Academy krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende evenementen. Gratis zijn ze niet, dus je kan je dan ook best aan een pittig prijskaartje verwachten. David (een vriend) en ik besloten om voor de Spirit of AMG tour te gaan. Een programma waar je zowel de fabriek kan bezoeken, als met enkele modellen kan rijden.

Fabrieksbezoek
Als eersten werden we goed ontvangen in de AMG Private Lounge. Die lag naast de showroom in Affalterbach met een mooi zicht over de gehele fabriek. Er stonden enkele modellen gepresenteerd die dan later door ons zouden gereden worden. Samen met een hapje en een drankje was het wachten tot alle deelnemers er waren. Eens alle deelnemers aanwezig, werden we verdeeld in drie groepen en kon de toer in de fabriek beginnen.
Het eerste wat we te zien kregen was de assemblage van het interieur en het onderhoudscomplex. Je kan bij AMG in je interieur alles krijgen wat je maar wil, zolang het maar voldoet aan de veiligheidsvoorschriften die Mercedes hen oplegt. Om maar een voorbeeld te geven, er is ooit een klant binnen gekomen met een badhanddoek in een licht blauwe kleur, net geen babyblauw. Zijn wens was om het volledig interieur in dat blauw aan te kleden. Zelfs de achteruitkijkspiegel - die er lag als voorbeeld - was mee in het kleurtje aangekleed. Je kan het zo gek niet bedenken, of bij AMG doen ze er alles aan om het mogelijk te maken.
Verder stonden er twee speciale wagens. Een SLS Black Series van een klant met een speciale wens en de DTM safety car. Deze laatste stond daar om nagekeken te worden voor het komende seizoen. Verder kregen we nog een korte uitleg in de onderhoudsgarage van AMG. Hier wordt het onderhoud gedaan op hun eigen vloot zoals bijvoorbeeld de wagens waarmee de events worden gereden.
One man. One engine.
Het volgende stuk dat we te zien kregen was de assemblage van de motoren. Spijtig genoeg konden we niet naar de V8 assemblage maar kregen we de V12-6.5 modellen te zien. Het eerste wat je ziet als je binnen komt is de muur met de One man One engine slogan en al de namen van de mecaniciens die de motoren assembleren. De muur wordt geflankeerd met een hele reeks motoren die van de huidige reeks modellen gaan tot heerlijke klassiekers. Zelfs het dieselblok (van de C 30 CDI AMG) krijgt een plaats.
De assemblage ruimte van de 6.5 modellen is verre van wat je zou denken van een assemblage-fabriek. Alles is kraaknet en het enige wat je hoort zijn de luchthamers en onderdelen die gemonteerd worden. Rondom de assemblagegang zijn er allemaal kantoren, meetingsrooms en een eetruimte. Want noeste arbeid kweekt honger. De assemblagelijn is voorzien van de juiste tools die boven de mecaniciens hun hoofd hangen. Alles is vooraf ingesteld (aantal Nm, juiste druk van de lucht…) zodat het bouwen vlot verloopt. Zo vlot dat het systeem zelfs kan herkennen of de mecanicien wel het juiste onderdeel heeft gescand en het juiste gereedschap heeft gebruikt. Zoals een echte Autofan wel weet worden er AMG-motoren gebruikt in de Pagani-modellen. Deze worden ook in de zelfde lijn gebouwd. Alles is mooi gelabeld zodat de mecanicien de juiste onderdelen neemt.
Spijtig genoeg was het niet mogelijk om foto’s te nemen tijdens de rondgang. En hoewel AMG zo vriendelijk was om hun eigen fotomateriaal op te sturen via de post, lijkt de USB-stick ergens verloren te zijn gegaan.
Blijf Autofans in het oog houden voor deel 2 en 3 van deze bijdrage!
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 4 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 10 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 10 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 1 année