Officieel: Volkswagen Passat (B8) 2014

volkswagen-passat-b8-2014

Volkswagen heeft gisteren de spotlight geworpen op hun nieuwe generatie Passat op een event in Berlijn. Die is lichter, pakt uit met meer technologie en is vooral visueel een stuk aantrekkelijker.

Oké, het blijft natuurlijk een Passat, dus je moet niet al te snel sidevents en middenmotoren verwachten. Toch ziet de nieuwe generatie er gelikt uit. Zeker in R-trim staat hij een pak stoerder op de baan. Zo zien we een sportiever front en steken er achteraan twee knap gemonteerde einddempers zoals je ze kan terugvinden op een Audi A8.

TFT-instrumentencluster

Binnenin zijn de verandering dan weer kleiner. Betaal je de volle pot, dan krijg je vlak voor je neus het TFT-scherm dat we ook al kennen vanuit de Audi TT. Moet je het doen met een leasingbudget, dan blijf je waarschijnlijk steken bij een analoge instrumentencluster. Best knap is de doorlopende verluchtingsrooster die ervoor zorgt dat het dashboard heel klein aanvoelt. Het analoge klokje vinden we dan weer iets te wannabe chique...

volkswagen-passat-b8-2014

Nieuwe technologie

Op het event in Berlijn pochte VW vooral met de nieuwe technologie in de achtste generatie van de Passat. Denk dan aan Active Info Display (via dat TFT-scherm), een head-up display, Emergency Assist, een fileassistent en Front Assist met noodremfunctie.

Al is het niet enkel elektronische technologie. Dankzij het MQB-platform heeft de Passat meer binnenruimte en een lager gewicht. De Passat moet het met zo'n 85 kilogram minder doen tegenover zijn voorganger. Daarbij is het onderstel 9 kilogram lichter en kan er op de aandrijflijn gemakkelijk 40 kg worden bespaard. Die knappe ventilatiemonden in het interieur hebben trouwens ook hun voordeel. Dankzij een nieuwe airconditioning - en andere zaken - wordt er nog eens 33 kilogram bespaard.

volkswagen-passat-b8-2014

Motoren

Onder de kap van de Passat een resem aan motoren. In dieselland zal er een 1.6 TDI beschikbaar zijn met 120 pk en een 2.0 TDI in drie varianten. Eentje van 150, eentje van 190 en eentje met een stevige 240 pk. Die laatste - officieel de 2.0 TDI Bi-Turbo - heeft daarbij ook nog eens 500 Nm en standaard de DSG-versnellingsbak en het 4Motion-vierwielaandrijvingssysteem.

Benzinesnuivers kunnen dan weer kiezen uit een 1.4 TSI in twee varianten. Eentje met 125 pk en één met 150 pk. Daarnaast is er ook de bekende 1.8 TSI met 180 pk en een 2.0 TSI met 220 en 280 pk. Tenslotte zal er ook een plug-in hybride komen. Die maakt gebruikt van de 1.4 TSI en wekt samen met een elektromotor 211 pk op.

Naar Parijs

Op het salon van Parijs in september zal Volkswagen de wagen voorstellen aan het grote publiek, niet veel later zal hij ook bij de dealers staan.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Carlos 10:53
Portrait de Carlos

Bij dat klokje dacht ik nu net het zelfde. :-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités