Rij-impressie: Ford Mondeo [2014]

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

De vorige generatie Mondeo moest het iets langer uitzingen dan verwacht. Meer nog, dit gloednieuw model is eigenlijk al twee jaar te koop op de Amerikaanse markt als Ford Fusion. Zit Ford hierdoor met een verouderde wagen, of weet de 4de generatie Mondeo zijn mannetje te staan? Autofans doet de test.

Nee, de vertraging van de lancering van de vierde generatie Mondeo heeft niets te maken met de sluiting van Ford Genk. Nu ja, dik vier jaar geleden waren er geruchten dat 'ie in Genk gebouwd ging worden. Echter is dat niet het geval, want die fabriek sluit eind deze maand nog haar deuren. De 'vertraging' - van ruwweg een jaartje - vindt haar oorzaak in twee factoren. Enerzijds moest de gehele productielijn vanuit Groot Brittannië naar Spanje verhuizen (dus spijtig genoeg niet naar Genk), anderzijds werd er nog eens stevig naar het gehele onderstel gekeken.

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Een belangrijke en tevens wijze beslissing van Ford, want dankzij de jongens bij Ford Lommel staat de vering en demping een stuk strakker en is de besturing directer tegenover zijn Amerikaans broertje. Een verplicht nummertje wil je aan deze kant van het water indruk kunnen maken. Soms loont het om wat langer te wachten...

Family Mustang

Al was het broodnodig voor Ford om een nieuwe generatie te lanceren. Toen in 2007 de derde generatie ten tonele verscheen wist Ford een jaar later een marktaandeel van 13 procent in het 'Non premium D-segment' op te tekenen met de Mondeo. Nu, in 2014 is 'ie nog maar goed voor 6 procent van de verkochte Non premium D-segmenters. Tijd voor een frisse wind dus, en die waait sterk op het departement van uiterlijke vertoningen.

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Want hoewel de nieuwe generatie Mondeo nog steeds oogt als... tja... een Mondeo, kan je niet ontkennen dat de snoet serieus wat trekjes leent van de Mustang. Scherper op alle vlakken is misschien nog de beste manier om het uiterlijk van de vierde generatie te omschrijven. Bij de vijfdeurs valt dat verschil trouwens een stuk harder op door de nieuwe, langgerekte raamlijn. De flank bij de stationwagenvariant - Clipper in Fordjargon - is daarbij iets subtieler geëvolueerd. Wil je een vierdeurs met diesel? Pech, want die komt er enkel als hybride.

Met de gom door het interieur

Waar je buitenaf de Mondeo nog met gemak herkent, moet je bij het instappen toch twee maal knipperen met de ogen. Ford ging namelijk nogal stevig met de gom over het dashboard van de vorige generatie. Gelukkig, want dat kon zijn leeftijd al lang niet meer verbergen. De ronde ventilatiemonden werden bedankt voor bewezen diensten en vervangen door rechthoekigere exemplaren die in het midden deel uitmaken van het dashboarddesign. Een dashboard dat voortaan zweeft op de middenconsole, iets dat we al langer kennen bij Volvo. Hoewel het interieur een serieuze stap voorwaarts zet, betrappen we Ford erop dat ze op sommige plaatsen toch iets te harde plastics gebruiken. Je zal er tijdens het rijden niet over vallen, maar daar legt de concurrentie soms toch de lat net iets hoger.

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Verder merken we prominent het nieuwe Sync 2-systeem op met 8" aanraakscherm. Een systeem dat toelaat om orders te geven met je stem, maar er - net zoals bij alle andere merken - niet echt in slaagt. Daarvoor duurt het té lang om bevelen te geven en blijft het raar om te praten tegen een computer. Wij onthouden alvast dat onze Engelse variant de optie gaf om 'I am hungry' te zeggen tijdens het rijden waarna het restaurants in de buurt zocht. Dat je voor de lol 'I am horny zei, leek het systeem niet te deren. Gelukkig reageerde het niet met 'Do you like Chinese or Italian?'. Nee, zo'n pratende computer is ons ding niet.

Indrukwekkende rijprestaties

Ford heeft een fakkel hoog te houden als het op rijeigenschappen aankomt. Dat mocht natuurlijk bij deze Mondeo niet anders zijn. Een geïntegreerde meerpuntsophanging achteraan, stijver chassis en een nieuw remsysteem moet ervoor zorgen dat de Mondeo zich ook deze generatie vlot door de bocht laat zwieren. Is sportief de bocht pakken niet je dada? Dan pocht Ford met een lager geluidsniveau in het interieur en een resem aan veiligheidsuitrustingen waarbij de wagen nu tot 40 km/u zelf een noodstop uitvoert.

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Blijf echter nog maar eens stilstaan bij zijn rijgedrag, want dat is uitmuntend. Ford stippelde ons een route doorheen het Waalse berglandschap uit dat ze intern hadden afgelegd met een Focus ST. En we moeten eerlijk zijn, soms waanden we ons ook daadwerkelijk in die sportievere Ford. Minus de snelheid en de kuipstoeltjes natuurlijk. De Mondeo laat zich - zelfs in het regenweer - zeer scherp sturen en trekt zich bij de tragere secties mooi naar het binnen van de bocht. Met iets te veel snelheid de bocht ingegaan? Geen probleem, een tikje op de rem laat de achterkant lichtjes uitbreken (met de nadruk op licht) waardoor je hem met gemak terug in het gareel trekt. We zijn oprecht onder de indruk van deze Mondeo.

Op de verbindingswegen noteren we vooral dat de Mondeo zonder tegenzin putjes en bulten wegveegt en dat de demping zeer comfortabel is bij verkeersdrempel. Comfortabel kilometers malen zit er nu al dik in.

Een motor voor iedereen

Waarom we niet het snelheidsgevoel hadden van de Focus ST? Ford stelde ons de 2.0 TDCi-diesel met 180 pk en de 1.5 EcoBoost-benzine met 160 pk ter beschikking. Zeer aangename krachtbronnen maar misschien niet zo relevant voor de Belgische markt. Volgend jaar vindt een gloednieuwe 1.5 TDCi Econetic-diesel met 120 pk zijn weg naar de Mondeo. Het staat nu al vast dat die het meest aangevinkt zal worden (leasing, weet je wel).

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Verder voorziet Ford motorer voor ongeveer iedereen. In benzineland komt volgend jaar een 1.0-liter EcoBoost met 125 pk naar de Mondeo. inderdaad, een driecilinder met een inhoud van 1 liter in een middenklasser. Hulde aan de vooruitgang! Aan de andere kant zit een 2.0-liter EcoBoost met 240 pk en 340 Nm. Dieselaars krijgen de 2.0 TDCi in een resem van varianten gaande van 150 tot 210 pk (in 2015) en een 1.6 met 115 pk. Al gaat die laatste er uit voor de eerder genoemde 1.5 TDCi.

Daarnaast komt de Mondeo er ook als hybride volgend jaar. Enkel als vierdeurs en met een elektromotor + 2.0-liter benzine. Dat geheel wordt gekoppeld aan een CVT-transmissie, dus een test is nu al bijna verplicht om te ontdekken dat het iets waard is.

Conclusie

Het was een korte ontmoeting met de Mondeo, maar het laat toch een blijvende indruk na. De grijze muis van het segment weet eindelijk visueel wat indruk te maken en laat zich rijden als een malle. Daarom is het zo'n zonde dat Ford enkele steken laat vallen in het interieur. Misschien wel deels door hun 'One Ford-strategie' waarbij de Mondeo ook zijn werk moet doen in Amerika. En daar zijn ze nu eenmaal wat meer plastic gewoon. Al zijn we nu al zeker dat de Mondeo zijn mannetje weet te staan tegenover de concurrentie. De Mondeo vanaf zijn lancering een oude wagen? Ze hebben hem eerder zoals goede wijn een tijdje laten rijpen.

Rijtest-Ford-Mondeo-2014

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Yvesw 13:56
Portrait de Yvesw

Als ik het me goed herinner komt er inderdaad een uitlaat op uit. Die twee visuele knoerten zijn natuurlijk maar een sierstuk. Maar goed, dat is evengoed bij de Mercedes SLS :-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités