DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 2]

dagboek: leven met een tesla model s p85+

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Na de kennismaking gisteren onze eerste volledige dag.

Donderdag 16 oktober

17:30 - Al dieselronkend arriveer ik bij collega Yves die mij neerbuigend bekijkt van naast zijn Tesla. Licht zoemend staat de witte slee in zijn garage met de klinken uit hun verzonken positie, de fel witte instapverlichting nodigt ons uit om in te stappen. "Tijd voor mijn eerste les in Teslakunde...

17:35 - Yves begon als een docent extraordinaire alle ins-and-outs van de Model S uit te leggen. Van de twee verschillende manieren om het dak te openen tot de knop voor het handschoenenkastje, hij wist een uitleg van 50 minuten in minder dan vijf minuten voort te vertellen. Mij moet je niet vragen het na te doen. Opgewonden - en vol nieuwe kennis - vertrok ik bij hem, de Tesla had geen enkel geheim meer voor mij. Huiswaarts mars!

18:00 - Met een rare blik van de kat thuis die de link tussen 'auto' en 'elektrisch' blijkbaar niet goed kon leggen parkeerde ik. Tijd om de slee nog wat aan het elektrisch infuus te hangen. Dikste verlengkabel uit het tuinhuis, één eind in het stopcontact buiten, andere eind in de Tesla. Drie maal een groen lichtje... dan rood... en niets meer. Hier gaan we....

18:05 - Spontaan kreeg ik Chevrolet Volt flashbacks die ook nooit vrede kon vinden met het elektriciteitsnet thuis. Gelukkig drukt de Tesla zijn onvrede rustiger uit dan de Volt die heel de buurt claxonnerend wakker maakte. Dezelfde verlengkabel met de bijgeleverde 'Mennekes' oplader werkte wel maar kwam niet boven de 6 ampère uit, minder dan de helft van de gewone Tesla charger. Dan maar opladen met de deur open en een stopcontact binnen, waar het Tesla exemplaar wel in werkte. Eindelijk.

Blij wandelde ik weg van de auto en verwachte ik dat de deurklinken terug introkken. Niet dus. De Tesla en zijn gestileerde sleutel hadden blijkbaar toch nog geheimen voor mij: hoe deed ik de wagen op slot? Na lang zoeken - en de handleiding - ontdekte ik dat de sleutel drie verschillende knopjes heeft ingebouwd. Vanachter voor de koffer, op het dak voor het slot en op de 'motorkap' voor de 'frunk' (front trunk, een extra opslagplaats want, een gewone motor heb je immers niet meer). Om verdere vernedering te vermijden zette ik maar vlug de 'lock when walking away' op in de opties van de auto.

19:13 - Een avondritje, want 420 pk laat je niet zomaar stil op je oprit staan.

tesla model s

19:23 - Radio stopte plots met muziek spelen, zelfs geen FM radio meer. Enkel Bluetooth van telefoon afzetten leek het probleem te verhelpen. Ken je trouwens het krakende geluid door je luidsprekers nog als je gsm er te dicht bij ligt? Of het lag aan de stilte van de auto, of aan een fout in het ontwerp, maar het was een geluid waar ik niet aan kon ontsnappen, raar genoeg zelfs niet met mijn Coyote én GSM uitgeschakeld. Net zoals de knopjes op het stuur een spijtige fout.

21:03 - Auto paste blijkbaar niet in de gemiddelde Vlaamse garage, zo bleek. De 4,97 meter lange slee moest dan maar buiten tanken. Laadzacht, auto.

Vrijdag 17 oktober

10:21 - Na dertien uur opladen heeft hij 120 kilometer extra op de teller staan, leuk.

11:45 - Omdat we graag van een klein ommetje houden reden we nog vlug langs de supercharger in Nijvel, onder Brussel, in de hoop daar de auto nog even in te pluggen terwijl we lunchen. Bleek dat de supercharger daar nog maar net staat met twee laadpoorten, natuurlijk allebei bezet. De volledige acht plaatsen zullen pas in het volgende half jaar geïnstalleerd worden.

11:58 - Plaatsje vrij, auto hangt eindelijk aan de draad. De voorlopige supercharger (iemand een gokje hoelang het gaat duren eer superchargers niet meer geassocieerd worden met drukvoeding maar met elektrische auto's?) doet er maar 300 km/uur bij, gelukkig nog altijd snel genoeg om vlug te lunchen. Op naar ons uiteindelijk doel, de gloednieuwe Urmond supercharger.

13:20 - Het Van der Valk Hotel Urmond, dicht bij het drielandenpunt in Nederland, heeft net één van de nieuwste oplaadpunten van de Benelux gekregen. Net op tijd voor de officiële opening hangen we onze Model S aan de charger waarop die vrijwel meteen 620 km aan actieradius per uur erbij gooit, da's een verschil met enkele uren eerder.

tesla model s supercharger urmond

INZET: Waarom is die Supercharger zo speciaal?

Zo'n gratis Supercharger werkt standaard op elke Tesla, behalve op de 650kWh modellen. Bij deze moet je eerst nog een optie aanvinken van € 2.100 euro, en dat heeft een technische reden. Een Tesla (en zo goed als elke elektromotor in elektrische wagens) gebruikt gelijkstroom (DC, direct current). Het gewone elektriciteitsnet bij je thuis is wisselspanning (AC) en moet dus bij het opladen nog omgezet worden door de laadunit in DC.

Zo'n supercharger slaagt zo'n stap graag over en doet dat omzetten al voor hij de stroom naar de auto stuurt. De optie (die standaard is bij de 85 kWh modellen) geeft de superchargers dus een direct pad naar de batterij voor de 100 (tot 150 in de toekomst) Kilowatt die ervoor zorgen dat je gemakkelijk aan een laadratio zit van meer dan 600 kilometer erbij per uurtje laden.

Een volledige lege batterij is zo in 20 minuutjes al vlug tot de helft gevuld, al gaat het daarna een pak trager. De volgende 30 procent duren nog eens een twintig minuutjes en de laatste 20 nog eens een halfuur, immers, hoe voller de batterij hoe voorzichtiger (en rustiger) dat er geladen moet worden. De technologie hieromtrent staat echter zeker niet stil, er zijn ondertussen bijvoorbeeld ook al bedrijven die met 10-minute to 50% charging pronken. En als dat nog altijd te lang duurt, binnen afzienbare tijd kan je gewoon aan battery swap doen met je Tesla, zo heb je dan een volle (en nieuwe) batterij binnen 90 seconden, sneller dan je gewone auto voltanken dus.

14:00 - Lintje is doorgeknipt, koffietje is gedronken en de nummerplaat 'TESLA 1' heeft aandacht getrokken bij de aanwezige Nederlanders (die het voorlopig nog zonder gepersonaliseerde kentekens moeten stellen).

tesla model s supercharger urmond

14:30 - Al lag de gemiddelde leeftijd van de aanwezige Tesla eigenaars nogal hoog, thuisblijvers zijn het zeker nog niet. Elk van hen is immers al op reis gegaan met hun Model S. Tot in Venetië nog wel! Volledig gebruikmakend van de superchargers. Zelfs met zeven mensen in de auto trekken ze er graag op uit, en als we hen mochten geloven wonnen ze met een volgeladen Model S zelfs nog sprintjes tegen menig Porsche of BMW.

16:00 - Opladen aan de Bluecorner paal in Maasmechelen Village trekt veel aandacht, we zagen verschillende mensen door de ramen kijken en een foto nemen. De eerste elektrische auto in heel Limburg?

laadpaal maasmechelen village tesla model s

20:30 - Toch nog net de verleiding kunnen weerstaan ...

tesla model s circuit zolder limburg terlaemen

21:45 - Na een anderhalve geruisloze dag hield het hier spijtig genoeg op voor mij en moest ik het rijdend touchscreen terugwisselen voor mijn trouwe verbrandingsmotor. Sleutels terug in handen van collega Yves en ik troostte mezelf met een diesel-actieradius van meer dan 1.000 km en meer dan genoeg tankstations, al wist ik diep van binnen dat ook dat spelletje geen decennia meer zal duren...

Lees hier de INTRO, DAG 1, DAG 3, DAG 4, DAG 5

Derniers articles publiés

Commentaires (6)

Laisser un commentaire
JoeNe 12:36
Portrait de JoeNe

Je vergeet te vermelden dat laden bij de Superchargers gratis is, en dat er een heel netwerk van die Superchargers uitgerold wordt door Tesla. Je rijdt dus gratis door Europa met een Tesla Model S.

Hier kan je zien waar die Superchargers zich bevinden en gaan bevinden. http://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger

Wim 13:25
Portrait de Wim

nee hoor, het staat in dat het gratis is, indrukwekkend die kaart

Wout 12:52
Portrait de Wout

Tesla super machien, wel nog wat duur voor mijn budget. Zou wel eens willen weten wat zo een nachtje opladen doet met de meterstand in je electriteitskast.

JoeNe 14:53
Portrait de JoeNe

Hangt ervan af hoeveel dat je de dag voordien gereden hebt natuurlijk.
Bij sportief rijden is 250Wh/km geen uitzondering. Als je dan 100 km gereden hebt laadt je 25 kWh terug bij. En dit kost je dan ongeveer 0.18€/kWh -> 4.5€

Paul_NL 17:50
Portrait de Paul_NL

//EDIT: Aangepast, bedankt! ;-)

Heb je meer foto's gemaakt? Ben er wel geweest maar geen foto's gemaakt nml tijdens de opening

ing. 20:11
Portrait de ing.

Model S heeft een AC motor

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités